مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بی مهری روزگار به صنعت مادر مازندران/ پاتوق نساج‌ها راه‌اندازی شد

 نساجی صنعت پایه و مادر مازندران است اما نساج‌ها با هزار مشکل روزگار می‌گذارند، گاهی تعطیل می‌شوند و گاه با هزار بی‌مهری دوباره به تولید ادامه می‌دهند.
سابقه صنعت نساجی در ایران به قرن‌ها قبل از اسلام برمی‌گردد، شهرت پارچه‌های گلگون عهد هخامنشی و زردوزی‌های این دوره را تاریخ نویسان یونانی ضبط کرده‌اند. در دوره ساسانیان و نیز بعد از اسلام در بسیاری از شهرهای ایران کار ریسندگی و بافندگی پارچه‌های ابریشمی و پنبه‌ای و حریر رونق داشته است.  

در دوره صفویه صنعت نساجی در ایران رونق فراوان گرفت و پس از یک دوره رکود در قرن دوازدهم هجری این صنعت مجدداً در قرن سیزدهم احیا شد.

بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز جامعه بشری صنعت پوشاک است که بامطالعه علوم نساجی و شناخت الیاف شروع و به تولید پارچه ختم شده و از پیشینهٔ تاریخی گسترده‌ای برخوردار است، علم صنایع نساجی نیز در ایران یک سنت قدیمی بوده و همیشه در حال رشد و توسعه است.

اولین پارچهٔ بافته‌شده در ایران به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که در حفاری‌ شوش به‌دست‌آمده و قسمت‌هایی از این قطعه پارچه هم‌اکنون در موزه‌های لوور و بافلو موجود است.

شغل نساجی شغل کاملاً تولیدی است، شغلی که از دیرباز مورد توجه بوده و به آن بهای زیادی می‌داده‌اند و هم‌اکنون نیز جزو شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شود چراکه بشر همواره احتیاج به محصولات نساجی داشته و خواهد داشت. پارچه ایرانی که امروز نامرادی گریبانش را گرفته، روزی برای خود سرور و سالاری بوده است.

ایرانیان نخستین ملتی هستند که به صنعت نساجی (پارچه‌بافی) پی برده و در هیچ جا بهتر از صنعت نساجی نمی‌توان روح کنجکاوی تازه جو و پیشرفت خواه ایرانی را دید.

تشکل پوشاک و نساجی در قائم‌شهر راه‌اندازی شد

دکتر پیمان ولی پور دانشیار دانشکده نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: به‌منظور اتحاد قوی تخصصی در صنعت نساجی و پوشاک، میزبان اعضای هیئت‌رئیسه انجمن صنایع نساجی ایران، انجمن صنایع پوشاک ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران، جامعه متخصصین نساجی کشور و جمعی از کارخانه‌داران و فارغ‌التحصیلان رشته نساجی بودیم تا تحت عنوان پاتوق با ارائه نقطه نظرات و همگرایی، بتوانیم به صنعت نساجی در کشور رونق ببخشیم.

  ولی پور با اشاره به اینکه نساجی مازندران ازنظر تولید ناخالص ملی بین رتبه ۳ و ۴ کشوری قرار دارد، گفت: تاکنون هیچ تشکل نساجی در این استان ایجاد نشده بود، لذا تصمیم گرفتیم برای بهبود شرایط نساجی استان که ازنظر تولید ناخالص ملی رتبه فراوان ای رادار است، تشکل پوشاک را راه‌اندازی کنیم.

 دانشیار دانشکده نساجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر با اشاره به نقش عمده سیاست‌های داخلی و خارجی در تولید، عنوان داشت: اگر برای صنعت نساجی، پوشاک و چرم یک فراکسیون در مجلس ایجاد شود، سیاست‌های کلان دولت در این زمینه بهبود می‌یابد.

صادرات فرش از قائم‌شهر به کشورهای مختلف دنیا

ولی پور بابیان اینکه تولیدکننده باید در یک حاشیه امنیتی خوب قرار داشته باشد، تصریح کرد: کارخانه فرش قائم‌شهر پس از چندین سال تحریم، توانست اولین محموله فرش خود را به کشورهای آمریکا و آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از ۴۰ سال انجمن صنایع نساجی از انجمن صنایع پوشاک جدا شد و انتظار داریم قوانین دست و پاگیر مالیات، بیمه و قانون کار بتوانند از بخش تولید حمایت کنند.

ولی پور با اشاره به رکود صنعت در دانشگاه، اذعان کرد: این رکود از زمانهای گذشته آغازشده و با توجه به کاهش دانشجویان بخش صنعت بی‌شک در پنج سال آینده با بحران کمبود متخصصین نساجی و صنایع مواجه خواهیم بود، که در این راستا دولت و آموزش‌وپرورش باید به داد این رشته‌ها برسند و بخشی از فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها را به سمت مهندسی صنایع سوق دهند.

وی از وجود رشته‌های کاردانی تا دکترای نساجی و طراحی لباس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر خبر داد و افزود: ۹۰ درصد این فارغ‌التحصیلان علاوه بر اینکه کارآفرین شدند، سود اقتصادی را برای خود و جامعه به ارمغان آوردند.

هدف پاتوق حمایت از تولید است

شهرام شاه بابایی عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصین نساجی کشور هدف از تشکیل پاتوق نساجی در قائم‌شهر را این‌طور بیان کرد: نشست با تشکل‌های همگن نساجی مازندران، آشنا کردن اساتید دانشگاه و فارغ‌التحصیلان رشته نساجی با صنایع استان، ایجاد فرصت‌های شغلی برای صاحبان صنایع نساجی و ارائه راهکارهای مقابله با رکود نساجی با حمایت از تولیدات داخلی از عمده اهداف این پاتوق است.

در سالهای اخیر به صنعت نساجی ظلم شده است

عبدالحمید فیضی رئیس جامعه متخصصین نساجی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این جامعه یک سازمان مردم‌نهاد است که از افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان رشته نساجی و کسانی که در نساجی کارکرده‌اند، تشکیل‌شده است.

وی بابیان اینکه نساجی صنعتی است با کاربری و اشتغال‌زایی بالا، عنوان کرد: در سالهای اخیر به این صنعت ظلم شده است و قاچاق کالا را می‌توان یک از مسائل مهم در تعطیلی کارخانه‌ها نساجی نام برد.

فیضی هزینه‌های تولید در نساجی را بسیار بالا دانست و افزود: افزایش مالیات و نبود رقابت در بازار فروش کالاهایی که از چین، هند و پاکستان توسط افراد واسطه وارد می‌شود از عوامل دیگر تعطیلی کارخانه‌ها نساجی است.

وی بابیان اینکه در ۴۰ سال گذشته در بازسازی نساجی خیلی کوتاهی شده، تصریح کرد: هزینه تولید ماشین‌آلات بسیار بالاست و نمی‌تواند با هزینه‌های واردات رقابت کند.

رئیس جامعه متخصصین نساجی ایران با گله‌مندی از نبود حمایت از صنعت نساجی، اذعان کرد: کشت پنبه در این صنعت بسیار اهمیت دارد، در صنعت نساجی کشور ۱۸۰ هزار تن پنبه مصرف داریم اما تولید فقط ۴۵ هزار تن است و این در حالی است که واردات پنبه هم ممنوع شده و کارخانه‌ها به علت نداشتن مواد اولیه به تعطیلی کشانده می‌شوند.

در تنوع کالا ضعیف عمل کرده‌ایم

علی شریفیان یک فعال در رشته نساجی نیز با تأکید بر کیفیت محصولات نساجی، بیان کرد: با توجه به اینکه توقع مشتریان بالا رفته است، درصد زیادی از محصولات کارخانه‌ها نساجی کیفیت لازم را ندارند.

وی بابیان اینکه در تنوع تولید کالا ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: خیلی از پارچه‌های ظریف زنانه را نمی‌توانیم تولید کنیم.

این دکترای نساجی بابیان اینکه توجه به طراحی و چاپ پارچه می‌تواند مردم را به خرید تولیدات داخلی تشویق کند، عنوان کرد: اگر بتوانیم با شرایط فروش خوب، محصولاتمان را در بازار مصرف عرضه کنیم می‌توان ازنظر قیمت با کالاهای چینی، هندی و پاکستانی رقابت کرد.

شریفیان افزود: یک تولیدکننده با توجه به نکات کلیدی کیفیت، رقابت درفروش، طراحی و چاپ مناسب می‌تواند بدون نیاز به حمایت دولت و یا دریافت وام پاسخگوی نیاز داخلی بوده و بر گسترش کارش در صنعت نساجی بیفزاید.

همه مطالبات کارگران نساجی شماره ۳ قائم‌شهر پرداخت شد

صفدر گرائیلی بورخیلی مدیر کارخانه نساجی قائم‌شهر از پرداخت همه مطالبات کارگران این کارخانه خبر داد و اظهار داشت: از اردیبهشت سال جاری این مسئولیت را پذیرفتم و در حال حاضر ماشین‌های نساجی باراندمان بالای ۹۰ درصد در حال ریسندگی، دوخت و دوز، تابندگی نخ و گونی‌بافی هستند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۴۲۰ نفر در این کارخانه مشغول بکار هستند، گفت: در زمان تحویل کارخانه، روزانه ۱۵ هزار متر تولید پارچه داشتیم که در حال حاضر این رقم به ۴۹ هزارو ۵۰۰ متر رسیده است.

 امروزه با توجه به رشد جمعیت و نیاز مبرم به منسوجات نساجی این رشته از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار گردیده و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با استفاده از دانش فنی و به‌کارگیری ذوق و استعداد هنری خویش نسبت به طراحی، رنگ، بافت و چاپ پارچه اهتمام ورزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد