مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تعدادی از کارگران پلی اکریل اصفهان به سر کار خود بازگشتند‎

کارخانه پلی اکریل اصفهان با گذشت بیش از ۶ ماه از تعطیلی رسمی خود بالاخره  از اول مهر ماه با فراخوان و بازگشت حدود ۸۰۰ کارگر خود دوباره آغاز به کار کرد. اواخر سال گذشته نامه ها و اطلاعیه هایی مبنی بر اینکه کارخانه پرسابقه پلی‌اکریل اصفهان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و سهام آن دیگر در بورس عرضه نمی شود در رسانه ها منتشر شد. تیر خلاص آنجا رها شد که تنها یک هفته مانده به نوروز ۹۶ این کارخانه کاملا خصوصی به حدود ۲ هزار کارگر خود اعلام کرد که برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به سازمان تامین‌اجتماعی مراجعه کنند. 

 شرکت پلی اکریل اصفهان با حدود 40 سال سابقه و بیش از یکهزار و 500 کارگر، در سال های گذشته دچار مشکل مالی شد و سال گذشته از فعالیت و تولید بازماند و کارگرانش در 6 ماه نخست امسال زیر پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.
به گزارش گیل تکس، با این حال، با پیگیری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیریت استان، بخش خصوصی و مدیران پلی اکریل، تعدادی از این کارگران در روزهای پایانی شهریور امسال برای بازگشت به کارخانه فراخوان شدند و بخشی از خطوط تولیدی پلی استر آن راه اندازی شد و امروز شنبه اول مهر تعدادی از کارگران به سر کار خود بازگشتند.

مدیر اجرایی کارخانه پلی اکریل ظهار کرد: طبق برنامه زمان بندی صورت گرفته 2 ماشین از خطوط تولید نخ پلی استر با تامین مواد اولیه دی ام تی (دی متیل ترفتالات) راه اندازی شده است و سایر خطوط تولید الیاف و نخ پلی استر نیز حداکثر تا پایان مهر امسال راه اندازی می شود.

محسن رجایی با بیان اینکه کارگران بخش پلی استر به مرور زمان تا پایان مهر برای بازگشت به کارخانه فراخوان می شوند، افزود: سایر کارگران که هنوز برای بازگشت به کار فراخوان نشده اند، بیشتر کارکنان بخش اکریلیک کارخانه هستند.

وی با تاکید براینکه اقدام های لازم برای راه اندازی خطوط تولید اکریلیک در حال انجام است، گفت: در حال گشایش اعتبار اسنادی(LC) برای خرید مواد اولیه اکریلیک (AN) هستیم و بزودی مواد اولیه از خارج وارد کشور می شود.

رجایی با اشاره به وعده دولت برای پرداخت 20 میلیارد تومان به شکل تنخواه تاکید کرد: این پول برای تامین مواد اولیه، تعمیر بخشی از تجهیزات و پرداخت بخشی از حقوق معوقه کارگران، بشدت، ضروری و مقرر است تا 2 هفته آینده پرداخت شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس موافقت های صورت گرفته، امکان تمدید بیمه بیکاری کارگران پلی اکریل تا سه ماه آینده(پایان آذر) در صورت راه اندازی نشدن خطوط تولید کارخانه، وجود دارد.

20 میلیارد تومان برای پلی اکریل، حکم حیاتی دارد

یکی از اعضای شورای اسلامی کار پلی اکریل نیز با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه تصریح کرد: تعدادی از کارگران بخش پلی استر، کارخانه دی ام تی و کارکنان اداری و پشتیبانی به سر کار خود بازگشته اند.

احمدرضا شفیع زاده افزود: هنوز خطوط تولید اکریلیک که شامل 2 خط است بدلیل تاخیر در تامین مواد اولیه راه اندازی نشده است.

وی نیز با بیان اینکه کل خطوط تولید پلی استر(شامل الیاف و نخ) تا پایان مهر راه اندازی خواهد شد، اظهار کرد: ظرفیت تولید این خطوط حدود 150 تُن در روز است.

این عضو شورای اسلامی کار پلی اکریل با اشاره به جلسه های اخیری که برای حل مشکلات این کارخانه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شده است، گفت: در این جلسه ها مقرر شد 20 میلیارد تومان باقی مانده از 40 میلیارد تومانی که مقرر بود دولت بعنوان تسهیلات به پلی اکریل تخصیص دهد، تا 2 هفته آینده پرداخت شود.

وی با تاکید براینکه پرداخت این تسهیلات، حکم حیاتی برای کارخانه دارد، افزود: این پول برای تامین ماده اولیه بخش اکریلیک و راه اندازی کامل بخش پلی استر، ضروری است.

وی با اشاره به عقد قرارداد با کارگزار برای تامین مواد اولیه اکریلیک خاطرنشان کرد: کارگزار اول قرار بود تا مرداد امسال مواد اولیه را تامین کند اما موفق به این کار نشد به همین دلیل، کارگزار دیگری برای این کار انتخاب شد که در حال پیگیری موضوع است.

عضو شورای اسلامی کار پلی اکریل خواهان تداوم حمایت دولت، تخصیص 20 میلیارد تومان رقم وعده داده شده و تعیین تکلیف در باره مالک و سهامدار کارخانه شد.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پیش از این اعلام کرده بود: 'شرکت پلی‌ اکریل اصفهان که 100 درصد مالکیت آن متعلق به بخش خصوصی است، صرفاً بدلیل فوت مالک وقت در کشور آلمان و نبود مالک جدید یا نماینده قانونی او دچار مشکلات کارگری از جمله به تعویق افتادن پرداخت حقوق پرسنل به مدت 9 ماه و نیز خروج از کار بخشی از پرسنل شد'.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز گفت:در جلسه بررسی مشکلات پلی اکریل در 23 شهریور امسال با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بخش های دولتی و خصوصی در استانداری، مقرر شد بخش خصوصی بصورت کارگزاری در کارخانه پلی اکریل سرمایه گذاری کند و در برخی بخش ها نیز دولت این مجموعه را با پرداخت تنخواه یاری کند.

اسرافیل احمدیه با اشاره به اینکه پیش از این مقرر بود کمک مالی دولت به پلی اکریل بصورت تسهیلات پرداخت شود، گفت: با توجه به اینکه دریافت اعتبار مالی برای حل مشکل کارخانه پلی اکریل بصورت تسهیلات برغم گذشت حدود پنج ماه به نتیجه نرسیده بود با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد این کمک به شکل تنخواه در اختیار این کارخانه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود یکهزار و 300 کارگر بیکار شده پلی اکریل در 6 ماه نخست امسال بیمه بیکاری دریافت کردند، گفت: با راه اندازی بخش های تولید پلی استر و نخ این کارخانه، تعداد زیادی از این کارگران فعالیت خود را در پلی اکریل اصفهان از سر خواهند گرفت.

احمدیه ابراز امیدواری کرد: یک ماه پس از راه اندازی بخش های تولید 'پلی استر'و'نخ'، بخش تولید مواد اولیه اکریلیک پلی اکریل اصفهان نیز راه اندازی شود.

نقش پلی اکریل بعنوان یک واحد تولید ملی

استاندار اصفهان تاکید دارد که حل مشکلات کارخانه پلی اکریل برای استان بسیار حیاتی است چرا که تامین کننده معاش حدود سه هزار کارگر، کارمند و مهندس و مواد اولیه برای صدها واحد زیردستی است.

رسول زرگرپور با بیان اینکه سال گذشته در دیدار با رئیس جمهوری عنوان شد که پلی اکریل در زمان انقلاب تنها بِرند صنعت کشور بود، افزود: رئیس جمهوری به مدیریت استان دستور داد تا هر اقدامی برای احیای این کارخانه لازم است صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون همه اقدام های مثبت و گاه منحصر بفرد با توجه به حساسیت دولت صورت گرفته است، اضافه کرد:‌ همه معتقدند که پلی اکریل باید هرچه سریعتر راه اندازی شود.

زرگرپور اظهار امیدواری کرد که با اقدام های دولت و تلاش های استانی، این مجموعه بتدریج آغاز بکار کند و با توجه به اینکه اکنون شرایط خاص و وی‍ژه ای است، بعنوان یک منافع ملی با این کارخانه برخورد شود.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده است که برای رفع مشکل و راه اندازی این واحد حتی اگر لازم باشد ممنوعیت ثبت سفارش واردات یا افزایش تعرفه را انجام می دهیم.

در جلسه 23 شهریور در استانداری اصفهان و بر اساس دستور استاندار اصفهان مقرر شد، تنفس پرداخت هزینه های سه ماهه برق، آب و گاز، مالیات و بازکردن LC و ثبت سفارش به میزان 2 هزار تُن در دستور کار قرار گیرد.

همچنین راه اندازی تدریجی خط تولید الیاف و پلی استر این کارخانه در طول هفته های آتی و پس از آن تولید اکریلیک طبق تفاهمنامه ای که با بخش خصوصی صورت پذیرفته است با تاکید بر نظارت، پشتیبانی و تامین شرایط و حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت.

با دستور وزیر صنعت نیز معاون امور صنایع این وزارتخانه مسئول رسیدگی به مشکلات کارخانه پلی اکریل شده است.

شرکت پلی اکریل ایران با سابقه 40 ساله دارای حدود 2 هزار کارگر و کارمند است. این شرکت در سال 1353 با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت 'دوپان دونمورس' آمریکا تاسیس شد و در سال 57 به بهره برداری رسید.

مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی استر است و تولیدات آن بعنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد. این کارخانه در کیلومتر 45 جاده اصفهان - مبارکه واقع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد