مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نقش پوشاک در اقتصاد ملی مغفول ماند

صنعت پوشاک هویت‌ساز است و کارکرد فرهنگی، روانشناسی لباس غیرقابل انکار. از آنجایی که کارکرد فرهنگی و هویت‌ساز لباس بسیار تاثیرگذار است. با دگرگونی‌هایی که در صنعت پوشاک و تجارت رخ داده، نظریه‌های مشهور تجارت و برندینگ تبدیل به یک هویت شده‌اند.

اولویت‌های فرهنگی زیادی در حوزه پوشش وجود دارد، اما باید در نظر داشت که توجه به این امر فقط از مسیر فرهنگی ممکن نیست و باید به حوزه اقتصادی و بازار نیز توجه کرد.
در بحث اشتغالزایی در صنعت پوشاک باید گفت که ایران از جمله فلات خشک است و در کشاورزی و صنایع به آب زیادی نیاز داریم، اما صنعت پوشاک نه‌تنها آلایندگی ندارد، بلکه در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نیز می‌تواند موثر باشد.  متاسفانه صنعت پوشاک در ایران به لحاظ علمی از سطح جهانی عقب مانده است و تلاش مستمر ما تا ۵۰ سال آینده نیز نمی‌تواند موثر باشد. صنعت پوشاک، سرمایه‌بر نیست و مانند سایر صنایع نیازی به تسهیلات زیادی ندارد، ولی سرمایه در گردش آن مناسب و ارزش افزوده چرخه تولید بالاست. این موضوع یک مزیت است و خطر ریسک را کاهش می‌دهد.
در ایران تولیدکنندگان صنعت پوشاک با ۳ ضلع بخش خصوصی، مصرف‌کننده و دولت مشکل دارند و این مشکلات باعث شده با وجود همه مزایایی که پوشاک دارد، در دوران بسیار بدی به سر ببریم و تولیدکنندگان داخلی با نیمی از ظرفیت خود اقدام به تولید کنند.
به نظر من نقص موجود در بخش خصوصی ناشی از عملکرد دولت است. در دانشگاه‌های جهان در حوزه آموزش ۳۰۰ رشته بین‌المللی در بخش لباس، تدریس می‌شود، اما در ایران فقط طراحی لباس و نساجی آن هم به طور ناقص و غیر کاربردی و با متون ۴۰ سال پیش تدریس می‌شود و هیچ امکاناتی در حوزه طراحی لباس نداریم.
مقدمه راه‌اندازی یک فروشگاه، داشتن محصولی است که قابل رقابت باشد. نمی‌توان فروشگاهی داشت و بعد به سراغ محصول رفت. اگر تولید را داشته باشید اما جایی برای عرضه نباشد، محکوم به شکست خواهید بود. همیشه کار را از مرحله آخر شروع کرده‌ایم. اگر مواد اولیه باشد اما تولید و عرضه‌کننده، بازار، فروشگاه و سهم بازار فروش، اعتماد مخاطب و خریدار نباشد چه فایده‌ای دارد؟
به نظر من اصلی‌ترین ضعف صنعت نساجی که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده، نبود توجه به مخاطب و مصرف‌کنندگان است. متاسفانه سیاست آموزشی درستی در بخش پوشاک و دیگر بخش‌های اقتصادی نداریم و لازم است برای موفقیت در این زمینه برنامه‌ریزی مدونی انجام دهیم.
در صنعت خرده‌فروشی پوشاک بی‌سواد هستیم، در حالی که در جهان یک رشته دانشگاهی تا سطح دکترا وجود دارد، از این‌رو لازم است با نگرش جدید مشکلات و سرفصل‌های مسائل و موانع توسعه صنعت پوشاک را بشناسیم، چراکه خیلی از واژه‌های شفاف و روشن در صنعت پوشاک را نمی‌شناسیم.
در پایان باید از این بحث این جمع‌بندی را ارائه بدهم که فراهم کردن بسترهای توسعه، تبیین استراتژی‌های کلان در حوزه بین‌الملل، توسعه دانش در صنعت پوشاک، نگرش و حمایت واقعی کارآمد از بخش خصوصی و از همه مهم‌تر سیاست‌های توسعه‌محوری، موتورهای محرک هر صنعت است. ضمن اینکه حمایت از تولیدات داخلی براساس سیاست‌های قانونی باید انجام شود و بدون ارائه تسهیلات و وام هیچ صنف و صنعتی پیشرفت نخواهد کرد. وقتی همه این شرایط فراهم شود، تازه با رفع موانع تولید می‌توان از تولیدکننده انتظار رقابت داشت، به این معنا که فضای آزاد رقابتی موثر عمل کند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.
محمدجواد صدق‌آمیز - کارشناس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد