مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

الیاف پلی پروپیلن تولید کنید

به طور کلی کلیه الیاف الفینی از مشتقات نفت حاصل می‌شود. در دنیای امروز وجود نفت به‌عنوان ماده اولیه بسیاری از مشتقات آلی امکان تولید و سنتز طیف وسیعی از محصولات شیمیایی را فراهم نموده است. تولید الیاف از مشتقات نفتی به دلیل فراوانی و فرآیند تولید آسانتر، امروزه در کنار تولید الیاف طبیعی پیشرفت داشته است‌. کسب برخی خواص در لیف نساجی تولید شده به‌طور مصنوعی به‌طور انتخابی نیز دلیل دیگری بر پیشرفت صنایع تولید الیاف مصنوعی می‌باشد. از اینرو تولید الیاف مصنوعی خصوصاً پلی‌پروپیلن و کسب برخی خواص مورد نظر در این الیاف، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته در این خصوص و استفاده زیاد از این الیاف در صنایع مختلف خصوصاً در صنعت نساجی، نشانگر توجه زیاد جامعه بشری به این دسته از الیاف می‌باشد. چرا که هزینه تولید الیاف طبیعی و منابع محدود آن، جوابگوی نیاز بشری نخواهد بود‌. براین اساس طرح  احداث واحد تولید الیاف پلی پروپیلن می‌تواند به عنوان یک ایده جوابگوی نیاز جامعه باشد.  معرفی الیاف پلی پروپیلن

به گزارش گیل تکس به نقل از دریک،  الیاف پلی‌الفین طبق تعریف دارای حداقل ۸۵ درصد نسبت به وزن خود، اتیلن، پروپیلن و یا الفین دیگری می‌باشند. طبق مطالعات کارشناس طرح پلی‌پروپیلن و سپس پلی‌اتیلن با اهمیت کمتر، مهمترین الیاف الفینی را تشکیل می‌دهند که به گروه الیاف مصنوعی تعلق دارند‌. الیاف پلی‌پروپیلن که از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن به صورت یک پلیمر خطی تهیه می‌گردند و به اختصار پ‌.‌پ نامیده می‌شوند و بعد از پیدا شدن کاتالیست زیگلر ـ ناتا تولید شدند. این کاتالیست تولید پلی‌پروپیلن ایزوتاکتیک که قادر به متبلور شدن می‌باشد و امکانپذیری ساخت. خصوصیات پلی‌پروپیلن بافت رشد سریع آن در سطح بین‌المللی گردید. عدم امکان رنگرزی الیاف پلی‌پروپیلن به روش‌های متداول برای دیگر الیاف، باعث جلوگیری از رشد بیشتر این لیف مصنوعی گردیده است‌.

 معرفی کاربردهای الیاف پلی پروپیلن

 خصوصیت اصلی الیاف پلی‌پروپیلنی این طرح، ارزان بودن و فراوانی مواد اولیه و سازنده آن می‌باشد. به همین دلیل این الیاف به‌طور گسترده‌تری در میان الیاف دیگر نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف اصلی اینگونه از الیاف در کفپوش‌هایی است که در انواع مختلف تولید می‌گردند. موکت‌های معروف به تافتینگ، نخ خامه برخی از قالی‌ها، الیاف کفپوش‌های نمدی، از جمله محصولاتی هستند که از الیاف پلی‌پروپیلندر تولید آنها استفاده می‌گردد‌. مصرف اصلی دیگر این الیاف استفاده از پارچه‌هایی است که به عنوان منسوجات ژئوتکستایل در صنایع عمرانی به عنوان تثبیت کننده بسته‌های عمرانی استفاده می‌شود. گونی‌ها، توری‌ها و طناب از جمله دیگر محصولاتی هستند که با استفاده از الیاف پلی‌پروپیلن تولید می‌گردند. اخیراً با توجه به خواص آبگریزی زیاد این الیاف، از آنها در تولید برخی لباس‌ها، نظیر پوشاک ورزشی استفاده می‌گردد. ذکر این نکته لازم است که تولید البسه از الیاف پلی‌پروپیلن رفته رفته در صنعت نساجی بیشتر شده و از این الیاف در تولید البسه عادی نیز استفاده می‌گردد‌.

 بررسی سابقه مصرف الیاف پلی پروپیلن


 بر اساس اطلاعات موجود و یافته‌های طرح، میزان مصرف این محصول در سال ۱۳۹۴ در حدود ۶۸۴۰۰ تن برآورد می‌گردد‌.

 روش تولید طرح واحد تولید الیاف پلی پروپیلن


 روش تولید طرح این الیاف به روش ذو‌ب‌ر‌‌یسی تهیه می‌گردند. در این روش، پلیمر به‌صورت گرانول از طریق تغذیه کننده (هاپر) وارد مارپیچی ذوب کننده شده و بر اثر گرمایش توسط مارپیچی ذوب می‌گردد. پلیمر مذاب سپس به کمک پمپ تغذیه از طریق فیلتر به رشته‌ساز تغذیه شده و پس از خروج از روزنه‌های رشته‌ساز تحت تأثیر نیروی کششی قرار می‌گیرد و با از دست دادن گرما به محیط اطراف خود جامد گردیده و سرانجام روی بسته‌های پیچیده شده و یا آنکه به‌صورت مداوم به بخش دیگر از خط تولید نهایی تغذیه می‌گردد. از آنجایی که پلی‌پروپیلن دارای گرمای ویژه بالا و ضریب هدایت گرمایی کم می‌باشد، لذا طول منطقه سردکننده بعد از رشته‌ساز در مقایسه با الیافی مثل نایلون یا پلی‌استر، باید طویل‌تر انتخاب گردد به همین ترتیب سرعت‌های تولید بالاتر به منطقه سردکننده طویل‌تری احتیاج دارند از این‌رو، طول ستون ریسندگی ممکن است به ۱۰ متر برسد. با توجه به پایین‌تر بودن دمای ترانیسیون ثانویه الیاف الفینی از دمای اطاق، تبلور الیاف نه تنها در سرد شدن در ستون ریسندگی اولیه شکل می‌گیرد بلکه این فرآیند ممکن است بعداً هم روی بوبین ادامه پیدا کند. بنابراین شرایط انجماد در ستون ریسندگی و همچنین شرایط نگهداری بوبین پس از تولید، تبلور الیاف الفینی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. تعداد روزنه‌های رشته‌سازهای تولیدکننده نخ‌های فیلامنتی ممکن است با توجه به تعداد فیلامنت‌های مورد احتیاج بین ۱۵۰ـ ۱۰ متغیر باشد. رشته‌سازهایی که برای تولید الیاف به منظور بریده شدن و مورد استفاده قرار گرفتن به‌صورت کوتاه (استیلپ) به کار گرفته می‌شوند ممکن است تا ۲۰۰۰۰ روزنه داشته باشند‌.

 محل‌های پیشنهادی اجرای طرح

 استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، قزوین، خوزستان‌.

 

 مواد اولیه، کمکی و مصرفی طرح

 بر اساس ظرفیت واحد تولیدی در طرح میزان مواد اولیه که به صورت چیپس پلی‌پروپیلن مورد نیاز می‌باشد‌. مواد اولیه این الیاف به طور کامل در کشور تولید می‌شود و‌ پتروشیمی اراک یکی از معروف‌ترین تولید‌گنندگان آن است‌. در خصوص روغن معروف به‌Finish Spin  مصرفی در خط تولید نیز می‌توان این مطالب را بیان نمود که این محصولات نیز به دلیل اینکه مشتقات نفتی هستند، امکان تولید و عرضه آن در کشور وجود داشته و نگرانی از این بابت وجود ندارد‌.

   بازار هدف طرح واحد تولید الیاف پلی پروپیلن


 محصول مورد نظر در این طرح بیشتر در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

 سرمایه مورد نیاز جهت کارخانه تولید الیاف پلی پروپیلن

مطابق با تحقیقات  جهت احداث یک واحد تولید الیاف پلی پروپیلن به ظرفیت ۱۰۰۰۰ تن در سال  به ۴۵ میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارید. نرخ بازدهی طرح حدود ۳۰ درصد بوده و و کمتر از ۳٫۵ سال سرمایه خود را برداشت می نمایید. برای این کار به زمینی حدود ۴۵۰۰ متر مربع نیاز دارید و برای ۴۰ نفر نیز اشتغال ایجاد می کنید.

  نتیجه‌گیری و پیشنهاد طرح

 با رشد جمعیت‌، نیاز جامعه بشری به پوشاک روز به روز در حال افزایش است. این نیاز با استفاده از الیاف طبیعی امکان‌پذیر نمی‌باشد. در این میان استفاده از الیاف مصنوعی ساخته شده از مشتقات نفت روز به روز فزونی یافته و جایگاه ویژه‌ای را در بین الیاف نساجی به خود اختصاص داده است. توجه به الیاف مصنوعی سبب گردیده تا در اکثر مواقع الیاف مصنوعی جایگزین الیاف طبیعی گردند‌. الیاف پلی‌پروپیلن نیز از جمله الیاف مصنوعی هستند که استفاده‌های خاصی از آن در صنعت نساجی می‌گردد. این لیف مصنوعی بدلیل برخی خواص خود نظیر سبکی، مقاومت در برابر تغییر شکل و برخی از خواص دیگر، جایگاه خاصی در بین الیاف مصنوعی دارد‌. با مطالعات صورت گرفته در این مقطع زمانی طرح واحد تولید الیاف پلی پروپیلن دارای توجیه می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد