مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

شناخت جنس پارچه

انواع جنس پارچه و نخ
همانطور که میدانید پارچه ها نخ ها از تنوع بسیار زیادی برخوردار می باشند . در اینجا برخی از رایج ترین آن ها که در صنعت پوشاک ایران به کار می روند تشریح میکنیم و ابتدا به الیاف و پایه ی نخ ها و پارچه ها اشاره می کنیم : اگر به صورت عامیانه بخواهیم توضیح دهیم در وحله اول  به سه دسته کلی از لحاظ جنسی تقسیم می شوند :
طبیعی: الیافی مانند پنبه و پشم که پرکاربردترین آن در این بافت ها پنبه می باشد.
مصنوعی : الیاف مصنوعی از تنوع بسیاری از لحاظ ساختاری برخوردارند. معمولا پلی استر رایج ترین آنهاست

 سلولوزی : همانطور که از نام آن پیداست ، بنیاد این الیاف از سلولوز است (جنس تنه گیاهان)


 . پارچه ها با الیاف طبیعی :
به صورت رایج پنبه ، کتان ، پشم و … از نوع طبیعی الیاف مورد استفاده در پارچه ها و نخ ها کاربرد دارند . این الیاف به صورت کشت یا حیوانی به دست می آیند و کاربردی ترین آنها به دلایل زیادی پنبه است . پارچه هایی با الیاف طبیعی دارای خواصی هستند که به نسبت تکمیل آنها تغییر می کند. خواص الیاف هم می تواند خوب مزیت  باشد و هم اشکال آن. بد نیست اگر به این خواص اشاره ای داشته باشیم.

 دارای رنگپذیری بالا (در رنگرزی یک حمامه رنگ می شوند )
چروک پذیری زیاد
دارای آب رفت بالا
حساسیت زایی پایین
نفوذ بالای هوا میان الیاف پارچه
پرز کمتر روی پارچه
معمولا خواص پنبه به نسبت تکمیل روی آن  قابل تغییر است.

مرسریزه :
مرسریزه نوعی تکمیل نخ های پنبه ای است که برخی خواص بد نخ را گرفته و به آن شفافیت می دهد . پارچه های مرسریزه دارای شفافیت و براقیت بیشتری نسبت به پارچه های پنبه ی عادی دارند.

۲ . پارچه ها الیاف مصنوعی:
برخی از رایج ترین الیاف مصنوعی پلی استر ، پلی آمید ، نایلون و .. می باشند که  معمولا به دو صورت فلامنت (یکسره )و اسپان(قطعه قطعه) مورد استفاده قرار می گیرد. اسپان از لحاظ ظاهری بیشتر از فلامنت ها شبیه الیاف طبیعی هستند که استفاده هر کدام کاملا متفاوت می باشد. اسپان ها به دلیل قطعه قطعه بودن الیافشان هوا را رد و بدل می کنند . از همین رو در پوشاک معمولی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.  اما معمولا فیلامنت ها برای بافت های خاص تری مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده آنها به تنهایی در پوشاک عادی امری نادر است. فیلامنت ها در لباس های ورزشی ، لباس های زنانه همراه با الیاف دیگر و موارد دیگر استفاده می شوند.

لاکرا نوعی نخ مصنوعی فیلامنت (یکسره ) است که حات کشسانی داشته و برای دادن خاصیت کشش به پارچه اضافه می گردد.

توضیح عامیانه ای از خواص نخ و پارچه ی مصنوعی:

رنگ پذیری پایین
پرز زیاد روی پارچه
نفوذ کم هوا
استحکام بالا

۳-پارچه ها با الیاف سلولوزی:( ویسکوز )
این الیاف ماهیتا جزو الیاف طبیعی هستند ولی نه به صورت زراعی بلکه از خمیر سلولوز. این نوع از نخ به دلیل استحکام پایین معمولا به تنهایی بافت نمی شود و با الیاف یا نخ های دیگر مخلوط شده و در تولید پارچه مورد استفاده قرار می گیرد . الیاف سلولوزی به دلیل تشابه زیاد خواص با الیاف پنبه ای (به غیر از استحکام ) زمانی که با نخ ، الیاف یا پارچه مصنوعی مخلوط می گردند به آن الیاف خواصی از الیاف طبیعی را می دهند و به دلیل به صرفه بودن مورد توجه فعالان زیادی می باشد.
نخ ها به دو صورت اپن یا اپن اند و رینگ تقسیم می گردند . نخ های اپن open به صورت مالشی ریسیده شده ولی الیاف نخ های رینگ در یک راستا قرار می گیرند . خواص و مزایای نخ های رینگ بیشتر از اپن می باشد و نخ های open دارای قیمت پایین تری هستند.
نخ های شانه خورده combed الیاف نخ را منظم تر کرده و حالت بهتری را به نخ مى دهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد