مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

توافقات فعالین صنایع نساجی و پوشاک با گمرک جمهوری اسلامی ایران

 محمدمهدی رئیس‌زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران

 محمدمهدی رئیس‌زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران-، مقیاس اندازه‌گیری پارچه و لباس برحسب متر و ثوب توسط گمرک‌، چگونگی ‌اجرای مواد ۹ و ۸ نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در کشور را از مهم‌ترین مسائل عنوان شده در جلسه مشترک مسئولان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی با مدیران سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.  

 محمدمهدی رئیس‌زاده دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، مقیاس اندازه‌گیری پارچه و لباس برحسب متر و ثوب توسط گمرک‌، چگونگی ‌اجرای مواد ۹ و ۸ نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در کشور را از مهم‌ترین مسائل عنوان شده در جلسه مشترک مسئولان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی با مدیران سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. وی بیان داشت: جلسه روز چهارشنبه ۲۷ بهمن در دفتر گمرک با حضور آقایان کرباسیان- رئیس کل - ، عسگری- معاون فنی، اسکندری- مدیرکل تعیین ارزش- معقولی- مدیرکل واردات- و خانم‌ها باقری‌پور- مدیرکل برنامه‌ریزی گمرک جمهوری اسلامی ایران، محرابی- مدیرکل دفتر نساجی وزارت صمت، نصراللهی- مشاور وزیر صمت در امور نساجی و پوشاک- آقایان صادقی و ترحمی کارشناسان وزارت صمت از بخش دولتی و آقایان جعفری- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید وصادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران- ، هاکوپیان- رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران، دکتر شیبانی- نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- و بنده به‌عنوان دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد.

رئیس‌زاده، هدف از برگزاری این جلسه را ارائه راهکارهای اجرایی مبارزه با قاچاق پوشاک عنوان کرد و افزود: طبق آمار رسمی گمرکات کشور، در ده ماهه اول سال گذشته حجم واردات پوشاک به کشور حدود ۹ میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه سال‌جاری به ۵۰ میلیون دلار افزایش یافته است که ۱۷ میلیون دلار آن متعلق به ترکیه است. به‌گفته دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، از طریق گمرک جلفا نیز به‌صورت ترانزیت البسه به ارزش ۱۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.

رئیس‌‌زاده ضمن اشاره به ماده ۸ دستورالعمل نحوه فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در کشور، (اظهارنامه گمرکی واردات پوشاک باید به نام دارنده گواهی فعالیت و ارزش اظهاری آن بر مبنای فهرست قیمت رسمی شرکت مادر باشد و توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنای محاسبه حقوق گمرکی تلقی گردد؛ هم‌چنین در مدارک ارائه شده به گمرک، مشخصات پوشاک وارداتی و نشان تجاری پوشاک نیز باید قید شود) تصریح کرد: در این جلسه آقای کرباسیان ضمن تأیید ماده مذکور دستور اجرای آن را صادر نمود.

وی خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته با گمرک، مقرر شده تا میزان و مقیاس پارچه به کیلوگرم محاسبه نشود زیرا پارچه تنوع و قیمت‌های مختلفی دارد و هیچ‌گاه در بازار پارچه به‌صورت کیلویی فروخته نمی‌شود بلکه البسه به‌صورت ثوب و دست، و پارچه به‌صورت متر ارائه می‌گردد. این موضوع دو سالی است که در قانون گمرک ابلاغ شده اما بطور کامل اجرایی نشده و به دستور آقای کرباسیان از این پس، پارچه به صورت متر محاسبه می‌شود.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران به الصاق شناسه کالا (‌GTIN) نیز اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۹ دستورالعمل فوق، دارندگان گواهی فعالیت ملزم به الصاق GTIN به صورت دوختی روی کلیه اقلام وارداتی پوشاک و درج کشور محل تولید به‌صورت تایپی در کنار شناسه کالا هستند؛ چگونگی اجرای این ماده هم در جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار ‌گرفت.

به‌گفته رئیس‌زاده، واردات پوشاک و پارچه مقوله‌ای کاملاً تخصصی است؛ به همین دلیل در مورد استقرار کارشناسان تخصصی در گمرکات کشور و یا ارائه آموزش‌های لازم به ارزیابان گمرک نیز در جلسه روز چهارشنبه مواردی مطرح شد تا ارزیابان گمرک بتوانند تفاوت میان انواع پارچه ارزان قیمت و پارچه گران‌قیمت را از نظر تخصصی تشخیص دهند. وی ادامه داد: نکته مهمی که در جلسه فوق مطرح شد این بود که آیا سخت‌گیری‌هایی که در مورد برندهای ایرانی از شرکت‌های ایرانی (‌مانند دریافت عوارض سازمان زیباسازی شهرداری بابت نصب تابلو ، عوارض اداره اماکن و ...‌) صورت می‌گیرد در مورد فروشگاه‌های مختلف با اسامی و برندهای خارجی نیز اعمال می‌شود؟!

به‌گفته این فعال صنعت نساجی، مقادیر قابل توجهی پوشاک از مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند که مقرر شد جلسه جداگانه‌ای در این مورد یعنی خروج پوشاک از مناطق مذکور به سرزمین اصلی برگزار و تصمیماتی پیرامون آن اخذ گردد.

رئیس‌زاده توجه مدیران و دست‌اندرکاران سازمان‌های دولتی از جمله گمرک به نظرات تشکل‌های بخش خصوص صنایع نساجی و پوشاک در راستای مبارزه با قاچاق را بسیار قابل توجه و ارزشمند برشمرد و ضمن تشکر وافر از بذل توجه رییس کل محترم گمرک ج.ا.ا. گفت: برگزاری جلسات مشترک مسئولان و فعالان صنایع نساجی با مدیران گمرک با توافق بعمل آمده با ایشان تداوم خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد