مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

معرفی اجمالی الیاف ویسکوز ریون

ماده اولیه الیاف ویسکوز ریون سلولز است که یا از لینتر های پنبه تامین میشود و یا از خمیرچوب که خود ،سلولز بازیافته است.(از چوب درختان مخروطی نظیر سرو کاج و مشابه آنها )ویسکوز جز  الیاف ساخت انسان است.

روش امروزی تهیه ویسکوز ریون بر مبنای تحقیقات و کشفیاتی است که سه نفر شیمیست انگلیسی کروس،بیوال و بیدل (cross,bevan,beadle) در سال 1891 پایه گذاران آن بودند  تاریخچه تهیه ویسکوز ریون مفصل و طولانی است.

به طور کل کمپانی کورتالدز را میتوان موثرترین و تنها عامل توسعه روند تهیه ویسکوز دانست.

برای تهیه ماده اولیه ویسکوز ریون،خواه از الیاف کوتاه پنبه (غیر قابل مصرف در صنایع نساجی)باشد یا چوب لازم است که سلولز را با نهایت دقت بازیابی کرد.

مقدار سلولزی که برای تهیه الیاف ویسکوز مصرف میشود از نظر تهیه سلولز بازیافته ،لینترهای پنبه منبع غنی نیستند.

⭐️قدرت الیاف ویسکوز نسبت به استات خوب است و استحکام آن 2.6 گرم بر دنیر است و جذب رطوبتش 12 تا 13 درصد در شرایط استاندارد است و در مقابل نور خورشید استحکامش کم شده و مقدار کاهش استحکام آن کمتر از ابریشم طبیعی و بیشتر از استات است.

⭐️حساسیت ویسکوز در برابر اسیدها بیش از پنبه است ولی رقیق اسیدها در مدت زمان کوتاه،به ویژه اگر سرد باشد اثر چندانی روی آن نخواهد داشت.

غلظت زیاد و درجه حرارت بالا اسید باعث کربونیزه شدن و کاهش سریع استحکام آن میشود.

عوامل بیولوژیکی زمانی به این الیاف خسارت و آسیب میرساند که آهار آنها از روی آنها شسته نشود.

(به طور عادی بید به آنها حمله نمیکند،مگر اینکه این الیاف با پشم مخلوط شوند.) 

⭐️خواص اطوپذیری ویسکوز خوب است. 

محلول هیپوکلریت سدیم در محیط خنثی بهترین ماده برای سفیدگری ویسکوز ریون است. از پرمنگنات پتاسیم و به دنبال آن محلول تمیزکننده بی سولفیت سدیم نیز ممکن است استفاده شود. چنانچه آب اکسیژنه مورد استفاده قرار گیرد باید حتما درجه حرارت بیشتر از 55 درجه سانتیگراد نباشد. 

⭐️حلال های خشکشوئی ،اثر زیان آوری روی ویسکوز ندارند. مواد و رنگ هایی که برای رنگرزی و چاپ الیاف پنبه و کتان به کار میرود،برای سلولز بازیافته یعنی ،ویسکوز نیز به کار میرود

منبع: کانال تلگرام @textileworldmelikakarimi

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد