مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تأسیس اتحادیه نساجی و تأمین مواد اولیه دولتی؛گامی در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی

مدیر کارخانه آسیا گفت:اگر دولت به جای پرداخت وام ها و تسهیلات با سود ۱۶ درصد ، مواد اولیه کارخانه های تولیدی را تامین کند بی شک هم جلوی واردات بی کیفیت پارچه گرفته خواهد شد و هم از تولیدات داخلی حمایتی ویژه صورت گرفته است .
منصوری در گفتگو با  کارگران کرمان در خصوص رشد ۷۸ درصدی فاستونی آسیا در طول یک سال گفت : کارخانه فاستونی آسیا که متعلق به بخش خصوصی یعنی بنیاد تعاون ناجاست سال  گذشته در آستانه تعطیلی کامل بود زیرا مشکلات عدیده ای را در این عرصه با خود یدک می کشید  و از سوی مسئولان استانی هم حمایتی نمی شد اما با توان و همت مدیر کارخانه جناب پور احمد و کارگران جوان و نخبه اش جانی دوباره گرفت .   وی ادامه داد : همزمان با ندای رهبر انقلاب در ابتدای سال جاری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل ،فاستونی آسیا  کمر همت برای رشد و بالندگی دوباره فاستونی آسیا را آغاز کرد و اقداماتی انجام داد  که سبب شد این کارخانه به اوج دوباره برسد .
آسیا ؛واحد تولیدی نمونه بازر اقتصاد مقاومتی
اقدامات انجام شده در پشم بافی آسیا که سبب شده است این واحد تولیدی جانی دوباره بگیرد، شامل اقدامات ذیل است؛
* تمام دستگاه های فرسوده از انبار ها بیرون کشیده شد و توسط کارگران توانمند و متخصص تعمیر و دوباره راه اندازی شدند.

* مهندس نیک فلک ، پدر دو شهید که پیشکسوت عرصه رنگ رزی است به کمک پشم بافی آسیا شتافت تا رنگ ها و طرح های متنوع را تولید کند .

* مهندس سابور ، بهترین تولید کننده پارچه کشور که تجربه زیادی در ثبات رنگ پارچه ها بعداز شستشو داشت به همکاری این واحد شتافت .
* اعتماد تاجر بزرگی چون آیت الله طباطبایی در خرید پارچه های عبای ، قبای و و صادرات آن به نجف ،کربلا ، سوریه و لبنان.
* کارگروه های بسیج کارگری و حضور فعالان عرصه تولید ودوزندگی های سراسر استان.
* تولید پارچه پته کرمان که نزدیک به ۸ درصد تولید کارخانه را بر عهده دارد.
* تولید پارچه های لطیف ناجی پوش برای بنیاد تعاون ناجا که جای پارچه های برزنتی و خشک را برای سربازان گرفته است .
منصوری به مشکلاتی اشاره کرد که می تواند به راحتی توسط دولت حل شود و کار برای تولید کنند گان پارچه را آسان کند
مدیر کارخانه آسیا  ادامه داد : بعد از گذشت هزاران سال از صنعت پارچه بافی که سر دمدار آن ایران بوده است اکنون این صنعت به افول گراییده و هیچ تدبیری برای رواج آن اندیشیده نشده است.
منصوری اذعان کرد : درکرمان بیش از ۲۰ واحد پشم بافی و نخ ریسی وجود داشت که آخرین آن نساجی بافته ها بود که مواد اولیه پشم بافی آسیا را تولید می کرد ، اما متاسفانه با عدم حمایت ها و باز گذاردن عرصه واردات پارچه های بی کیفیت ترک ، این کارخانه تعطیل شد و تمام دستگاه های آن به صورت نخاله به فروش رسید.
وی ادامه داد : در ایران ۳۶ واحد تولیدات نساجی وجود داشت که اکنون تنها ۱۲ تا از آنها باقی مانده و از این تعداد  نیز ۵ واحد  به صورت مستمر به تولید می پردازند ، لذا اکنون بزرگترین مشکل صنعت نساجی عدم وجود و تامین به موقع  مواد اولیه است زیرا در ایران تنها یک کارخانه پشم مورد نیاز پارچه بافی ها را تامین می کند و برای هرکس که نیاز داشته باشد ۶ تا ۹ ماه باید در نوبت باشد که با این اوصاف تمام خطوط تولید کارخانه  می خوابد .
منصوری به وضعیت نا مساعد تامین مواد اولیه از داخل و عدم کفاف تمام کارخانه های داخل اشاره کرد و گفت : در حال حاضر مجبوریم که  مواد اولیه ای چون پشم  را از استرالیا و رنگ مورد نیاز مان را از آلمان وارد کنیم ، در حال حاضر این واردات با حجم بالای تحریم ها عملا به صورت آشکار غیر ممکن است لذا باید با افرادی معامله کنیم که در این عرصه نقش واسطه را بازی می کنند  و در این راستا خیلی از مواقع افراد معامله کننده پول را می برند ، جنسی تحویل نمی دهند .

وی ادامه داد : در خوشبینانه ترین حالت ممکن اگر تولید کننده موفق شود و جنس خود را از دست واسطه گر دریافت کند باز هم به موقع  دست تولید کننده نمی رسد و باید پروسه ۳ تا ۴ ماهه ای را در گمرک طی کند زیرا در دستور العمل های گمرک مواد اولیه وارداتی چندین ماه می مانند تا جواز عبور بگیرند به طور مثال بررسی شود که پشم از حیوان حرام گوشتی نباشد و از جنسی مخالف با  شراین دین نباشد و یا به آفتی آلوده نباشد که سلامت افراد را به خطر بیاندازد و اینکه آیا میزان این حجم کالا لازم است یا خیر و غیره …. که این ماندگاری مواد  اولیه نیز دوباره در امر تولید خلل وارد می کند .

منصوری ادامه داد : با توجه به حجم مورد نیاز  ایرن به واردات پشم  و نیاز سالانه بازار ایران به ۱۵ میلیون متر مربع پارچه در سال ، می طلبد که در اقدام و عملی قاطعانه  دولت برای تأسیس یک اتحادیه برای تامین و قیمت گذاری مواد نساجی داخلی تلاش کند و تامین مواد اولیه را به صورت رسمی بر عهده بگیرد ، زیرا با ایجاد تعاونی مقدار نیاز در خواستی هر کارخانه نساجی مشخص می شود که سالانه چه مقدار مواد اولیه لازم است و در ازای این مواد اولیه چه میزان پارچه تولید می شود که این اقدام در مقابل قاچاق کالا در عرصه البسه هم خواهد ایستاد .
مدیر کارخانه آسیا  در پایان خاطر نشان کرد : اگر دولت به جای پرداخت وام ها و تسهیلات با سود ۱۶ درصد ، مواد اولیه کارخانه های تولیدی را تامین کند بی شک هم جلوی واردات بی کیفیت پارچه گرفته خواهد شد  و هم از  تولیدات داخلی حمایتی ویژه صورت گرفته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد