مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چه اتفاقی برای شهرک پوشاک افتاد؟!

رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک گفت: در کشور ما قانون هدفمندی در زمینه حمایت از پوشاک داخلی وجود ندارد، برای مثال قرار بود شهرک پوشاک احداث شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.   محمود نبوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک در صنایع نساجی در نشست رسانه ای چهارمین نمایشگاه پوشاک که امروز نهم شهریورماه برگزار شد، به چگونگی برگزاری این نمایشگاه اشاره و بیان کرد: این چهارمین نمایشگاه بین المللی «ایران مد» است. نخستین سال تصور نمی کردیم که از این نمایشگاه تا این اندازه استقبال شود، اما امروز بسیاری از تولید کنندگان با نام و نشان خود در این نمایشگاه شرکت کردند. همان تولید کنندگانی که یک روز با نام پوشاک خارجی محصولات خود را ارائه می کردند تا آنجا که به جرات می توان گفت تا همین چند سال پیش ۹۹ درصد پوشاک خارجی تقلبی بود و تولیدات داخلی با این نام و نشان به فروش می رسید.

وی در ادامه به ضرورت حمایت از محصولات داخلی اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه پوشاک نشان دهنده توانایی واحدهای تولیدی در زمینه ارائه محصولات داخلی است. این تولیدات هم کارآفرینی می کنند و اشتغال زا هستند هم اصل و نصب این محصولات مشخص و معلوم است.

نبوی یکی از معضلات واحدهای تولیدی را عرضه و ارائه پوشاک دانست و گفت: خوشحالیم که با توجه به نگرانی های مقام معظم رهبری در ارتباط با ورود کالاهای قاچاق به کشور، در ماه های اخیر شاهد محدود شدن قاچاق پوشاک شده ایم. این مسئله ای است که باید ارج گذاشته شود. چرا که تولید داخلی و در راس آن تولید پوشاک از پراهمیت ترین موارد است و ما باید شرایطی را برای حمایت از تولید و همچنین عرضه محصولات ایرانی فراهم کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک در صنایع نساجی با اشاره به اینکه بسیاری از وعده و وعیدها بی نتیجه و در مرحله حرف باقی می ماند، گفت: ۲ سال پیش قرار شد استراتژی صنعت پوشاک نوشته و اجرا شود. کمیته ای تشکیل دادند و جلساتی برگزار شد. اما در نهایت سند راهبردی پوشاک نوشته و به یک کتاب دکوری تبدیل شد.

وی همچنین به ساخت شهرک پوشاک اشاره و بیان کرد: همچنین مقرر شد شهرک پوشاک به عنوان پایلوت به اجرا درآید. از این رو، روبروی فرودگاه امام زمینی به احداث شهرک پوشاک اختصاص داده شد اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، چرا که در جامعه ما قانون تثبیت شده و مشخصی وجود ندارد و همه چیز وابسته به فرد است و این جابجایی مدیران به صنعت پوشاک آسیب می زند.

هیچکدام از برندهای خارجی دارای نمایندگی رسمی نیستند

مهدی یکتا دبیر اتحادیه صادرکنندگان پوشاک نیز به سابقه نمایشگاه ایران‌مد اشاره و بیان کرد: ۴ سال پیش وقتی که ما می خواستیم مجوز برگزاری نمایشگاه را دریافت کنیم، هیچ دستگاهی حاضر به حمایت از ما نبود. امروز خوشحالیم که نمایشگاه ایران‌مد به جایی رسیده که شرکت کنندگان بسیار از آن استقبال می کنند.

وی اتصال میان تولیدکننده و توزیع کننده را یکی از ضرورت های صنعت پوشاک برشمرد و گفت: یکی از نقاط اصلی ضعف در زمینه پوشاک این است که آنچه تولید می شود به راحتی در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد. ما با برگزاری این نمایشگاه ها می توانیم فروشندگان پوشاک در سراسر ایران را با بهترین محصولات تولید شده آشنا کنیم. البته این نمایشگاه جنبه فروش ندارد و تنها برای معرفی تولیدات ایرانی به مخاطبان است.

یکتا به کار جدیدی که همزمان با برگزاری چهارمین نمایشگاه پوشاک در ایران انجام گرفته، اشاره و بیان کرد: ما ۴۵ نقطه جغرافیایی را در سراسر ایران که بازارهای اصلی فروش پوشاک هستند شناسایی کرده ایم و تیم هایی را برای اطلاع رسانی به این نقاط اعزام داشته ایم. تاکنون ۳ هزار و ۶۰۰ واحد صنفی شناسایی شده و توانسته ایم یک بانک اطلاعاتی خوب تهیه کنیم. همچنین سیستم GSI را راه اندازی کرده ایم که هر محصول یک کد مخصوص به خود داشته و قابل ردگیری باشد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان پوشاک همچنین به طولانی شدن زمان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ما زمان نمایشگاه را از ۱۰ تا ۶ بعد ازظهر به ۱۲ تا ۸ شب رسانده ایم تا زمینه های بهتری را برای نمایش توانمندی های برندهای ایرانی و همچنین رقابت میان تولیدات خارجی و محصولات ایرانی فراهم کنیم. نمایشگاه فرصت خوبی است تا هم توزیع کنندگان، هم مصرف کنندگان از نزدیک با محصولات ایرانی آشنا شوند و این محصولات را با نمونه های مشابه خارجی مقایسه کنند.

وی همچنین بیان کرد: هیچکدام از برندهای خارجی در ایران دارای نمایندگی رسمی نیستند و فعالیتشان در این کشور غیرقانونی است و این مسئله ظلم به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ایران است.

صنعت پوشاک نیازمند معرفی و تبلیغ است

مجید نامی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم با اشاره به اینکه فضای کمی به چهارمین نمایشگاه پوشاک اختصاص داد شده است، گفت: فضایی که ما تقاضا کرده بودیم برابر با ۶ هزار متر مربع بود. فضایی که امروز در سالن ۳۸B نمایشگاه بین المللی تهران به ما اختصاص داده اند، برابر با ۳ هزار و ۳۰۰ متر مربع است. به همین جهت تنها واحدهای صنعتی که در حال تولید هستند توانسته اند در این نمایشگاه شرکت کنند و واحدهای صنفی به چهارمین نمایشگاه ایران‌مد نیامدند.

او یکی از مشکلات برندهای ایرانی را عدم معرفی و تبلیغات دانست و افزود: کشوری چون ترکیه به معرفی محصولات خود می پردازد، اما ما برندهای داخلی خود را معرفی و تبلیغ نکرده ایم. برای مثال چند روز دیگر نمایشگاه پوشاک کار خود را آغاز می کند در حالی که هیچ تبلیغ شایسته ای برای این نمایشگاه صورت نگرفته و این مسئله چندان که باید و شاید رسانه ای نشده است.

نامی حمایت از صندوق پوشاک را در حداقل میزان خود دانست و افزود: وقتی برای یک تابلوی تبلیغاتی باید ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت بشود، من چگونه می توانم به تبلیغ کار خود بپردازم؟ بنابراین دولت باید از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی حمایت کند.

شاهرخ جعفری عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان پوشاک نیز با اشاره به اینکه نباید مانع ورود پوشاک خارجی شد، گفت: ما نمی خواهیم مردم از کالای نامرغوب استفاده کنند و اتفاقی که در صنعت خودرو افتاد، در پوشاک تکرار شود. مصرف کننده باید حق انتخاب داشته باشد و با دید باز این کار را انجام دهد اما در همه جای دنیا هر کشوری از یک استراتژی خاص در زمینه پوشاک داخلی پیروی می کند و ما فاقد این استراتژی خاص هستیم.

او نیز به ضرورت حمایت از محصولات ایرانی اشاره و بیان کرد: در همه کشورهای دنیا یک سری قوانین وارداتی تعیین و حد و حدودی را برای حمایت از تولید کننده مشخص می کنند. این قوانین در کشور ما در ارتباط با پوشاک وجود ندارد یا رعایت نمی شود و تعرفه ترجیحی که برای این منظور در نظر گرفته شده، مشکلی را حل نمی کند.

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان پوشاک با اشاره به اینکه برندهای خارجی که در ایران فعالیت می کنند غیرقانونی هستند، گفت: کسی نیست از فروشندگان این برندها بپرسد مدارک خود را مبنی بر فعالیت قانونی در کشور منتشر کنید و در فضاهای مجازی در اختیار مخاطبان خود بگذارید. حتی در کشورهایی چون ترکیه و چین هم برای ایرانیان برند قلابی تولید می کنند.

جعفری همچنین بیان کرد: قیمت ملک تجاری در برخی از مراکز خرید بسیار گران است. بسیاری از این مالکان از برندهای مختلف استفاده می کنند چرا که می دانند آمدن هر برند به ملک تجاریشان باعث سودآوری و رونق بیشتر برای آن ملک می شود، اما چنین اتفاقی برای برندهای ایرانی نمی افتد.

وی (دامپینگ) را یکی دیگر از مشکلات صنعت پوشاک برشمرد و افزود: چرا کالایی که ارزش واقعی آن ۵ یورو است به یک یورو می رسد؟ این مسئله صنعت پوشاک ما را از بین می برد و نابود می کند. یکی دیگر از مشکلات جدی ما علاوه بر دامپینگ، مشکل ارزش افزوده است. ارزش افزوده باید به محصول نهایی تعلق گیرد نه اینکه از روی پارچه و مواد اولیه نیز ارزش افزوده برداشته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد