مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

هدف وزیر صنعت از ایجاد بازار غیر شفاف در بورس چیست؟

 ارزش مالی محصولات پتروشیمی در بورس کالا حدود 2/8 میلیون تن به ارزش 8500 میلیارد تومان بوده است، بنابرراین چنین گردش مالی اگر شفاف نباشد قطعا باعث ایجاد رانت و فساد در اقتصاد خواهد شد.
 طرح خروج پتروشیمی ها برای چندمین بار در روزهای گذشته از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، نعمت زاده در این باره گفته است برای تحقق پیدا کردن این خواسته، اگر لازم باشد خواهد جنگید، با این حال این موضوع هم در دولت و هم در مجلس مخالفان زیادی دارد، مخالفان بر این اعتقاد هستند که ااین شویه باعث ایجاد رانت و عدم شفافیت خواهد شد.   خبر خروج پتروشیمی ها از بورس موضوعی است که هر از گاهی توسط وزیر صنعت به صدر اخبار اقتصادی کشور تبدیل می شود، طبق آخرین اظهار نظر نعمت زاده که در سفر خود به قم اظهار داشته است برای خروج پتروشیمی ها از بورس خواهد جنگید.

البته این اظهار نظر در سالهای گذشته نیز چندین بار از سوی وزیر مطرح شده بود، و حتی یک بار در نامه به معاون اول رئیس جمهور این موضوع مطرح شد، به طوری که در پای این قضیه به نشست خبری سخنگوی دولت نیز باز شد و نوبخت به آن واکنش نشان داد.

نوبخت در نشست خود در خصوص این موضوع گفت: اینکه وزیر صنعت خواستار بیرون رفتن پتروشیمی ها از بورس شده است، هنوز در هیات دولت مطرح نشده است، و دولت موافق این کار نیست، با این حال این اظهار نظر تاثیری بر اصرار وزیر بر این کار نداشت و گویا همچنان مرغ وزارت صنعت یک پا بیشتر ندارد.

این درحالی است که مطابق مصوبه همین وزارت خانه عرضه محصولات پتروشیمی به دلیل کمیاب بودن و همچنین مقابله با انحصار و دسترسی صنایع پایین دستی به مواد اولیه باید عرضه این محصولات در بورس کالا صورت پذیرد.

نکته جالب این است که به گفته احمد پناه عضو اتحادیه صنایع پتروشیمی پایین دستی وزیر از وضعیت پتروشیمی ها به صورت کامل آگاهی دارد اما اینکه وزیر چرا تصمیم به این کار گرفته است و هدف از خروج این کالا از بورس چیست برای کسی مشخص نیست.

با این حال مدیر عامل بورس کالا بر این اعتقاد است که تنها راهکار مقابله با فساد و رانت در بازار پتروشیمی بورس است، وی معتقد است که برخی ها تمایل ندارند تا وضعیت پتروشیمی در کشور به صورت شفاف باشد و تمایل دارند تا با نفوذ در جاهای مختلف تا آنجا که ی شود جیب خود را پر از پول کنند.

نکته دیگر این است که تا کنون هیچ راهکار دیگری از سوی وزارت صنعت برای جایگزینی فروش محصولات پتروشیمی از بورس ارائه نشده و تاکید این وزارت خانه بر فروش محصولات به روش های سنتی قبلی است که نتیجه ای جز رانت در پی نخواهد داشت

اما در این میان یکی از مخالفان سرسخت خروج این کالا ها از بورس مجلس شورای اسلامی است، محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر این اعتقاد است که طرح خروج شرکت های پتروشیمی از بورس خلاف قانون و اصول اقتصاد مقاومتی است و مجلس هرگز اجازه چنین کاری را به دولت نخواهد داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت گوی خود اظهار داشتت: تعجب می کنم چرا وزیر علاقه دارد بازار شفاف و رسمی را به یک بازار غیر رسمی و غیر شفاف تبدیل کند، مجلس چندین بار این موضوع را با وزیر صنعت هم در قالب سوال و هم در جلسات کمیسیون مطرح کرده است.

وی گفت: اگر دلیلی دارد بگویند تا شاید راهکار دیگری در نظر گرفته شد، البته وی قبلا اظهار کرده بود که موضوع بحث عرضه و تقاضا است و این معاملات در بورس با رویکرد منطقی صورت نمی گیرد.

وی گفت: در خصوص این موضوع هم اولین کسی که باید پاسخگو باشد خود وزیر است، چرا که سیستم بهینه یابی که برای این منظور و برای مکانسیم عرضه و تقاضا ایجاد شده است تا شرایط را متعادل کند در اختیار وزارت صنعت و معدن است، بنابراین اگر ایرادی هم وارد است به خود وزارت صنعت و معدن وارد است.

این نماینده گفت ما موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و اگر مشخص شود که بازار رسمی با این کار تبدیل به یک بازار غیر شفاف می شود و با سیاست های اقتصادی کشور و اقتصاد مقاومتی مغایر است کمیسیون اقتصادی ورود خواهد کرد و اجازه این کار را نخواهد داد.

کل ارزش مالی محصولات پتروشیمی در سال گذشته در بورس کالا حدود 2/8 ممیلیون تن به ارزش 8500 میلیارد تومان بوده است، بنابرراین چنین گردش مالی اگر شفاف نباشد قطعا باعث ایجاد رانت و فساد در اقتصاد خواهد شد اما شفافیت آن در بازار سرمایه علاوه بر توزیع عادلانه در اقتصاد باعث اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد