مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

معرفی ۱۵ برند خارجی برای تولید پوشاک در کشور

 مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تا پایان شهریور امسال ۱۵ برند پوشاک خارجی در راستای دستورالعمل تولید بخشی از واردات از طریق تولید کنندگان داخلی به تشکل‌های مربوطه معرفی شدند، گفت: برنامه‌ها و پیشنهادات اجرایی در بخش مد و طراحی پوشاک با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه گردآوری شده است.    تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، بستری مناسب برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی فراهم می کند.

در همین رابطه با مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه‌های این دفتر برای رقابتی کردن تولید و افزایش عرضه و تقاضای محصولات نساجی و پوشاک در بازار داخلی به گفت‌و‌گو نشستیم.

افسانه محرابی تولید پارچه چادر مشکی را در اولویت سرمایه گذاری و حمایت دانست و از تلاش برای سفارش و تولید بخشی از واردات پوشاک از طریق تولید کنندگان داخلی برای برند سازی سخن گفت.

در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم:

*دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه افزایش کیفیت و استاندارد محصولات چه اقداماتی انجام داده است؟

- تولیدات صنایع نساجی و پوشاک بیشتر براساس نیاز، درخواست مشتری و بازار تولید می‌شود و خوشبختانه درحال حاضر تولیدات داخلی در مقایسه با تولیدات کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات نساجی و پوشاک از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

اما بنابر وظیفه سازمانی، دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حفظ و گسترش تولیدات مناسب جهت بازارهای داخلی و بین‌المللی و کسب اطمینان از کیفیت محصولات، در تدوین و بازنگری استاندارد کالاهای مرتبط با سازمان ملی استاندارد هماهنگی فعال و مداوم دارد. همچنین از آنجا که افزایش کیفیت تولیدات داخلی در شرایط رقابتی عادلانه تحقق می یابد، این دفتر از طریق تسهیل در فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، ایجاد بستر مناسب برای بوجودآمدن شرایط مورد اشاره را پیگیری می کند.

*برنامه‌های این دفتر برای رقابتی کردن تولید و افزایش عرضه و تقاضا در بازار داخلی چیست؟

- از جمله برنامه‌های در اولویت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت افزایش توان رقابتی تولیدات داخلی، تامین مواداولیه موردنیاز این صنعت به لحاظ کمی و کیفی، بررسی حقوق ورودی ردیف تعرفه‌های مرتبط در طول زنجیره تولیدات صنایع نساجی و پوشاک با رویکرد حمایت منطقی و هدفمند از تولیدات داخلی، تعیین ارزش گمرکی مناسب با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و ترجیحات تعرفه‌ای، ایجاد بازار رقابتی سالم جهت صادرات، اتخاذ تصمیمات و راهکارهای اجرایی مناسب برای کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی با شرایط بهینه برای تولیدکنندگان، ایجاد شهرک‌های تخصصی پوشاک، حمایت از توسعه برندهای ملی و ارتقای سطح مد، طراحی ملی بهبود کیفیت محصولات بویژه در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ترغیب و تشویق به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و نهایی است.

* با توجه به تأکیدات مسؤولین روی حمایت از تولید ملی برنامه‌های این دفتر در این حوزه و برند سازی در محصولات دارای پتانسیل بازار مانند چادر ملی  یا پوشاک با رویکرد ملی چیست و چه برنامه‌هایی تا کنون در این راستا انجام شده است؟

- تولید پارچه چادرمشکی همواره در اولویت سرمایه گذاری و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و درصورت ارایه تقاضا در چارچوب قوانین و مقررات و اختیارات موجود، بررسی و حمایت‌های لازم از سرمایه گذاری در این  زمینه از جهت تولید این محصول صنعتی، فرهنگی به عمل خواهد آمد.

همچنین یکی از برنامه‌های حمایت از تولید داخل و ارتقای آن، اجرای ماده ۳ دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع کنندگان، دفاتر و شعب شرکت‌های خارجی عرضه کننده کالای پوشاک دارای نام و نشان تجاری (برند) در ایران مبنی بر سفارش و تولید بخشی از واردات از طریق تولید کنندگان داخلی بوده است که زمینه و بستر مناسب جهت پیشرفت و برند سازی در واحدهای تولیدی را ایجاد خواهد کرد.

دراین راستا دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تا شهریور امسال نمایندگان ۱۵ شرکت (برند) پوشاک خارجی را جهت اجرای ماده ۳ این دستورالعمل به تشکل‌های مرتبط معرفی کرده است تا برای تولید داخلی به تولید کنندگان مجاز ابلاغ کنند.

* توجه به مد و طراحی در کشور، زمینه توسعه صنعت پوشاک را فراهم می‌کند این دفتر، چه برنامه‌ای در این حوزه دارد؟

- این دفتر برنامه‌ها و پیشنهادات اجرایی در بخش مد و طراحی پوشاک را در راستای ارتقای بهره‌وری و افزایش توان رقابت‌پذیری با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه گردآوری و جهت جمع بندی نظرات اصلاحی و تکمیلی به دیگر مراکز ارسال کرده است تا پس از تأیید به وزیر صنعت،معدن و تجارت ارایه شود.

*برای توسعه و بازسازی صنعت نساجی چه برنامه‌ای دارید؟

- دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به قدمت ماشین آلات نساجی و مصوبه بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و صنوف تولیدی که به استانها ابلاغ شده و در راستای آن مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای امسال پیش بینی شده است، در حال پیگیری جهت تصویب و تخصیص اعتبارات تسهیلات موردنیاز به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات، افزایش راندمان، اصلاح ساختار، نوسازی خطوط تولید و کاهش قیمت تمام شده و انرژی است. 

*جهت جلوگیری از ورود غیر قانونی برندهایی که پتانسیل تولیدشان در داخل کشور وجود دارد، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

- دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به سیاست‌های حمایتی وزارتخانه ضمن همکاری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جهت اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از عرضه پتوی قاچاق، کنترل و پیشگیری در زنجیره تامین و مقابله با واردات غیر رسمی (قاچاق)، مدیریت واردات از طریق مناطق آزاد و ویژه، ساماندهی واردات از طریق ثبت نمایندگی نام و نشان‌های تجاری (برندهای) پوشاک خارجی،   شناسنامه دار کردن تولیدات کالاهای پوشاک تحت عناوین برندهای ایرانی یا غیرایرانی، الزام برچسب کد شناسه و رهگیری کالاهای وارداتی براساس ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی شناسه های کالا و رهگیری کالا (موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) پیگیری کرده که همچنان در دست اجرا است.

همچنین در زمینه جلوگیری از ورود غیرقانونی کالاهای نهایی، موضوع کمک به کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و این دفتر با جدیت در حال پیگیری از دیگر بخش‌های دولت است که به امید خدا نتایج آن در آینده نزدیک موجبات رضایت خاطر بیشتر تولیدکنندگان عزیز و زحمتکش در این حوزه و مصرف کنندگان را فراهم خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد