مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

شلوار‌های جین نیازی به شستشو ندارند

شاید این موضوع عجیب به نظر برسد اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نیازی نیست شلوار جینِ خود را به طور مرتب بشویید. دانشمندان بر این باورند که این‌کار تنها باعث هدر رفتن آب و انرژی می‌شود.  

نیازی نیست که شلوار جین خود را بشویید، مگر اینکه شما بخواهید لکه‌ای را از روی آن پاک کنید، یا اینکه شلوارتان بسیار کثیف شده باشد. با استفاده معمولی از شلوار جین، کمتر نیاز به شستشوی خواهید داشت.

با توجه به این‌که تنوع بسیاری در شلوار‌های جین وجود دارد، از جمله رنگ، شستشو‌، سبک‌ها و مدل‌های مختلف، بهترین کار این است که شلواری را بخرید که کاملا اندازه شما باشد و وقتی آن‌را می‌پوشید همان‌طور به نظر برسید که دوست دارید. نیازی نیست که آن را در گل و لای بغلتانید، با سنگ به آن ضربه بزنید یا در آب نمک آن را خیس کنید یا چندین بار با ماشین از روی آن رد شوید تا آن را به شکلِ دلخواه خود درآورید. شلوارهای جین امروزی تنوع زیادی دارند و شما می‌توانید از میان آن‌ها موردِ دلخواهتان را انتخاب کنید و جالب اینکه نیازی به شستشوی آن نخواهید داشت.

لکه و بو می‌تواند شلوار جین را راهی لباسشویی کند

لوی می‌گوید شلوار جین نیازی به شسته شدن ندارد. آبِ داغ جین را کمرنگ کرده و خشک‌کنِ ماشین لباسشویی آن‌‌ها را پوسیده می‌کند. شستشوی جین تنها باعث اتلافِ آب و انرژی می‌شود.

وقتی که شلوار جین پس از مدتی استفاده بو بگیرد، شستشوی آن می‌تواند دلیلی قانع کننده داشته باشد. اما اگر شما نگران سلامتی خود و رشد باکتری‌ها در آن هستید، دانشمندان می‌گویند که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. برنارد ردل استادیار رشته زیست شناسی مولکولی در دانشگاه اینسبروک در اتریش، می‌گوید هیچ دلیلی و مدرکی وجود ندارد که اگر شلوار جینی که هر روز می‌پوشید، شسته نشود، سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

jeans

راشل مک کوئین استاد بوم شناسی انسانی در دانشگاه آلبرتا کانادا که روی نساجی، پارچه و نگهداری آن تمرکز دارد، می‌گوید حتی اگر شما در محلی کار می‌کنید یا نیاز به رفتن در مکانی را دارید که پاکیزه بودن مهم است، مثلا جایی مثل بیمارستان، شستشوی دست‌های شما بسیار با اهمیت‌تر از شستن شلوار جین شما است.

یکی از دانشجویانِ مک‌ کویین یک شلوارِ جین را به مدت ۱۵ ماه بدون شستشو استفاده کرد. میزان باکتری‌های شلوار در زمان‌های مختلف اندازه‌گیری شد و نتیجه‌ای که بعد از ۱۵ ماه به دست آمد این بود: میزان باکتری‌های موجود در شلوار بعد از ۱۵ ماه برابر با میزان باکتری‌های موجود در آن بعد از ۱۳ روز بود! چیزی که آن‌ها یافتند باکتری‌های عادی و سلول‌های پوست انسان بود.  

منجمد کردن شلوار جین برای از بین بردن بو را هم فراموش کنید؛ ردل می‌گوید چیزی که مسلم است اینکه باکتری‌ها با انجماد از بین نمی‌روند، آن‌ها تنها با این کار به خواب می‌روند.

مک کویین می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر شلوار‌های جین خود را در فضای آزاد و زیر نور خورشید آویزان کنید، روشی موثر‌تر برای از بین بردن بو و مقدار زیادی از باکتری‌ها است.»

بنابراین شلوار‌های جین خود را تا زمانی که احساس می‌کنید نیاز به شستشو ندارند، نشویید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد