مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

آیا بورس قربانی کنترل نرخ تورم شد؟

سیاست‌های ضد تورمی دولت باعث شد ارزش دارایی‌های مردم در بورس 60 میلیارد دلار کاهش یابد. بنا بر آنچه دولت به عنوان اولویت برنامه‌های اقتصادی خود یعنی کنترل تورم برگزیده بود به صورت آگاهانه موجبا افت شاخص‌های بورس را فراهم آورد.  بهمن سال 92 دولت از فروش سهام به صورت سهمیه‌بندی خبر داد. این خبر به خودی خود کافی بود تا متقاضیان وارد بازار سرمایه نشوند. سهمیه‌بندی شدن خرید سهام به مفهوم کاهش نقدینگی و قدرت نقد شوندگی سهامن است و این عاملی بازدارنده برای استقبال خریداران می‌شود.
به گزارش گیل تکس ، سیاست‌های ضد تورمی دولت باعث شد ارزش دارایی‌های مردم در بورس 60 میلیارد دلار کاهش یابد. بنا بر آنچه دولت به عنوان اولویت برنامه‌های اقتصادی خود یعنی کنترل تورم برگزیده بود به صورت آگاهانه موجبا افت شاخص‌های بورس را فراهم آورد.
حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق وزارت اقتصادی و دارایی مقصر ضعف بازار سرمایه در سال‌های اخیر را دولت دانست و گفت: دولت برای اجرای سیاست‌های کنترل تورم آگاهانه شاخص های بورس را تضعیف کرد.
او با اشاره به سهم 25 تا 30 درصدی پتروشیمی‌ها در بازار بورس تاکید کرد: دولت با معلق نگاه داشتن تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها در دو سال گذشته باعث تزلزل در خرید و فروش سهام این بخش شد. به گفته مستخدمین حسینی این بلاتکلیفی را در مورد سهام بانک‌ها نیز شاهد بوده‌ایم چراکه در مورد نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری قطعی نشده است.
معاون سابق وزیر اقتصادی و دارایی افزود: عدم افزایش قیمت لبنیات و سیمان در همان سال نخست دولت یازدهم نیز عامل سومی برای ریزش شاخص‌ها بود.
او توضیح داد: در چنین شرایطی دولت اقدام مضاعفی نیز در جهت تضعیف بازار سرمایه انجام داد. بهمن سال 92 دولت از فروش سهام به صورت سهمیه‌بندی خبر داد. این خبر به خودی خود کافی بود تا متقاضیان وارد بازار سرمایه نشوند. سهمیه‌بندی شدن خرید سهام به مفهوم کاهش نقدینگی و قدرت نقد شوندگی سهامن است و این عاملی بازدارنده برای استقبال خریداران می‌شود.
مستخدمین حسینی متذکر شد: تمام این عوامل که در راستای کنترل تورم از سوی دولت اخذ شد موجبات افت شاخص ها را فراهم آورد. حتی با وجود آنکه حسابرسان سه بار اعلام کردند که امروز بهترین زمان برای خرید سهام است اما باز هم خریداران تمایلی از خود نشان ندادند.
به اعتقاد او بازار سرمایه یک بازار اعتماد طلب است. مادامی که فعالان این بازار از اعتماد کافی برخوردار نباشند بازار رونق نخواهد گرفت.
منبع: تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد