مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بازار پارچه همدان در تسخیر اجناس خارجی/رکود ادامه دار در بازار بزازها

بازار پارچه همدان در تسخیر اجناس خارجی/رکود ادامه دار در بازار بزازها

بازار پارچه فروش ها و بزازهای همدانی با ورود اجناس چینی حالت تعطیلی به خود گرفته است و پارچه فروش ها به ناچار و ترس از رکود بیشتر روی به پارچه های چینی آورده اند، با این روال اگر مسئولین فکری برای تولید داخلی نکنند معلوم نیست چه بلایی بر سر نساجی ایران خواهد آمد.  با رواج قاچاق و نبود مدیریت صحیح در جلوگیری از ورود اجناس قاچاق و عدم حمایت از تولید داخلی در جهت بالاتر بردن کیفیتشان ما شاهد رکود در بسیاری از اصناف هستیم.

 

یکی از این اصناف، صنف  پارچه فروش ها می باشند،  که نبود بازار و عدم استقبال مردم از پارچه داخلی و دوخت لباس سبب گلایه مندی آنها شده است.

 

اصنافی که به ناچار جهت افزایش رونق خود روی به فروش پارچه های چینی آورده اند و دلیل آن را عدم استقبال مردم دانسته اند.

 

با توجه به نامیدن سال اقتصاد مقاومتی, تولید و اشتغال ما هر روز شاهد رکود در بخش تولیدات داخلی هستیم و خیلی از آنها به ورطه ورشکستگی رسیده اند،  به راستی چه چیزی باعث شده که استقبال مردم از تولید داخلی کمتر شود.

 

*شهروند همدانی: ترجیح میدهم البسه خارجی با قیمت ارزان تر خریداری کنم

اکبری یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار صبح الوند به بیان دلایل عدم استقبال خود از البسه ایرانی پرداخت و گفت: با رونق البسه ارزان قیمت و بی کیفیت چینی و ترکیه ای مردم دیگر کمتر سراغ پارچه ایرانی و دوخت لباس میروند و ترجیح میدهند البسه خارجی را با قیمت ارزان تر تهیه کنند.

 

این شهروند همدانی افزود: بنده دیگر سالیان سال هست که به دنبال خرید پارچه برای دوخت کت و شلوار نرفته ام و ترجیح میدهم, البسه مورد نیاز خود را با قیمتی ارزان تر از اجناس چینی انتخاب کنم.

 

*فروشنده پارچه: دولت تولیدکنندگان را حمایت نمی کند

در ادامه هادی احمدی فر، یکی از فروشندگان پارچه به خبرنگار صبح الوند   با اشاره به اینکه بازار فروش پاراچه تعریفی ندارد و تا حدودی راکد است افزود: در حال تمام جنس های موجود در بازار جنس های خارجی است.

 

این فروشنده پارچه با بیان اینکه اکثر جنس های موجود در بازار جنس خارجی هستند بیان کرد: کشوره های کره، ژاپن تایوان از جمله تولید کننده های پارچه های چادر برای ایران هستند.

 

 

*بازار پارچه های ایرانی تعطیل است

وی عدم توسعه کارخانه های تولید پارچه را از جمله مشکلات اساسی در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: با گذشت بیش از ۳۷ سال از انقلاب اسلامی تا کنون کارخانه های تولید چادر توسعه داده نشده اند تا خود کشور تولید کننده این صنعت باشد.

 

احمدی مهر با بیان اینکه در این راستا دست های پشت پرده زیاد هستند و این نیز اقتصاد کشور را فلج کرده است خاطر نشان کرد: دولت نیز اقتصاد و تولید کشور را حمایت نمی کند.

 

 وی با بیان اینکه از ابتدا خود تولید کننده پارچه چادر بودیم گفت: ذهن هایی ما را به سمت جنس های خارجی سوق داده اند و این باید به گونه ای باشد که کیفیت جنس های ایرانی نیز افزایش و با قیمت مناسب تری عرضه شود.

 

* قیمت جنس های ایرانی بسیار بیشتر از اجناس چینی است

این فروشنده  دلیل استفاده مردم از اجناس خارجی را کیفیت و قیمت   مناسب آن ها دانست و گفت:  اگر جنس های مرغوب و به میل مردم باشد ما نیز از آن ها استقبال خواهیم کرد اما متاسفانه اکثر جنس های ایرانی کیفیت ندارند و قیمت آن ها نیز بیش از قیمت جنس های چینی است.

 

*فروشنده دیگر: کیفیت جنس های ایرانی پایین است

یک فروشنده دیگر پارچه در گفتگو با خبرنگار صبح الوند با اشاره به اینکه پارچه های چینی دارای قیمت مناسب و تنوع در آن ها نیز زیاد است گفت: بسیاری از جنس های خارجی را ایران نمی تواند تولید کند که این نیز دلیل تمایل مردم به سمت جنس های خارجی است.

 

 

*شهرک های صنعتی در حال تعطیلی هستند

وی همچنین با بیان اینکه وضع اقتصاد کشور ما با مشکل مواجه است گفت: این در حالی است در شهرک صنعتی اکنون بسیاری از کارخانه ها تعطیل هستند که یکی از دلایل آن نیز عدم حمایت دولت است.

 

وی با بیان اینکه من خود از جنس های ایرانی استفاده میکنم اما کیفیت آن ها بسیار پایین است اظهار کرد: مردم نیز در برابر پولی که پرداخت می کنند جنس های خوب می خواهند این در حالی است که کیفیت باید افزایش یافته و رقابتی شود.

 

این فروشنده پارچه با بیان اینکه اگر کیفیت جنس های ایرانی افزایش پیدا کند مردم نیز حمایت و استقبال خواهند کرد گفت: بسیاری از جنس های ایرانی نیز هستند که کیفیت مطلوبتری به نسبت جنس های خارجی دارند و اگر قیمت این جنس ها نیز با جنس های چینی یکی باشد مردم نیز استقبال خواهند کرد.

 

وی نیز اظهار کرد: اگر ایران نمی تواند جنس های چینی را در کشور خود تولید کند دلیل آن اقتصاد و عدم‌حمایت دولت از تولید کنندگان است.

 

*رییس صنف پارچه فروشان: فقط 30 درصد کارخان های نساجی کشور فعال است

در ادامه رییس صنف پارچه فروشان استان همدان, در گفت و گو با صبح الوند با اشاره به اینکه  در حال حاضر ۳۰درصد از کارخانه های نساجی کشور فعال و مابقی تعطیل هستند افزود: دلیل این امر کمبود ها در این صنعت و عدم حمایت دولت است.

 

خانجانی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم با چین از نظر کیفیتی جنس ها رقابت کنیم عنوان کرد: باید برنامه ریزی هایی از سوی وزارت بازرگانی صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه باید در این راستا الگوهایی طراحی شودکه بتوانند با کارخانه های خارجی رقابت کنند یادآور شد:  سال های گذشته در گلستان شاهد تولید پنبه بودیم  اما اکنون آن را نیز نداریم و این در حالی است که جنس های پنبه ای نسبت به جنس های پلاستیکی برای سلامتی مفیدتر است و این مهم نیز باید توسعه پیدا کند.

 

رییس صنف پارچه فروشان همدان با بیان اینکه ما با توجه به میل مشتری جنس خریداری می کنیم گفت: مشتری نیز جنسی را خریداری می کند که کیفیت آن مطلوب و قیمت آن نیز مناسب تر است و این به گونه ای است که در این راستا باید برنامه ریزی های منسجمی انجام شود و حل این‌مشکل نیز دست وزارت بازرگانی است و هیچ کاری از دست مشتری و فروشنده بر نمی آید.

 

وی با تاکید بر اینکه در این راستا زیر بناها باید ساخته شود اظهار کرد: نبود کیفیت، تنوع ، قیمت نامناسب از دلایل عدم استقبال مردم از جنس های ایرانی است و این در حالی است که اکنون مردم تنوع طلب هستند  که باید به روز شوند.

 

 

*دولت در راستای رونق کارخانه ها قدم بردارد

خانجانی با تاکید براینکه در تولید لباس بسیار ضعیف عمل می کنیم گفت: دولت باید مشکلات کارخانه های تعطیل را  بررسی و در راستای رونق کارخانه ها قدم بردارد.

 

*افرادی مانع از رقابت اجناس ایرانی با خارجی میشوند

رییس اتحادیه پارچه فروشان استان با بیان اینکه ایران در راستای رونق تولیدات پارچه ضعیف عمل می کند یادآور شد: افرادی نیز هستند که سرعت‌گیر هستند و جنس ها را بصورت مستقیم وارد کرده و نمی گذارند تولیدات ایرانی با تولیدات خارجی رقابت کند.

 

خانجانی با تاکید بر اینکه مصرف چادر مشکی در کشور ما بسیار زیاد است گفت: باید اقداماتی صورت گیرد که تولید این صنعت دست خود ایران باشد و خود تولید کننده باشیم.

 

*تولید پارچه چادر مشکی باید در دست ایرانیان باشد

وی با اشاره به اینکه در گذشته یک کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در استان یزد فعالیت داشت گفت: از این کارخانه حمایت نشد این به گونه ای است که اکنون یک کارخانه در شهر کرد مشغول فعالیت است اما با این وجود بیشتر جنس های موجود در بازار کره ای و خارجی است.

 

 

وی با بیان اینکه واردات پارچه چادر مشکی کشورمان از ویتنام نیز صورت میگیرد بیان کرد: افراد مدعی و کارشناسان باید این مشکلات را مرتفع و مانعی ایجاد کنند برای کسانی جلوی پیشرفت این صنعت هستند.

 

خانجانی با بیان اینکه از اوایل انقلاب تاکنون ۱۶۰ پروانه صادر شده است دلیل عدم استقبال مردم از جنس های ایرانی را کیفیت پایین آن ها عنوان کرد و گفت: گمرگ نیز در این راستا می توانند با بکار گرفتن سیستم های هوشمند و نظارت کامل مانع واردات بی رویه شود.

 

*رییس مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس: دستهایی پشت پرده در ورود اجناس قاچاق به کشور وجود دارد

در ادامه  رییس مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح الوند، با بیان اینکه دست هایی پشت پرده در ورود البسه خارجی به کشور وجود دارد گفت: متاسفانه اجناس قاچاق از طروق رسمی و غیر رسمی به کشور وارد می شود و مسولین گمرک ما نظارتی بر این مساله ندارند و هیچ کس عکس العملی نشان نمی دهد.

 

 

امیر خجسته افزود: به دلیل ورود اجناس قاچاق حدود 60 هزار نفر شغل خود را از دست داده اند و این ظلم به اشتغال و تولید داخلی است.

 

وی با بیان اینکه یک عده ای سودجو ورود اجناس خارجی به کشور را طراحی و مدیریت میکنند گفت: ما در رابطه با این موضوع ایستادیم زیرا با این کار خیلی از افراد شغلشان را از دست داده اند.

 

نتیجه گیری....

در پایان باید گفت واقعا چه عواملی سالهاست که مانع از افزایش تولید داخلی شده؟ چه عواملی و دست هایی پشت پرده هستند که راهی برای ورود اجناس قاچاق باز کرده اند؟

 

به راستی اگر از اجناس داخلی به اندازه اجناس خارجی حمایت میشد ما شاهد رکود هر ساله در اجناس و تعطیلی کارخانه های تولیدی بودیم؟

 

مگر رهبر انقلاب بارها بر تولید داخلی تاکید نکرده اند چرا باید راسته بازار فروش های همدان مملو از جنس های چینی باشد؟ چرا باید مردم دیگر روی به اجناس ارزان و چینی روی بیاورند و چرا مردم دیگر به سمت البسه تولیدی نمیروند و ترجیح میدهند لباس دوخته شده قاچاق را راحتتر بخرند، آیا مردم مطلع هستند اینها قاچاق هستند و خرید آنها ضربه ای به اقتصاد کشوراست  اینها همه سئوالاتی است که باید جواب داده شود.

 

گرچه بیش از 50 درصد صنعت نساجی ایران تعطیل است با این روال که دارد پیش میرود ما در سالهایی نه چندان دور شاهد تعطیلی کامل نساجی ایران هستیم و اگر امروز مسئولین کاری نکنند در آینده باید مردم به عنوان خاطره از اندک تولیدات ایرانی که هم اکنون وجود دارد یاد کنند.

منبع: صبح الوند


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد