مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تنظیم بازار صنایع نساجی

محمدمهدی رئیس زاده- دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- در مورد آخرین وضعیت شرکت پلی اکریل گفت: پلی‌اکریل در شرایط دشواری به سر می‌برد و به همین دلیل مشمول قانون هیئت حمایت شده؛ ضمن این‌که تغییرات مدیریتی را هم پیش رو دارد.   رئیس‌زاده به پیگیری شخص وزیر صنعت در رفع مشکلات این مجموعه تولیدی اشاره کرد و گفت: از یک‌سو در انبارهای پلی‌اکریل، مقادیری الیاف پلی استر وجود دارد و از سوی دیگر واحدهای داخلی توانمندی طی چندسال اخیر با هدف تولید الیاف پلی‌استر راه‌اندازی شده‌اند لذا بهتر است این مجموعه‌ها جهت تنظیم بازار با همدیگر به یک توافق مشخص برسند تا زمینه برای ایجاد رقابت ناسالم در بازار الیاف پلی‌استر به وجود نیاید.


به‌گفته دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، پلی‌اکریل اعلام کرده برای خریداران نمونه‌ای از محصول را ارسال خواهد کرد که در صورت کسب رضایت مشتری، این محصول در راستای حمایت از تولید داخل خریداری شود و در غیر این‌صورت محصول به پلی اکریل مرجوع خواهد شد. وی ادامه داد: پلی‌اکریل می‌تواند با قیمت پایین، موجودی انبارهای خود را عرضه کند اما با انجام این اقدام، بازار و صنعت دچار آسیب‌ خواهد شد.


تبعات حادثه پلاسکو بر صنعت پوشاک کشور


رئیس‌زاده با بیان این مطلب که آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تأثیرات منفی خاصی بر صنعت پوشاک کشور و بازار شب عید نخواهد گذاشت، تصریح کرد: این حادثه علی‌رغم تمام ابعاد تأثربرانگیز و دلخراش خود، باعث شد تمام نگاه‌ها به سوی صنعت پوشاک جلب شود و امیدوارم بتوانیم از این احساسات برانگیخته شده، نهایت استفاده مثبت و سازنده را به عمل آوریم. به این معنا که تولیدکنندگان داخلی پوشاک تلاش بیشتری به عمل آورند تا ضمن ارتقای کیفیت‌، قیمت محصولات را به نحوی تنظیم کنند که از خرید پوشاک ایرانی احساس غبن و زیان نکنند.


وی اذعان داشت: ساختمان پلاسکو عمدتاً در بخش توزیع و پخش پوشاک (عمدتاً مردانه) و لباس‌های ورزشی فعال بود که طبق آمارمنتشره از اتحادیه صنف پوشاک ،در خصوص ۱۵۰۰ میلیارد تومان زیان وارد شده مربوط به بهای سرقفلی است که به‌دلیل آتش‌سوزی از بین رفته است و ارزش کالاهای نساجی و پوشاک موجود در این ساختمان ، با توجه به بازار پوشاک شب عید درصد قابل توجهی را تشکیل نمی‌دهد بنابراین بحث گرانی پوشاک شب عید، ابعاد روانی و خدای ناکرده سوء‌استفاده برخی فرصت طلبان از شرایط پیش آمده را دارد. 


تأسیس شرکت قرنطینه پنبه با همت انجمن صنایع نساجی ایران


مطلب بعدی که در این مصاحبه مورد اشاره رئیس‌زاده قرار گرفت؛ راه‌اندازی شرکت قرنطینه پنبه بود. وی توضیح داد: مراحل اولیه راه‌اندازی شرکت مذکور با مشارکت تعدادی از اعضای انجمن انجام شده است و مدیریت آن برعهده انجمن قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد: با شکل‌گیری شرکت قرنطینه پنبه در صورت بروز مشکل با گمرکات کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های ذی‌ربط ، قطعاً صدای انجمن رساتر و اثرگذارتر از هر یک از اعضا می‌باشد؛ منتها در مورد شخصیت حقوقی این شرکت بحث و تبادل نظرهای بسیاری در هیئت مدیره انجمن صورت گرفته است زیرا در حال حاضر شرکتی تحت عنوان خدمات پنبه وجود دارد که سهامداران متعدد و البته مسائل و مشکلات متعددی است پس به این نتیجه رسیدیم که اگر یک شرکت از نقطه صفر تأسیس شود، روند انجام کار با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.


رئیس‌زاده با بیان این نکته که فعالیت‌های شرکت قرنطینه پنبه هیچ‌گونه تداخل و موازی‌کاری با فعالیت‌های شرکت خدمات پنبه نخواهد داشت؛ گفت: در حال حاضر با محدودیت واردات پنبه مواجهیم و صرفاً واردات پنبه از ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد اما واردات از سایر کشورها به‌دلیل این‌که سازمان حفظ نباتات آنها را آلوده می‌داند، امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر سازمان حفظ نباتات اعلام کرده که باید سیستم قرنطینه وضع شود که محموله وارد این سیستم شده و گاز متیل پروماید جهت از بین بردن آفت‌های احتمالی تزریق شود به این ترتیب پنبه وارداتی قابل ترخیص خواهد بود. در این زمینه قرار شده انجمن نساجی و تعدادی از اعضا جهت راه‌اندازی سیستم قرنطینه، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند و در یکی از مبادی ورودی مانند بندر شهید رجایی و در محوطه گمرک، سیستم قرنطینه نصب شود؛ به این ترتیب پنبه از تمام نقاط دنیا وارد کشور خواهد شد و دیگر محدود به استفاده از پنبه سه کشور ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان نخواهیم بود.


مسائل مربوط به نرخ پتروشیمی در بورس


دبیرکل انجمن صنایع نساجی به ارسال نامه‌ای از سوی وزیر صنعت به وزیر اقتصاد در مورد تثبیت نرخ محصولات پتروشیمی در بورس اشاره کرد و گفت: اغلب مجتمع‌های پتروشیمی کشور متعلق به بخش خصوصی هستند و دولت نمی‌تواند آنان را ملزم کند کالای خود را با سود کمتر یا زیان بیشتر عرضه نماید و در این زمینه باید تدابیر اقتصادی اندیشیده شود.


رئیس‌زاده ابراز داشت: شرکت‌های پتروشیمی صادراتی، از پرداخت مالیات معاف هستند و ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را نیز نمی‌پردازند، دلار هم روند افزایشی خود را طی می‌کند به‌همین دلیل ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی که وارد کشور می‌شود چه تبدیل به ریال شوند و چه صرف خرید قطعات یدکی شود، بسیار مقرون به صرفه‌تر از زمانی است که محصولات خود را به تولیدکنندگان داخلی عرضه کنند.


وی افزود: دولت باید برای حمایت از صنایع داخلی ساز و کارهایی مدنظر قرار دهد برای مثال به مجتمع‌های پتروشیمی اعلام کند در صورت ارائه محصول به تولیدکنندگان داخلی از طریق بورس کالا، مشمول برخی معافیت‌ها خواهند شد؛ به این ترتیب مجتمع‌های پتروشیمی به عرضه محصول در بازار داخلی ترغیب می‌شوند و به صادرات بسنده نخواهند کرد.


ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید


وی عنوان داشت: جلسات متعددی در زمینه ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید با نمایندگان مجلس و دولت برگزار و از سوی اتاق بازرگانی ایران، پیشنهاداتی مطرح شده اما منتظریم هیئت وزیران ظرف چند روز آینده، آخرین مصوبه و اصلاحی مربوط به آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ را ابلاغ نماید. مجلس معتقد بود اگر دولت با اتاق بازرگانی در زمینه اصلاح آئین‌نامه ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید به توافق برسد بخش عمده‌ای از مشکلات فعالان اقتصادی برطرف خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد