مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بازگشت صنعت پنبه و نساجی مصر به جایگاه خود

صادرات پنبه مصر از ۳۲ هزار تن در سال گذشته به ۳۸ هزار تن در فصل ۲۰۱۶/۲۰۱۷ افزایش یافته که این دوره تا پایان اگوست امسال است و این افزایش به دلیل توجه خاص دولت به محصولی است که به عنوان "طلای سفید" شناخته می شود. در عین حال دولت در نظر دارد تا میزان بیشتری از سهم بازار جهانی را به پنبه مصری در رقابت با پنبه های با کیفیت پایین اختصاص دهد.  

تصمیم کابینه در ماه گذشته برای تعیین قیمت تضمینی خرید پنبه از کشاورزان، منجر به افزایش قابل توجه در کشت این محصول شده است.

محمد عبدالمجید، سرپرست شورای پنبه در وزارت کشاورزی و اصلاحات زمین، گفت: "در حال حاضر ۲۱۶،۰۰۰ فدنز (واحد مساحت در مصر برابر با ۴۲۰۰ مترمربع) ، از پنبه های الیاف بلند، در کمتر از دو ماه آماده برداشت می شوند."

در فصل گذشته میزان مناطق کشت شده، ۱۳۱،۰۰۰ فدنز، بوده و انتظار می رود این میزان افزایش و در نتیجه صادرات در این فصل دو برابر شود.

دولت، قیمت تضمینی برابر با ۲۱۰۰ LE (پوند واحد پول مصر با نشانه: Lira Egypt ) در هر کانتار (حدود ۴۵ کیلوگرم) برای پنبه کشت شده در استان های مصر بالا و ۳،۳۰۰ LE در هر کانتار پنبه از منطقه مصر پایین قرار داده است. این ها قیمت هایی است که دولت به کشاورزان پرداخت می کند، در صورتی که آن ها نتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

عبدالمجید توضیح داد: " همچنین پنبه وارداتی با کیفیت پایین با قیمت کمتر از LE۲۰۰۰ در هر کانتار است، اما به دلیل اینکه کارخانه های نساجی به سختی می توانند ارز خارجی بگیرند ، از پنبه مصری برای تولید خود استفاده می کنند."

پنبه مصری در حال حاضر در بازار محلی بسته به این که محصول از مناطق بالایی یا پایینی مصر باشد در حدود LE۲,۴۰۰ و LE۳،۰۰۰ در هر کانتار به فروش می رسد و این درحالی است که قیمت مناطق پایینی به دلیل کیفیت بالاتر، گران تر هستند.

عبدالمجید، با اشاره به تشدید کنترل بر مزارع تولید پنبه ، افزود: "کاشت بذرهای پنبه خارجی تحت قانون خاک مصر ۵۳/۱۹۶۶، ممنوع است ، اما بسیاری از مؤسسات به ویژه پس از ناآرامی های سیاسی سال ۲۰۱۱، از این قانون پیروی نکرده اند. "

وزارت کشاورزی هر ساله یک نقشه ای را چاپ می کند که در آن هر استان به کشت نوع خاصی از پنبه مصری اختصاص داده می شود و در عین حال کشت بذرهای خارجی را نیز ممنوع کرده است، که شامل بذر پنبه امریکایی می شود ، این نوع بذر را می توان در سطح کمتری کاشت و سریع هم برداشت کرد.

این درحالی است که بازرسی ها در فصل گذشته تشدید و منجر به تولید بیشتر پنبه باکیفیت الیاف بلند مصر شده است.

عبدالمجید و دیگر کارشناسان پیش بینی می کنند که با افزایش مناطق کشت پنبه مصری ، صادرات هم افزایش می یابد، در عین حال وی امیدوار است که با افزایش پنبه خام برای کارخانه های نساجی ، صادرات از ارزش افزوده بهره مند شود.

عبدالمجید گفت: "من امیدوارم که پنبه خام مصر قبل از صادرات به نخ تبدیل شود، زیرا با این اقدام ارزش آن ، ده برابر افزایش می یابد."

سید محمد، سرپرست شورای صادرات منسوجات مصر، نیز معتقد است که بهتر است که این محصول به عنوان نخ صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: "پنبه خام مصر به کشورهایی مانند هند و پاکستان صادر می شود اما با مواد با کیفیت پایین تر ترکیب شده و به عنوان پنبه مصری به فروش می رسد، که این امر به شهرت پنبه مصری در بازار جهانی لطمه می زند؛ بنابراین باید به صادرات نخ و پارچه به جای صادرات پنبه خام اقدام شود."

کارخانه های نساجی در حال حاضر به واردات پنبه ارزان تر از کشورهایی چون هند اقدام می کنند، اما سید محمد پیشنهاد داد ، می توان با افزایش اقدمات بر روی واردات پنبه ، از محصولات داخلی حمایت کرد.

وی گفت: "کارخانه های نساجی محلی می توانند از پنبه الیاف بلند مزارع مصر برای تولید منسوجات و پارچه های با کیفیت بهره ببرند و این کارخانه ها با پرداخت بیشتر برای پنبه خام داخلی ، می توانند به نسبت نخ و پارچه های مصری که در هند و پاکستان پس از مخلوط کردن مواد دیگر فروخته می شوند، به ارزش افزوده بالاتری دست یابند ."

محمد، گفت: " برای پاسبانی از شهرت پنبه مصری ، باید در زمینه کیفیت آن بکوشیم ، و همچنین باید تعداد کارخانه های نساجی را در مصر افزایش دهیم و از آن ها حمایت کنیم."

وی گفت:" با تشدید کنترل بر مزارع به منظور اطمینان از کیفیت محصولات و همچنین قیمت های تضمین شده از سوی دولت برای خرید پنبه خام از کشاورزان ، پیش بینی می شود مناطق بیشتری به کشت پنبه در چند سال آینده اختصاص یابد."

گفتنی است، سالانه حدود ۲۴ میلیون تن پنبه در جهان تولید می شود که تقریبا ۲۵۰ هزار تن آن با کیفیت بالا هستند و در این میان سهم مصر در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار تن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد