مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ترکها به جان نساجی ایران افتاده اند!

هروز که وضعیت تولید در این عرصه برای تولیدکننده ایرانی وخیم تر می شود اما شریط برای واردات و قاچاق مهیاتر است و باز شدن پای پوشاک ترک به بازارهای ایران به ویژه بازارهای لوکس لباس، اشتیاق واردکنندگان به واردات کانتینری از ترکیه را صدچندان کرده است.  صنعت نساجی و پوشاک در ایران در گذشته به اندازه مترقی و دارای شهرت جهانی بود که نساجی اصفهان به منچستر شرق در دنیا شهره بود و انواع منسوجات مورد نیاز حتی برخی کشورهای اروپایی در کارگاه های چند صد متری ایران و برخی کارخانه های تازه تاسیس شده 50 سال پیش تامین می شد. شاید باور این تصویر از صنعت پوشاک ایران برای ما که لباس خوب را با پسشوند "ترک" می شناسیم، کمی دشوار و حتی غیرقابل باور باشد.

هرچند پذیرفتن این گذشته شاید دردی از دردهای صنعت نساجی ایران در این روزها دوا نکند اما این مسئله نشان می دهد زیرساخت های پیشرفت در صنعت نساجی به خوبی در کشورمان فراهم بود اما متاسفانه سودآوری واردات و ورود دست های دولتی به این عرصه، سبب شده تا ضربه های مهلکی به صنعت پوشاک ایران وارد شود به طوریکه اکنون حدود 90 درصد از کارگاه نساجی و پوشاک در قطب تولید پارچه و منسجوات ایران در شهرهایی همچون اصفهان و تبریز از میان رفته است و برخی دستگاه های نساجی دراین شهرها روانه موزه ها شده است!.

هروز که وضعیت تولید در این عرصه برای تولیدکننده ایرانی وخیم تر می شود اما شریط برای واردات و قاچاق مهیاتر است و باز شدن پای پوشاک ترک به بازارهای ایران به ویژه بازارهای لوکس لباس، اشتیاق واردکنندگان به واردات کانتینری از ترکیه را صدچندان کرده است.

بر اساس آمار غیررسمی، در نیمه نخست سال فقط ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک از کشور ترکیه به ایران قاچاق شده است که با لغو تحریم‌ها، افزایش چند برابری نیز داشته باشد.

بر اساس آمار منتشرشده گمرک، واردات پوشاک از ترکیه در شش‌ماهه نخست سال ۵.۵ میلیون یورو بوده، در حالی که گمرک ترکیه صادرات خود به ایران را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است؛ هرچند تعرفه واردات پوشاک در سال گذشته ۱۰۰ درصد بوده است، اما با توجه به قرار گرفتن این کالا در گروه کالاهایی که تعرفه واردات آن دو برابر شده، به نظر می‌رسد قاچاق طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

اما روند سریع تسخیر بازار پوشاک ایران از سوی ترک ها به فرصتی جذاب برای سرمایه گذاران ترکیه ای تبدیل شده است به طوریکه روزنامه «تودی زمان» ترکیه طی گزارشی با اعلام این خبر به تلاش خرده‌فروشان ترکیه برای تسخیر بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها پرداخته است. به نوشته این روزنامه ترکیه‌ای با برداشته شدن تحریم‌های ایران، خرده‌فروشان ترکیه در میان نخستین‌ها برای ایجاد یک جریان پرمنفعت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خواهند بود. این منبع خبری در ادامه می‌نویسد: شرکت «دی اس دامات» ترکیه که در زمینه پوشاک فعالیت دارد، اعلام کرد که تنها ٣ روز بعد از لغو تحریم‌های ایران، یک فروشگاه جدید در تهران افتتاح کرده است.

محمدجواد صدق آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک با گلایه از وضعیت موجود در بازار پوشاک ایران می گوید: موضوعی که مدت‌ها است بازار ایران را تهدید می‌کند و روز به روز نیز این تهدید جدی تر می‌شود بحث واردات کالاهای ترکیه‌ای و ممانعت نکردن از ورود آن‌ها به صورت غیرقانونی و قاچاق در کشور است. دولت ترکیه به وضوح سیاست‌های دامپینگی در کشور ما ایجاد کرده به طوری که خودشان به صادرات ۵ میلیارد دلاری لباس ترکیه‌ای به ایران اعتراف می‌کنند، در حقیقت روزی ۱۴۲ کانتینر و ساعتی ۵ کانتینر پوشاک به صورت قاچاق از ترکیه وارد کشور می‌شود.

حال در چنین شرایطی، تولیدکننده ایرانی که با رکود تورمی حاکم بر جامعه مواجه است و مولفه هایی همچون هزینه های تولید، بیمه کارگر و مالیات نیز به کمک تولیدکنندگان این عرصه نیامده است، رقابتی نابرابر بین تولیدکننده داخلی و قاچاقیانی که بدون هیچ دردسری، سود میلیاردی خود را تاکنون از بازار پوشاک ایران به جیب زده اند شکل گرفت که ناگفته پیداست که مغلوب این آشفته بازار چه کسی خواهد بود!.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد