مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

فرسودگی ماشین آلات صنعت نساجی

صنعت نساجی در ایران از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. به گفته کارشناسان و فعالان قدیمی، نساجی صنعتی با سابقه حدود 5 هزار ساله در ایران بوده که مهم‌ترین نیازها را از آن زمان تا به امروز تامین کرده است. سابقه صنعتی این رشته در کشور نیز به بیش از یکصد سال می‌رسد و از نخستین صنایعی است که پس از انقلاب صنعتی در اروپا به کشور وارد شد. البته صنعت نساجی نیز همانند سایر صنایع، متاثر از فضای عمومی حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور است که در اصل قضیه با مشکلاتی از قبیل رکود حاکم بر بازار و همچنین کمبود نقدینگی مورد نیاز به دلیل ادامه وضعیت نامشخص در ارتباط با سیستم جهانی بانکی و ناتوانی سیستم بانکی داخل کشور از تامین نیازهای مالی صنعت با نرخ مناسب مواجه است.  کاهش قدرت خرید مردم با وجود ادعای کاهش نرخ تورم و عدم حمایت موثر از صادرات کالا، همزمان با اصرار دولت در تامین بخش‌های بزرگ‌تری از بودجه جاری کشور از محل درآمدهای مالیاتی، بر رکود موجود دامن زده و واحدهای نساجی را بیش از پیش با مشکل فروش محصولات روبه‌رو کرده که حاصل این رویداد، پر شدن انبارهای کارخانه‌ها از کالاهای تولیدشده و به عبارتی حبس نقدینگی این واحدها در انبارها و ضرورت کاهش تولید است که باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالای تولیدی شده که منجر به عدم امکان رقابت در بازارهای داخل و خارج می‌شود.
نساجی را گوشه‌نشین صنایع کردند
در این رابطه محمدمهدی رئیس‌زاده، دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: صنعت طلای سفید «نساجی» در کشور روزی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی صنعت کشور شناخته می‌شد، اما در پیش گرفتن سیاست‌های غلط، این صنعت را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو ‌کرد تا اینکه بسیاری از کارخانه‌های نساجی برند، تعطیل شدند و این صنعت گوشه‌نشین اقتصاد شد. وی ادامه داد: آمارهای ارائه‌شده از این صنعت حکایت از اوضاع بحرانی آن دارد زیرا از مجموع 270 هزار تن ظرفیت تولیدی نساجی‌ها تنها 40 هزار تن از آن فعال است و مابقی نیاز داخلی یعنی 100 هزار تن، از طریق واردات انجام می‌شود. وی صنعت نساجی را اشتغالزاترین صنعت کشور برشمرد و افزود: در صنعت نساجی با سرمایه معادل 40 میلیون می‌توان اشتغال ایجاد کرد و در این راستا می‌توان از تجربه موفق کشور انگلستان و کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و ویتنام که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این صنعت توانسته‌اند راه توسعه خود را در صنعت نساجی بپیمایند، استفاده کرد.
بیش از ۵۰ درصد مشکلات نساجی به دلیل نبود تجهیزات مدرن است
رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی کشور گفت: بیش از ۵۰ درصد مشکلات صنعت نساجی ناشی از فرسودگی تجهیزات و به‌روز نبودن آن است. سید ناصر موسوی‌لارگانی درباره افزایش 6 برابری واردات تجهیزات مورد نیاز صنعت نساجی، اظهار داشت: صنعت نساجی در ایران قدمت چند هزار ساله دارد و در دنیا حرف برای گفتن داشت، ولی متاسفانه واردات بی‌رویه منسوجات و فرسوده شدن تجهیزات عاملی برای عقب ماندن ایران در این صنعت شد. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجودی که یکی از صنایعی که می‌تواند اشتغال فراوان ایجاد کند صنعت نساجی است، اما متاسفانه به این صنعت توجه خاصی نمی‌شود، گفت: نوسازی ماشین‌آلات صنعت نساجی کشور می‌تواند در رونق اقتصادی، تولید و اشتغال آن نقش موثری داشته باشد. وی با اشاره به اینکه دولت باید از این صنعت اشتغالزا حمایت ویژه‌ای داشته باشد، اضافه کرد: مسائل بوروکراسی اداری در مسیر این صنعت باید برداشته شود و عوارض‌هایی که از صنعت نساجی گرفته می‌شود، کاسته شود و در مسیر رشد آن هزینه کنیم. موسوی‌لارگانی با بیان اینکه پنبه تولید داخل توان پاسخگویی به نیاز صنعت نساجی کشور را ندارد، تصریح کرد: برای واردات پنبه تعرفه بسیار بالایی قرار داده شده که پیشنهاد من این است که خود دولت پنبه مورد نیاز کارخانه‌های صنعت نساجی را تامین کند و در این صورت هر تعرفه‌ای که قرار دهد، اشکالی ندارد.
رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی که برای صنعت نساجی قرار داده‌اند مانعی برای نبود رونق و عدم رقابت‌پذیری صنعت نساجی کشور با نساجی ترکیه و چین است، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد مشکلات صنعت نساجی ناشی از فرسودگی تجهیزات و به‌روز نبودن آن است.
حوزه پوشاک زیربنای نساجی کشور را نابود کرده است
امیر قدیمی‌نژاد، رئیس اتحادیه بنکداران پارچه
رکود بر اقتصاد کشور سایه سنگینی انداخته است. رکود اقتصادی در بدنه اقتصاد فشارهای زیادی را به اصناف وارد کرده و این فشارها بازار را در شاخه‌های متنوع اصناف از رونق انداخته است و فعالان اصناف با مشکلات زیادی مواجه هستند. صنعت نساجی کشور نیز این روزها حل و روز خوبی ندارد و از ساختار مناسب و خوبی برخوردار نیست. صنف پارچه نقشی در نابه‌سامانی و شرایط نه‌چندان خوب صنعت نساجی در کشور ندارد و حوزه پارچه با خروج از حواشی به عنوان شاخه‌ای در محدوده تولید ملی با وجود خلأهای اقتصادی، مسیر خود را ادامه می‌دهد. حوزه پوشاک زیربنای نساجی کشور را نابود کرده است و شرایطی که بر صنف پوشاک در کشور به دلیل جریان‌هایی مانند حجم بالای واردات و از سوی دیگر واردات غیرمجاز به شکل قاچاق وجود دارد، بدنه صنعت نساجی کشور را با مشکلات، کمبودها و خلأهای زیادی مواجه ساخته است. در صنعت نساجی، واردات پوشاک به یک معضل تبدیل شده و نوسانات موجود در واردات پارچه و پوشاک در قیاس با یکدیگر این مهم را نشان می‌دهد که بحث قاچاق در صنف بنکدار پارچه در حد صفر است، اما در حوزه پوشاک نیاز به گفتن نیست و شرایط شفاف است. در حال حاضر حجم بالایی از پوشاک از کشور چین روانه بازار می‌شود. در داخل کشور، صنعت نساجی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، ولی این حجم واردات پوشاک چینی به صنعت نساجی آسیب وارد کرده است. رکود کامل در بازار پوشاک به این خلأ بزرگ در بدنه صنعت نساجی کشور بر می‌گردد و مسئولان باید در این زمینه اقدامی مهم را انجام دهند.
دستورالعمل وزارت «صمت» در پیچ و خم‌های اداری گیر کرده است
مسعود شاه‌بختی، عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران
 پوشاک و صنایع مرتبط با آن، پس از دارو و مواد غذایی از جمله پرمصرف‌ترین اقلام وارداتی و مصرفی در کشور به شمار می‌آیند که سهم قاچاق نیز در تامین نیاز این بازار بسیار پیچیده و گسترده است. در حال حاضر صنعت نساجی نیز جزو صنایعی است که بالاترین میزان ارزش‌افزوده را به خود اختصاص داده و البته از نظر اشتغال پایدار، بازار مصرفی، محیط‌زیست و... نیز جزو صنایع پیشرو به شمار می‌آید.
معمولا کالاهای نساجی از جمله پوشاک از طریق مناطق آزاد به سرزمین‌های مادر وارد می‌شوند، اما تاکنون نظارت‌های دقیق گمرکی و سازمانی روی این موضوع اعمال نشده و امروز فعالان این صنعت نیازمند آن هستند. همچنین برای مبارزه با قاچاق پوشاک دستورالعملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده است. این دستورالعمل با وجود ساعت‌ها کار کارشناسی متاسفانه در پیچ و خم‌های اداری گیر کرده و هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد