مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

موفقیت محقق ایرانی در تولید رنگ های خود تمیزشونده

محقق دانشگاه گیلان با حمایت کانون خلاقیت وشکوفایی پارک علم وفناوری گیلان وهمکاری شرکت توسعه شیمی آریا با استفاده از نانوذرات اکسید روی درساختاررنگ های پلیمری، موفق به تولید رنگ های خود تمیزشونده شد.  رضا مهدوی محقق این طرح گفت: از نتایج این طرح می توان درساخت رنگ های ترافیکی معابر، رنگ های ساختمانی و صنایع خودرو استفاده کرد.
وی بیان کرد: بسیاری از فناوری هایی که درجهان امروز وجود دارند، ازطبیعت الهام گرفته اند، فرآیند خود تمیز شوندگی هم یکی از این فناوری ها است، در طبیعت اطراف ما بسیاری از سطوح، مثل بال پروانه ها و برگ گیاهانی مانند نیلوفر آبی، خاصیت خود تمیز شوندگی دارند.
وی بیان کرد: به علت کاربرد فراوان سطوح خود تمیزشونده در شیشه پنجره ها، صفحات خورشیدی و صنعت نساجی، این فناوری درقرن 21 توجه زیادی را به خود جلب کرده است، فناوری خود تمیز شوندگی موجب کاهش هزینه های مربوط به نگهداری و مدت زمان لازم برای تمیز نگه داشتن تجهیزات و همین طور سبب افزایش دوام آن ها می شود.
مهدوی با یادآوری هزینه هنگفت و زمان زیاد برای اجرای فرآیند تمیزسازی سطوح، در رابطه با اهداف طرح گفت: در طرح حاضریک پوشش رزینی حاوی رنگ دانه های اصلاح شده اکسیدروی، تولید شده است که همزمان از خاصیت آب دوستی و فتوکاتالیستی برخوردار است، این مسئله باعث می شود که آلودگی های روی سطح در مجاورت نورخورشید با نانوذرات موجود درپوشش وارد واکنش شده و به راحتی از روی سطح تمیز شوند.
وی ادامه داد: از تیتانیوم دی اکسید به عنوان معروف ترین رنگ دانه سفید در زمینه خود تمیز شوندگی استفاده می شود، اما وارداتی بودن و هزینه بالای مواد اولیه، استفاده از آن را با محدودیت مواجه کرده است، بنابراین انتخاب جایگزین مناسب با همان کیفیت و حتی بالاتر، به شدت احساس می شود.
وی افزود: دراین طرح تلاش شده تا با کاهش اندازه و اصلاح ساختار نواری ذرات به یک خواص فیزیکی و شیمیایی خوب، از جمله خاصیت فتوکاتالیستی و خود تمیزشوندگی برسیم.
مهدوی درخصوص سازوکار عملکرد خود تمیز شوندگی این پوشش گفت: ترکیب دو خاصیت فتوکاتالیستی و آب دوستی منجر به وجود خاصیت خود تمیز شوندگی می شود، نانوذرات اکسیدروی موجود در پوشش با تابش نـور، آلودگی های موجود بر روی سطوح را از طریق فرآیند فتوکاتالیست تجزیه می کنند، این عمل موجب جدا شدن آلودگی ها از روی سطح می شود.
وی بیان کرد: علاوه براین، سطح پوشش داده شده، از خاصیت آب دوستی برخورداراست، بنابراین آب بر روی این سطوح به شکل قطره در نمی آید بلکه یک لایه نازک از آب تمام سطح را می پوشاند، لایه آلودگی که بر اثرخاصیت فتوکاتالیستی پوشش ازسطح جدا شده بود، اکنون لایه نازک آب زیر آن نفوذ می کند و تمام آلودگی ها را از روی سطح می شوید.
مهدوی یادآورشد: این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه گیلان انجام شده است، این پایان نامه که با همکاری شرکت توسعه ی شیمی آریا انجام شده، تحت عنوان پایان نامه موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد