مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

انواع سیستم‌های نمره‌گذاری نخ

نمره نخ از ضخامت نخ خبر می‌دهد. به عبارت دیگر، نمره نخ ظرافت (نازکی) یا ضخامت (کلفتی) نخ را تعیین می‌کند. نمره نخ به دو روش بیان می‌شود که عبارت اند از:  . روش مستقیم 

در این روش طول ثابتی از نخ در نظر گرفته می‌شود و و زن آن به عنوان نمره نخ بیان می‌شود. در این روش نخ‌های ظریف دارای نمره کمتر و نخ‌های ضخیم دارای نمره بیشتر هستند. واحدهای متداول برای نمره نخ در روش مستقیم عبارت‌اند از : تکس (Tex)، دسی تکس (Decitex) و دنیر (Denier).

#تکس:

این واحد وزن 1000 متر از نخ را بر حسب گرم نشان می‌دهد. برای مثال اگر 1000 متر از نخ، 20 گرم وزن داشته باشد، نمره آن نخ 20 تکس خواهد بود. این واحد با علامت tex نشان داده می‌شود.

#دسی‌تکس:

این واحد وزن 10000 متر از نخ را بر حسب گرم نشان می‌دهد. برای مثال اگر 10000 متر از نخ 30 گرم وزن داشته باشد، نمره آن 30 دسی‌تکس خواهد بود. این واحد با علامت dtex نشان داده می‌شود و معمولا از آن برای بیان نمره‌ی نخ‌های یک‌سره و نخ‌های ظریف استفاده می‌شود.

10 tex = 1dtex 

برای مثال اگر نمره یک نخ 20 تکس باشد، نمره آن نخ برابر با 200 دسی تکس خواهد بود.

#دنیر:

این واحد، وزن 9000 متر از نخ را بر حسب گرم نشان می دهد. برای مثال اگر 9000 متر از نخ 25 گرم وزن داشته باشد، نمره آن 25 دنیر خواهد بود. این واحد با علامت den نشان داده می‌شود و معمولا از آن برای بیان نمره‌ی نخ‌های یک‌سره استفاده می‌شود.

9 tex = 1den

2. روش غیر مستقیم:

در روش غیر مستقیم، وزن ثابتی از نخ در نظر گرفته می‌شود و طول آن به عنوان نمره نخ بیان می‌شود. در این روش، نخ‌های ظریف دارای نمره بیشتر و نخ‌های ضخیم دارای نمره کمتر هستند. واحدهای متداول برای نمره نخ در روش غیر مستقیم عبارت‌اند ‌از: متریک و انگلیسی (پنبه‌ای)

#متریک 

این واحد، طول یک گرم از نخ را بر حسب متر نشان می‌دهد. برای مثال اگر 50 متر از نخ، یک گرم وزن داشته باشد، نمره آن نخ 50 متریک خواهد بود. این واحد با علامت Nm نشان داده می‌شود. 

#انگلیسی ( پنبه‌ای)

این واحد تعداد 840 یارد از طول نخ را که 1 پوند وزن دارد، نشان می‌دهد. برای مثال اگر نمره یک نخ 20 انگلیسی باشد؛ یعنی 20×840 (16800) یارد از نخ، 1 پوند وزن دارد. این واحد با علامت Ne نشان داده می‌شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
انزانی پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1401 ساعت 01:26 ق.ظ

درود بر شما.ممنونم از آگاهی هایی که دادین.من فکر میکنم در تساوی tex و decitex اشتباه شده.لطفا کنترل بفرمایید.ممنون از شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد