مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید پوشاک در قرقیزستان بیش از 50 درصد افزایش یافت

یک مقام دولتی قرقیزستان از رشد 50 درصدی تولید پوشاک این کشور در 5 سال اخیر خبر داد.

همایش تجاری با عنوان «تجارت جهانی» دیروز در پایتخت قرقیزستان برگزار شد که در آن شرکت‌کنندگان مشکلات مربوط به صادرات و امکانات لازم برای ورود به بازارهای جدید جهانی را مورد بررسی قرار دادند.  «عالم‌بیک آرازبیک‌اف» مدیر نهاد دولتی «پیشبرد سرمایه‌گذاری‎ها» که تحت نظارت وزارت اقتصاد این جمهوری فعالیت دارد در این همایش با اشاره به اینکه این نهاد با در نظر گرفتن تقاضا و امکانات صادراتی کشور ظرفیت‌ بازارها را مورد بررسی قرار می‌دهد، تصریح کرد: جذب سرمایه‌های جدید از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باعث شده 42 درصد از کل تبادلات تجاری قرقیزستان به بازارهای این منطقه اختصاص یابد.

وی افزود: بر طبق آمارها، حجم واردات در سال 2015 از 4 میلیارد و 52 میلیون دلار به یک میلیارد و 111 میلیون دلار کاهش یافته است.

آرازبیک‌اف گفت: صادرات طلا نسبت به سایر محصولات بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است و پس از آن صنعت تولید پوشاک در رده دوم قرار دارد که ارزش آن سالانه به 375 میلیون دلار می‌رسد و محصولات این صنعت نیز غالبا به قزاقستان و روسیه صادر می‌شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: حجم تولید پوشاک قرقیزستان در 5 سال اخیر 59 درصد افزایش یافته که رشد اقتصادی در این حوزه باعث اشتغال‌زایی 150 هزار نفر شده است، این میزان برای کشوری با 6 میلیون نفر جمعیت آمار خوبی محسوب می‌شود.

به گفته این مقام قرقیز، در مقایسه با کشورهای قزاقستان و روسیه که واردکنندگان اصلی پوشاک از قرقیزستان هستند و به دلیل نوسانات نرخ ارز‌های ملی قدرت خرید مردم و متعاقب آن سطح تولید در این کشورها کاهش یافته، صنعت پوشاک بیشکک با افزایش حجم تولید مواجه بوده است.

وی افزود: با وجود اینکه با پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا قیمت پارچه و دیگر مواد لازم برای تولید پوشاک در این کشور افزایش یافته است، زیرا در گذشته این اقلام از ترکیه، چین و کره با قیمت پائین‌تر وارد می‌شد و هم‌اکنون برای واردات آنها باید تعرفه‌های بالاتری مطابق با استاندارهای گمرکی این اتحادیه پرداخت شود که این مسئله، قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی این کشور را افزایش می‌دهد با این حال به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت از این صنعت حجم تولید پوشاک در کشور افزایش داشته است.

آرازبیک‌اف به 2 حوزه اولویت‌دار اقتصاد قرقیزستان که کشاورزی و گردشگری است نیز اشاره کرد و در بخش دیگر سخنان خود افزود: مانع اصلی در مسیر صادرات محصولات ارگانیک، کوچک بودن صنایع این حوزه می‌باشد.

وی در این رابطه گفت: البته اقدامات قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های اصلی اقتصاد قرقیزستان از طرف دولت و نهاد دولتی «پیشبرد سرمایه‌گذاری‎ها» برای حل این مشکلات و بهبود وضعیت صادرات اتخاذ می‌شوند.

مقام اقتصادی قرقیز ادامه داد: به طور مثال، برخی کارخانجات نساجی ایجاد می‌شوند تا مواد اولیه حوزه تولید پوشاک از داخل تأمین و قیمت نهایی محصول کاهش یابد.

وی افزود: دولت همواره آماده کمک به تولیدکنندگان داخلی و تجار کشور است.

در این همایش، تجار و فعالان اقتصادی کشورهای جامعه همسود در مورد مسائل مربوط به صادرات تبادل‌نظر کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد