مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

پویایی در تولید، توزیع و صادرات پوشاک چگونه محقق می شود؟

صنعت پوشاک یکی از پردرآمدترین فعالیت های تولیدی است،حوزه ای که در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه گره گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود.

صنعت پوشاک یکی از مهمترین و عمده ترین کانون های اشتغالزایی و در آمدزایی در جهان محسوب می شود.

به واقع این صنعت تامین کننده یکی از اصلی ترین نیازهای انسان که همان البسه و پوشاک است،می باشد و به تبع در چنین شرایطی،انگیزه خرید و تهیه آن در مقایسه با دیگر اقلام و محصولات به مراتب افزون تر خواهد می باشد.  اگرچه نیاز به پوشاک در جهان امروزی و در طول دهه های اخیر به آن شکل و نحوی که در گذشته وجود داشت،قابل احساس نیست و عمده نیاز مخاطبان پوشاک و متقاضیان خرید و تهیه آن در قالب مد و تنوع قابل فهم است،لذا همچنان،جذابیت خرید پوشاک بالا است و این ادعای گزافه ای نیست که هر روز نیز بر ضریب این جذابیت افزوده می شود.

به واقع،رونق صنعت پوشاک به معنای رونق صنعت نساجی می باشد،صنعتی که در ایران علیرغم قدمت طولانی که از آن برخوردار است با مشکلات و نارسایی های جدی،عمیق و عدیده ای دست به گریبان است.

پویا کاتب،یکی از فعالان اسبق تولید پوشاک و البسه در استان تهران که به دلیل رکود و شرایط نامساعد اقتصادی مجبور به تعطیلی واحد تولیدی خود شده در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،اظهار داشت:حجم البسه و پوشاک خارجی در ایران به میزانی است که امکان فعالیت را برای تولید کنندگان داخلی بسیار سخت و طاقت فرسا نموده است.

وی افزود:در حال حاضر،شرایط بگونه ای است که بسیاری از تولید کنندگان ایرانی،البسه و پوشاک خود را با برچسب های خارجی به فروش می رسانند و این واقعیت تلخ،نشان دهنده معضلی فرهنگی و اجتماعی می باشد که متاسفانه در اذهان و افکار بخش قابل توجهی از عموم جامعه نقش بسته است.

کاتب گفت:البته در تحلیل این نارسایی باید واقع بین بود و صرفا با اندختن توپ درزمین مردم و متقاضیان خرید پوشاک،نمی توان از غفلت هایی که در طول سالیان گذشته وجود داشته به سادگی عبور کرد.

این فعال اسبق در حوزه تولید پوشاک عنوان کرد:متاسفانه در بخش طراحی لباس ومد و نیاز سنجی و ذائقه سنجی بازار ضعیف عمل کرده ایم و همین امر باعث شده تا همواره پیرو مدهایی باشیم که از خارج کشور به بازار ایران عرضه می شوند.

وی افزود:قطعا در صورت برنامه ریزی هوشمندانه و مطالعات دقیق و کارشناسی،قادر خواهیم بود با طراحی مدهای زیبا و مناسب،در برابر این هجمه فرهنگی که در قالب پوشاک و لباس به فرهنگ ایرانی-اسلامی غالب و تحمیل می شود مقاومت و مقابله نماییم.

کاتب عنوان کرد:چادر ملی از مصادیق و نمونه های بارز صحت این ادعا به شمار می رود و گواهی است بر این موضوع که در صورت طراحی هوشمندانه و متناسب با ذائقه جامعه،قادر خواهیم بود به در آمدزایی مناسبی دست یابیم و به موازات آن از ارزش های اصیل ایرانی-اسلامی نیز صیانت و حراست نماییم.

این فعال اسبق تولید پوشاک گفت:متاسفانه فرآیند تولید و کارکرد صنعت پوشاک در کشور همچنان در قالب و پوسته سنتی خاص به خود فعالیت می کند و تا زمانی که با نیاز روز جامعه پیش نرویم قادر به حصول توفیق موثر و مناسبی در این حوزه نخواهیم بود.

وی افزود:به روز شدن ما در صنعت پوشاک به معنای کنار گذاشتن ملاحظات اجتماعی،فرهنگی و اعتقادی در تولید البسه نیست بلکه منظور نظر از طرح این موضوع،نائل شدن به شناختی دقیق از شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه و عرضه و طراحی مدهای مناسب و معقول بر مبنای شاخص ها و ارزش های فرهنگی بومی و داخلی می باشد.

کاتب گفت:به روز شدن ما در این صنعت،به معنای رویگردانی از سنت ها نیست و به واقع با طراحی برنامه های هوشمندانه می توان طرح ها و مدهای سنتی ایرانی و اسلامی را با اطلاع رسانی صحیح،فرهنگ سازی اصولی و تولید و دوخت حرفه ای،مناسب و با کیفیت،به بازار عرضه کرد.
بازار یابی حرفه ای،نیاز امروز صنعت پوشاک است

عبدالحسین کریمیان،یکی از طراحان لباس در استان البرز،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به گردش مالی بسیار عظیم صنعت پوشاک در جهان گفت:متاسفانه در این حوزه عمدتا به عنوان هدف و مقصد مطرح بوده ایم در حالیکه انتظار می رود در این عرصه به عنوان مبدائی در تولید،طراحی و عرضه مد نقش آفرینی کنیم.

وی افزود:بسیاری از تولید کنندگان لباس و پوشاک در ایران،پیاده کننده مدهای غربی می باشند و این به معنای ضعف عمیق ما در این حوزه است.

کریمیان گفت:متاسفانه به دلیل عدم حمایت جدی و کافی از طراحان مد و لباس انگیزه کافی برای ایده پردازی و عرضه خلاقیت کارشناسان و فعالان طراحی لباس سلب شده است.

این طراح لباس در استان البرز عنوان کرد:متاسفانه در ذائقه سنجی و نیازسنجی بازارهای فرامرزی نیز موفق نیستیم و این در شرایطی است که در صورت مَدِ نظر قرار دادن مطالعات کارشناسی و لحاظ کردن مولفه هایی همچون فرهنگ و اقتضائات اجتماعی کشورهای دیگر و منظور کردن شرایط آب و هوایی و اقلیمی آنها قادر خواهیم بود لباس هایی مناسب و با طرح های نوین تولید و عرضه نماییم و از این ظرفیت برای اشتغالزایی و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد خود بهره مند شویم.

وی افزود:تنها با مقایسه میزان حمایتی که دستگاه های ذیربطِ دولتیِ ترکیه از صنعت پوشاک لحاظ می کنند به عمق تفاوت و فاصله جدی میان کیفیت پشتیبانی ها از فعالان این حوزه در ایران پی خواهیم برد.

کریمیان در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود با الگو برداری از کشورهای صاحب نام در صنعت پوشاک و مد نظر قرار دادن ملاحظات و انتظارات فعالان این عرصه در داخل کشور،بستر و زمینه ای فراهم شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی با برندهای ایرانی،در حوزه صادرات و تسخیر بازارهای خارجی نیز به توفیق شایسته ای نائل شویم،امری که نه آرمانی است و نه غیر قابل باور و قطعا حصول این امر با عزمی جدی،همتی عالی و تلاش جهادگونه امکان پذیر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد