مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

۱۶ برند خارجی پوشاک مجوز مشروط دارند

سال گذشته شیوه‌نامه‌ای از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد که براساس آن نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و نمایندگی شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران و همچنین واردات انواع پوشاک ازسوی دارندگان گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی صادرشده از مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران با رعایت مقررات و ضوابط مربوط تعیین تکلیف شد اقدامی که تاکنون نتایج مثبتی داشته و شاهد کاهش قاچاق و البته ساماندهی بخش پوشاک کشور شده‌ایم. در تازه‌ترین خبر نیز اعلام شد گواهی فعالیت برای شرکت‌های خارجی در ایران به ۱۶ مورد رسیده است و این در حالی است که علاوه بر ساماندهی واردات، صادرات این بخش نیز رشد خوبی را تجربه کرده است. نکته مهم بعدی در این بخش، فرهنگ‌سازی است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد به نحوی که از توان و ظرفیت بالای تولید پوشاک در کشور به درستی بهره‌گیری کنیم. در غیراینصورت همچنان باید شاهد نصب مارک‌های خارجی روی لباس‌های ایرانی باشیم. براساس این شیوه‌نامه، شرکت خارجی یا نماینده آن مکلف به سفارش‌گذاری بخشی از واردات در زمان‌بندی مشخص به تولیدکنندگان داخلی یا ایجاد تاسیسات تولیدی به‌صورت مستقل و یا مشارکت با سرمایه‌گذار داخلی و صادرات بخشی از کالاهای تولید شده در ایران است؛ به‌طوری که طی ۲سال اول، حداقل معادل ۲۰ درصد ارزش وارداتی در داخل تولید و حداقل ۵۰ درصد آن صادر و از سال سوم، سالانه حداقل ۵ درصد به سهم تولید داخلی باید اضافه شود.
براساس شیوه‌نامه واردات پوشاک و حضور نمایندگی‌های رسمی خارجی در ایران، واردات، توزیع و فروش پوشاک خارجی به کشور فقط ازسوی ۱۱ شرکت و ۱۶ نشان(برند) مختلف دارنده گواهی فعالیت شامل «نمایندگی شرکت لیلیان‌مد تجارت از شرکت خارجی Debenhams Retail plc انگلستان با نام DEBENHAMS، نمایندگی شرکت ایده تجربه ایرانیان از شرکت خارجی AYDINLI HAZIR GIYIM SAN.TIC.A.S ترکیه با نامU.S. POLO ASSN و D›S DAMAT، نمایندگی شرکت اروم ناب‌ایده‌آل از شرکت خارجی LC WAIKIKI MAGAZACILIK HIZMETLERI TIC.A.S. ترکیه با نام‌های LC WAIKIKI، KOTON و DERIMOD، ‫نمایندگی شرکت شرکت جنوب تدارک کیش (سهامی خاص) از شرکت خارجی GIORDANO LIMITED هنگ کنگ با نام GIORDANO، نمایندگی شرکت ستارگان شب قشم از شرکت خارجی bilce tekstil sanayi ve dis ticaret anonim sirketi ترکیه با نام BILLCEE، نمایندگی شرکت پارس اروم ناب تجارت ایده‌آل از شرکت خارجی P۲ hazir giyim sanayi ve ticaret A.S ترکیه با نام PENTI، نمایندگی شرکت آوازه نوپوشان پارسی از شرکت خارجی LC WAIKIKI Magazacilik Hizmetleri A.S ترکیه با نام LC WAIKIKI، ‫ نمایندگی شرکت نشان(برند) لندای‌بی از شرکت خارجی: Tally Weijl Holding AG سوئیس با نام TALLY WEIJL و ‫از شرکت خارجی: BRAND BASE ۸۶ FASHION GMBH آلمان با نام BROADWAY، نمایندگی شرکت سیروان‌سورن آسیا از شرکت خارجی LC WAIKIKI MAGAZACILIK HIZMETLERI TIC.A.S ترکیه با نام LC WAIKIKI، ‫ نمایندگی شرکت شرکت آرین جامه امید سهند از شرکت خارجی Cuhadarogullari Tekstil Sanayi VeTicaret Limited Sirketi ترکیه با نام SEXEN و‫ نمایندگی شرکت فیدار فارمد ایده از شرکت خارجی AKYIGIT MAGAZACILIK A.S. ترکیه با نام تجاری(برند) collezione و RANJ» و با رعایت مقررات و ضوابط مربوط امکان‌پذیر است.

 


لزوم کاهش نرخ تمام‌شده
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی، پوشاک و چرم از رشد ۱۰درصدی صادرات پوشاک در ۵ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: با توجه به شیوه‌نامه نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران، تاکنون ۱۶ گواهی فعالیت برای نشان(برند)های خارجی صادر شده که برای تولید در ایران اعلام آمادگی کرده بودند. گلنار نصرالهی در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» تصریح کرد: درحال‌حاضر شاهد اتفاق‌های خوبی هستیم که نتیجه برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این صنعت است و امیدواریم با روند رو به رشد این فرآیند و همکاری با شرکت‌های خارجی تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز ارتقا یابد. می‌توانیم در این فرآیند با استفاده از تجربه‌های یکدیگر هم تولید را رونق بخشید و هم بخش مد و نام تجاری(برند) پوشاک را در کشور تقویت کنیم. وی با بیان اینکه بازارهای روسیه نیز می‌تواند بازار بسیار خوبی در بخش‌های پوشاک و کفش برای ایران باشد، تاکید کرد: تعرفه‌های ترجیحی با ترکیه به روال قبل است اما با توجه به حجم بالای ورود غیررسمی پوشاک به کشور، این تعداد تعرفه‌ها آسیبی به تولید داخلی ما نخواهد زد. به هر حال این محدودیت واردات به نشان(برند)ها و ثبت شرکت‌ها در ایران و تولید در کشور به‌طور جد، جلوی لطمه به تولید داخل را خواهیم گرفت. نصرالهی در پاسخ به اینکه چرا پوشاک ایرانی گران است و در این صورت مصرف‌کننده به سمت پوشاک ارزان‌قیمت وارداتی یا قاچاق هدایت می‌شود، گفت: نخست باید ببینیم آیا فقط پوشاک گران است؟ پوشاک و نساجی هم بخشی از کل اقتصاد است که با توجه به آمارهای اقتصادی، تورم در این بخش کمتر از دیگر بخش‌هاست. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی، پوشاک و چرم در عین حال بر لزوم کاهش نرخ تمام تولید تاکید کرد و افزود: نرخ تمام شده جمعی از عناصر تشکیل‌دهنده تولید است و تا حدی امکان کاهش دارد؛ بنابراین نباید تمام فشار بر تولید وارد کرد. علاوه براین باید از ورود محصولات با کیفیت پایین و حتی بی‌کیفیت جلوگیری کرد چراکه در این صورت مردم به سمت این کالاهای ارزان‌قیمت بنجل هدایت می‌شوند و به طور طبیعی از محصولات داخلی که باکیفیت هستند و البته نرخ بالاتری دارند، هم استقبال نمی‌کنند.

 


۳اقدام مهم برای مقابله با قاچاق
از سوی دیگر پوشاک یکی از گروه‌هایی است که آمار قاچاق بسیاری را در خود جا داده و به تولید کشور لطمه می‌زند که خوشبختانه اقدامات مهمی در این زمینه شکل گرفته است. در همین‌باره، مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی واردات، کد شناسه کالا و در آینده کد رهگیری را از جمله اقداماتی دانست که در راستای مقابله با پدیده قاچاق پوشاک مدنظر قرار گرفته است. افسانه محرابی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه باید از صفر تا ۱۰۰ مسیر حرکت واردات پوشاک به کشور مشخص و در سطح عرضه قابل پیگیری باشد، تصریح کرد: علاوه بر این باید کنترل و نظارت‌های مختلف ازسوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درسطح عرضه مدنظر قرار گیرد و مناطق آزاد به ویژه مناطق آزاد ارس و ماکو اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهند. وی درباره علت اختلاف آمار واردات پوشاک ازسوی یونیدو، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: آماری که گمرک در ارتباط با میزان واردات پوشاک به کشور اعلام می‌کند معادل ۶۱ میلیون دلار در سال گذشته بوده که با آمار مربوط به یونیدو اختلاف فاحشی دارد، چراکه سازمان ملل متحد اعلام کرد سال گذشته معادل یک میلیارد دلار پوشاک به ایران وارد شده است. مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این در حالی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه متولی است و براساس آمار و اطلاعات مربوط حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار منسوجات و پوشاک به ایران وارد می‌شود. علت این اختلاف پدیده قاچاق است و حل این مسئله نیازمند همکاری فرابخشی است تا سازمان‌های مرتبط و ذی‌ربط با همسو شدن بتوانند مشکل مربوط را برطرف کنند که در این باره می‌توان به همکاری سازمان‌هایی از جمله گمرک و مناطق آزاد اشاره کرد. محرابی با بیان اینکه شمال‌غربی و جنوب کشور از جمله موقعیت‌های جغرافیایی هستند که به‌عنوان مبادی غیرقانونی پوشاک به کشور تلقی می‌شوند، اظهار کرد: مناطق آزاد باید نگاه ویژه‌ای در مقابل با قاچاق داشته باشند و بر بازارچه‌های مرزی بیش از هر زمان دیگر نظارت شود. وی ادامه داد: تا پیش از این نیروهای گمرکی در بعضی مبادی خروجی مناطق آزاد مستقر نبودند، هرچند به تازگی این نیروها مستقر شده‌اند اما شاید آنگونه که باید و شاید ساختارها نظام‌مند نیست و واردات به راحتی انجام می‌شود؛ بنابراین باید حد و مرز «وزنی» برای واردات پوشاک تعیین شده و مشخص شود حداکثر چه میزان پوشاک و از کجا و به چه طریق در طول روز می‌تواند به کشور وارد شود. آنچه مشخص است، تا عزم جدی وجود نداشته باشد مسئله واردات پوشاک به طور غیررسمی قابل حل نخواهد بود.

 


پوشاک باید هویت ملی ما باشد
فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصولات تولید داخل یکی از الزامات جهادی است که باید به طور جد به آن پرداخت. دبیر کمیسیون صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه این کارگروه زیر نظر معاونت هنری وزارت ارشاد شکل گرفته و فعالیت‌های جدیدی را در بخش پوشاک رقم زده است، افزود: موضوع‌های بسیاری را در دستور کار داریم که نخست باید اقدام فرهنگی آن در کشور نهادینه شود؛ به‌عنوان نمونه اینکه چرا مارک نام تجاری(برند) خارجی را روی محصولات ایرانی می‌زنند؟ یا ساماندهی مزون‌ها و آموزشگاه‌های مد و لباس از برنامه‌هایی است که در حال پیگیری و بررسی است. حمیدرضا نیک‌طبع در گفت‌وگو با «گسترش‌تجارت» تصریح کرد: باید هویت‌سازی افراد به‌نام این صنعت را به طور جدی پیگیری کنیم که خوشبختانه نخستین کتاب ملی مد و لباس هم منتشر شده است. مشکل ما این بود که پوشاک کشور مدیریت نمی‌شد؛ به همین دلیل با چنین وضعیتی روبه‌رو شدیم و خارجی‌ها به این بازار ورود کرده‌اند و با نرخ گزاف نام‌های تجاری(برندها) را در مراکز خرید درجه یک به فروش می‌رسانند که توان رقابت را از تولید داخل می‌گیرد. وی با بیان اینکه در تلاشیم مراکز جدید عرضه برای تولیدات داخلی نیز شکل بگیرد، افزود: درحال‌حاضر پوشاک کشور هویت خاص ملی خود را پیدا کرده و رو به گسترش است. توان تولید در داخل بالاست و این در حالی است که ما حتی صادرات هم در این بخش داریم. چندی پیش به بزرگترین کارخانه تولید نخ رفتیم که به اذعان همه چنین کارخانه‌ای در جهان حرف نخست را می‌زند و حالا طراح و مصرف‌کننده و دوزنده ما هم باید از این موضوع‌ها باخبر باشند.
در اینجا نقش رسانه نمایان می‌شود که بسیار کمرنگ است. عضو جامعه متخصصان نساجی ایران با تاکید بر ایجاد ارزش‌افزوده بالا و اشتغالزایی در نساجی و پوشاک کشور، گفت: یک کیلو نخ پنبه ۷ هزار تومان است و همین میزان تبدیل به ۷ میلیون تومان خواهد شد؛ بنابراین بازوی اشتغالزایی قوی خواهد بود. نیک‌طبع معتقد است رسانه‌ها باید پوشاک کشور را هدایت کنند و فرهنگ‌سازی در ساماندهی حلقه‌های گمشده بین دانشگاه و صنعت و تولید و مصرف که ما شناسایی کردیم را به اطلاع مردم برسانند.
 پوشاک کشور باید هویت داشته باشند به‌عنوان نمونه در فرودگاه‌های خارجی از لباس افراد متوجه می‌شویم متعلق به کدام کشور هستند اما یک ایرانی را نمی‌شود تشخیص داد. هویت ملی با لباس نمایان است و به نوعی شناسنامه کشوری ما است. وی ادامه داد: برنامه مد و لباس «شیما» یا همان شناسه یکپارچه ملی ایران را در دستور کار داریم که در آینده به تمامی فروشگاه‌ها اعلام خواهد شد که محصولات باید نشان «شیما» از وزارت ارشاد داشته باشند تا خریدار مطمئن باشد محصول خریداری شده در چارچوب و با شرایط قانونی و باکیفیت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد