مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

منسوجات مورد استفاده در رهایش دارو

در اکثر موارد ،فرمولاسیون های رایج رهایش دارو به دلیل انحلال کم دارو و ترخیص سریع از بدن ،در دستیابی به غلظت های مناسب درمانی دارو با مشکل مواجه هستند.
راهکارهای رهایش کنترل شده دارو،جایگزین موثروکاربردی برای غلبه بر مشکلات دارورسانی سنتی را ارائه میدهد مانند امکان رهایش دارو در غلظت درمانی مورد نیاز به صورت طولانی مدت،افزایش راحتی بیمار و امکان رهایش دارو در مکان خاص .
بانداژهای فعال زیستی براساس منسوجات حامل دارو بسیار معروف بوده و برای کاربرد های مراقبت از زخم بسیار مقرون به صرفه میباشد.
  طبقه بندی منسوجات حامل دارو

سامانه های رهایش دارو بر پایه منسوجات به دو دسته اصلی پارچه های بافته شده و منسوجات بی بافت تقسیم بندی میشوند .
این پارچه ها براساس نوع و طبیعت الیاف مورد استفاده میتوانند قابل تخریب یا غیر قابل تخریب باشند.
در همه این فرم ها ،در یک دسته از الیاف هر لیف منفرد ممکن است شامل مواد فعال زیستی و یا دارو در داخل ساختارشان باشند و یا دارو ها میتوانند به صورت کووالانتی به سطح پارچه اتصال پیدا کرده باشند.
امروزه پارچه های بی بافت حاصل از الکتروریسی توجه زیادی را جهت کاربردهای پزشکی شامل رهایش دارو به خود جلب کرده اند و به عنوان نخ بخیه در بستن زخم مورد استفاده قرار گرفته اند.
رهایش دارو از پارچه های بافته شده
این سیستم ها نیازمند تولید پارچه از الیاف حامل دارو یا مواد فعال زیستی هستند.
همچنین پارچه های بافته شده میتوانند در حضور اصلاح کننده های فیزیکی یا شیمیایی با دارو ها و مواد فعال زیستی مناسب به صورت کووالانتی اتصال یابند .
به طور کلی در پارچه های بافته شده دارو ها به صورت فیزیکی جذب میگردند ،پوشش داده میشوند،محبوس میگردندو یا به صورت کووالانتی روی پارچه اتصال می یابند.
پارچه های بافته شده حامل دارو ،هندسه دقیق ،ساختار متخلخل و مستحکمی را که برای کاربردهای پزشکی متنوعی علاوه بر کاربرد رهایش دارو مناسب میباشندارائه میکنند.
منسوجات بافته شده حامل دارو به صورت عمده به عنوان بانداژهای زیستی ،پوست مصنوعی ،داربست در ترمیم و بازیابی بافت ،آروماتراپی و سایر کاربردهای موضعی مورد استفاده قرار میگیرند.
رهایش دارو از منسوجات بی بافت
پارچه های بی بافت حامل دارو به کمک درگیری مکانیکی ،حرارتی،یا شیمیایی الیاف حامل دارو جهت ایجاد ساختارهای ورقه ای یا وب مانند ساخته میشوند.
منسوجات بی بافت برای کاربردهای خاصی مانند سدهای باکتری ،پانسمان زخم،کلاه و ماسک و... مورد استفاده قرار میگیرند.
رهایش دارو از وب های الکتروریسی شده

وب های حامل داروی حاصل از نانو الیاف میتوانند لز طریق فرآیند الکتروریسی محلول مذاب پلیمری حاصل گردند .
محلول پلیمری حامل دارو از یک سوزن کوچک عبور میکند در حالیکه ولتاژ خیلی بالا(30 -5 کیلو وات)به جت اولیه خارج شده از سوزن اعمال میگردد.
حرکت جت پلیمری باعث ایجاد حرکات کششی و خمشی قبل از برخورد با صفحه هدف میگردد و در نهایت منجر به تولید وب های حامل دارو میشود.
قطر و آرایش یافتگی الیاف با تغییر پارامترهای دستگاه مانند پتانسیل الکتریکی ،نرخ جریان محلول پلیمری،فاصله بین سوزن و صفحه جمع آوری و شکل صفحه هدف قابل تنظیم بوده و بنابراین الیاف با خصوصیات مکانیکی و پروفایل رهایش داروی مطلوب قابل دستیابی است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد