مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولیدات نساجی خراسان رضوی، روی دست تولید کننده

 رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی گفت: مزیت رقابت در صنعت نساجی استان بشدت کاهش یافته و تقریبا تولیدات واحدهای نساجی روی دستشان مانده است.  ابراهیم دهقان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورود محصولات قاچاق، فعالیت واحدهای زیرپله ای و افزایش هزینه های تولید در استان بازار صنعت نساجی، بویژه بخش پوشاک را از دست فعالان واقعی آن گرفته است.
وی بیان کرد: سال گذشته علی رغم تزریق نقدینگی دولت به واحدهای تولیدی، وضعیت واحدهای نساجی خراسان رضوی بهبود نیافت و واحدهای تعطیل یا نیمه فعال موفق به احیای فعالیت خود نشدند.
وی بدون ذکر آمار دقیقی از واحدهای نساجی تعطیل شده خراسان رضوی گفت: به رغم تلاش دولت برای احیای صنعت نساجی در استان، پارسال تحول خاصی در این بخش اتفاق نیفتاد و حتی در سال جدید نیز چند واحد نساجی دیگر تعطیل شدند.
دهقان مدل های مالیات ستانی و رفتار دستگاه هایی چون امور اقتصادی و دارایی، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، بدهی های بالای واحدها را از مهمترین مشکلات بخش صنعت نساجی خراسان رضوی ذکر کرد.
وی گفت: دستگاه های اجرایی متولی برای رفع مشکلات بخش تولید به صورت هماهنگ و منسجم عمل نمی کنند لذا اگر این نوع رفتارها ادامه یابد در سال جاری با یک بحران مواجه خواهیم شد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی ادامه داد: صنعت نساجی سابقه ای دیرینه در این استان دارد و از رشته های اشتغال زا چه در بخش تولید و چه عرضه است و 362 واحد تولیدی در این حوزه دارای مجوز فعالیتند که فرش، پوشاک، فرآورده های رنگرزی، ریسندگی و بافندگی عرضه می کنند.
دهقان پیشنهاد کرد: در سال اقتصاد مقاومتی دستگاه های اجرایی رفتار بهتری با بخش تولید داشته باشند، مدل های مالیات ستانی تغییر کند و نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد و تا زمانی که همگان برای رونق بخش اقتصادی وارد عمل نشوند نمی توان به احیای این واحدها امید داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: از 100 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش تولید صنعتی استان حدود 10 هزار میلیارد ریال در حوزه صنعت نساجی و بخشی از آن نیز در حوزه پوشاک است.
راضیه علیرضایی افزود: برای تامین نیاز جمعیت شش میلیونی استان به پوشاک و سوغات 27 میلیون زائر که سالانه به استان می آیند باید در بخش پوشاک به تنهایی نزدیک به 20 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام می گرفت اما سرمایه گذاری در این حوزه در استان رشد نیافته و به رغم وجود واحدهای بزرگ و دارای سابقه درخشان در حوزه پوشاک استان، به شمار این واحدها افزوده نشده است.
وی بیان کرد: قاچاق پوشاک مانع بزرگی برای ایجاد تنوع و گستردگی تولیدات صنعت پوشاک و افزایش مزیت رقابت برای محصولات این بخش در خراسان رضوی شده، زیرا محصولات قاچاق بدون پرداخت مالیات وعوارض وارد بازار می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یک سرمایه گذار برای ورود به صنعت پوشاک باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 20 درصد مالیات عملکرد، هفت درصد باقی عوارض را پرداخت کند اما محصول قاچاق بدون پرداخت این هزینه ها وارد بازار می شود.
علیرضایی افزود: وجود پوشاک قاچاق و افزایش هزینه های تمام شده کالا، خود به خود تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه پوشاک را کاهش می دهد.
362 واحد تولیدی در زمینه صنعت نساجی، پوشاک و چرم در این استان زمینه اشتغال 17 هزار نفر را فراهم کرده اند و این واحدها با سرمایه گذاری پنج هزار و 185 میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی ایجاد شده اند.
صنایع نساجی، پوشاک و چرم خراسان رضوی 6.6 درصد واحدهای تولیدی، 5.8 درصد میزان سرمایه گذاری و 10 درصد اشتغال بخش صنعت استان را دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد