مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

قاچاقچی‌هایی که مترجم شدند!

 برگزاری نمایشگاه در هر صنعت به منظور ارائه آخرین دستاوردها توسط تولیدکنندگان و تاجران و از سوی دیگر توسعه بازار تولیدکنندگان انجام می شود، اما یک عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک معتقد است که نمایشگاه پوشاک ایران به نام تولیدکننده ایرانی و به کام خارجی‌هاست و در عین حال پرده از حضور قاچاقچیان پوشاک به عنوان مترجم در کنار غرفه‌های خارجی برداشته است.  شاهرخ جعفری با بیان اینکه اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران موفق به برگزاری سه دوره نمایشگاه پوشاک با عنوان ایران ‌مد شده است، اظهار کرد: برای نمایشگاه امسال نیز از سوی اتحادیه تقاضای اختصاص سالن را مطرح کردیم که پس از رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمر با مسئولان سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، توانستیم سالن خلیج فارس را همزمان با برگزاری نمایشگاه نساجی تهران یعنی از ‌۱۳ تا ۱۶ شهریورماه دریافت کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه فضای سالن خلیج فارس به دلیل وسعت اندک فضای مفید آن که حدود ۳۳۰۰ متر مربع و در دو طبقه است، برای تولیدکنندگان پوشاک چندان مناسب نبود، لذا با همکاری انجمن صنایع پوشاک ایران تقاضای سالنی با متراژ بیشتری ‌را مطرح کردیم، زیرا هدف ما برگزاری یک نمایشگاه موثر، پربار و شایسته است، اما متأسفانه توجهی به درخواست ما نشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با اشاره به اینکه در نمایشگاه‌های دوره گذشته به‌ دلیل عدم همکاری مسئولان برگزاری نمایشگاه و دولت، نتوانستیم تبلیغات گسترده و موثری انجام دهیم، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت اجاره غرفه‌ها، بسیاری از شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی، از حضور در نمایشگاه امسال انصراف دادند، ضمن این‌که حضور ترک‌ها در دوره‌های قبل موجب آزردگی خاطر آنان شده بود و اعتقاد داشتند که به ‌رغم شرایط نامطلوب اقتصادی، هزینه‌های سنگین تبلیغات حضور ایرانی ها در نمایشگاه توسط خودشان تقبل شده، اما اغلب مشتریان به سالن‌ ترکیه مراجعه و از ‌آن بازدید می‌کردند، به این ترتیب شرایط به نام ما و به کام تولیدکنندگان و بازرگانان ترکیه پیش رفت.

عضو کمیته برگزاری نمایشگاه پوشاک یادآور شد: در سالن ترکیه، ‌ علاوه بر حضور تولیدکنندگان پوشاک، چندین نفر در کسوت مترجم اما در واقع قاچاقچی پوشاک تردد داشتند و به جلب نظر بازدیدکنندگان برای خرید پوشاک ترکیه می‌پرداختند.

جعفری با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برگزاری نمایشگاه پوشاک امسال، گفت: خرداد امسال، مسئول برگزاری نمایشگاه پوشاک از سوی سازمان توسعه تجارت پیشنهاد کرد که برگزاری نمایشگاه پوشاک از شهریورماه و همزمان با نمایشگاه نساجی تهران به مرداد ماه موکول شود و در ازای آن، سالن آلمان که سالنی به مراتب وسیع‌تر و مناسب‌تر است در اختیار تولیدکنندگان پوشاک قرار گیرد و با وجود این‌که مرداد، زمان مناسبی برای فعالان صنعت پوشاک کشور نیست، با اعتماد به وعده مسئولان مبنی بر اختصاص سالن وسیع‌تر و فضای مناسب‌تر این پیشنهاد را پذیرفتیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: از خرداد، فعالیت‌های مربوط به ثبت نام غرفه‌داران و تبلیغات برگزاری نمایشگاه آغاز شد؛ اما اواخر تیرماه شرکت برگزاری نمایشگاه پوشاک اعلام کرد که موفق به ثبت‌نام شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه نشده است، لذا ‌قادر به تقبل هزینه‌های نمایشگاه نیست و برگزاری نمایشگاه مذکور برایش مقرون به صرفه نخواهد بود.

جعفری اضافه کرد: با توجه به افزایش اجاره‌بهای غرفه‌ها، مبلغ چندانی برای انجام تبلیغات گسترده تلویزیونی و نصب بیلبورد در سطح شهر باقی نمی‌ماند. پس چاره‌ای نداشتیم که به همان منوال قبلی، یعنی سالن خلیج فارس و فضای ۳۳۰۰ متر مربعی بسنده کنیم؛ زمانی که موضوع را با مجری برگزاری نمایشگاه در میان گذاشتیم، در نهایت تعجب، متوجه واگذاری سالن خلیج فارس به نمایشگاه دیگری شدیم.

وی گفت: از یک‌سو نمایشگاه مرداد و سالن آلمان را از دست دادیم و از طرف دیگر سالن خلیج فارس در اختیارمان قرار نگرفت، مدیر برگزاری نمایشگاه قول مساعد داد تا یک سالن مناسب در اختیار تولیدکنندگان پوشاک قرار دهد که در نهایت یک سالن پیش ساخته با ۳۲۰۰ متر مربع فضای مفید، سهم صنعت پوشاک ایران شد در حالی‌که تعدادی از غرفه‌داران به‌دلیل فضای محدود غرفه‌ها، با آزردگی خاطر از حضور در نمایشگاه انصراف دادند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰ شرکت ایرانی برای حضور در نمایشگاه پوشاک ایران ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: تبلیغات گسترده در سراسر کشور را آغاز کردیم و حدود ۹۰ نفر با سرمایه‌های شخصی شرکت‌کنندگان به ‌صورت خودجوش و نه حمایت دولت یا سازمان خاصی در شهرهای مختلف کشور به توزیع تراکت‌ها و بروشورهای نمایشگاه در مراکز خرید و فروشگاه‌های عرضه پوشاک پرداختند.

جعفری با انتقاد نسبت به عدم حمایت مسئولان و نهادهای مرتبط افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد، تنها نهادی به شمار می‌آید که آمادگی خود را جهت برگزاری یک نمایشگاه موفق و باشکوه اعلام کرد.

وی همچنین به دریافت نامه‌ای اشاره کرد که با خواندن آن، خستگی‌های کار برای دریافت سالن مناسب بر تنشان مانده است و گفت: خبر حضور تولیدکنندگان پوشاک ترکیه و سوریه در سالن خلیج فارس شوکه کننده بود که موضوع را با مدیر برگزاری نمایشگاه در میان گذاشتیم که او هم پاسخ داد که "از سوی مقامات ارشد به من دستور داده شده ۸۰۰ متر فضای مفید نمایشگاه به تولیدکنندگان پوشاک ترکیه و ۴۰۰متر به تولیدکنندگان سوریه اختصاص یابد".

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، با بیان اینکه دل تولیدکنندگان پوشاک کشور از این اتفاقات به درد آمده، گفت: نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری تهیه کرده‌ایم و از ایشان درخواست کرده‌ایم که ما تولیدکنندگان پوشاک کشور را قابل بدانند و یک روز از نمایشگاه این صنعت بازدید کنند تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات و بی‌مهری‌های مسئولان قرار بگیرند.

جعفری ادامه داد: دیگر از وزیر صنعت، رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، قطع امید کرده‌ایم و چشم امیدمان به رهبرمان است تا به داد ما برسد در شرایطی که قاچاق بیداد می‌کند، یک سالن به تولیدکنندگان و بازرگانان ترکیه اختصاص پیدا کند و آزادانه به قاچاق بپردازند و بازار را از تولیدکنندگان ایرانی بربایند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل مقاومت و مخالفت تولیدکنندگان پوشاک داخلی با حضور رقبای ترکیه چیست، اظهار کرد: اگرچه وجود رقیب، موجب رشد و انگیزه بیشتر برای تلاش می‌شود و مخالفتی با این موضوع نداریم، اما توجه داشته باشید که تمام کشورها از صنایع خود دفاع تمام قد به عمل می‌آورند و تولیدکننده ایرانی نیز نباید از این قاعده مستثنی باشند، اما شما به ما بگویید مسئولان چه زمانی و چگونه از امثال ما حمایت کرده‌اند؟

جعفری اضافه کرد: رقابت در شرایط برابر معنا پیدا می‌کند، نه این‌که سالن خلیج فارس در اختیار کشور خارجی قرار گیرد و یک سالن دیگر به علاوه هزینه‌های گزاف اجاره بها، تبلیغات و ... به تولیدکننده ایرانی تحمیل شود.

وی با طرح این پرسش که آیا حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های پوشاک ترکیه نیز سهل‌الوصول است و ما نیز می‌توانیم به آسانی غرفه‌هایی در این نمایشگاه‌ها اجاره کنیم، گفت: آیا این امکان وجود دارد که فردی را در غرفه‌های خود مستقر کنیم و به بازدیدکنندگان وعده تحویل کالا تحت هر شرایطی در تهران را بدهیم!؟ ‌آیا ترک‌ها در صورت کمبود فضای نمایشگاهی برای تولیدکنندگان خود، به صنعتگران ایرانی، سالنی اختصاص می‌دهند؟

جعفری با بیان اینکه دولت‌های ترکیه و روسیه، امکانات و تسهیلات فراوانی برای صنعتگران خود جهت حضور در نمایشگاه‌های ایران مدنظر قرار می‌دهند، تصریح کرد: ترک‌ها به هندی‌ها، چینی‌ها و حتی ایتالیایی‌ها بعد از حمایت از صنعت خودشان اجازه ورود می‌دادند ‌و می‌دهند، اما سوال اینجاست که آیا دولت ما هم از حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های ترکیه و روسیه حمایت می‌کند؟ متأسفانه در کشور خود بسیار غریب هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد