مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

دو مانع فروش قسطی کالا

 «درگاه ثبت‌نام تولیدکنندگان بسته شد.» 19 روز پس از اعلام فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت‌نام تولیدکنندگان متقاضی در طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به حذف درگاه پیش‌بینی شده برای ثبت‌نام از سایت این وزارتخانه کرد.   اقدام صورت گرفته در حالی است که بیش از یک ماه از اعلام خبر طرح سه‌گانه (فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین و اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری) می‌‌گذرد و دولت تاکنون تنها در اجرای طرح خرید خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی موفق بوده و هنوز زمان اجرای دو طرح باقی‌مانده (اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین و اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری) نامشخص است. بلاتکلیفی زمان اجرای طرح خرید کالا مصرفی بادوام ایرانی در حالی است که در فاز اول اجرای این طرح مقرر شده بود تا فرهنگیان و بازنشستگان مشمول صندوق‌های بازنشستگی بتوانند از منابع پیش‌بینی شده برای این طرح استفاده کنند، اما با وجود اعلام تاریخ‌های متفاوت از سوی مسوولان برای توزیع کارت‌های اعتباری هنوز مشخص نیست چه زمان این کارت‌ها به دست متقاضیان خواهد رسید. حذف سود پیش‌بینی شده برای طرح خرید اقساطی کالا از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از مواردی است که اجرای این طرح را با شبهاتی مواجه کرده است.

براساس اعلام اولیه مقرر شده بود تا کارت‌های اعتباری با سود 12 درصد در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا به این طریق شرایط برای تحریک تقاضا در بازار به‌وجود آید، اما با حذف این بخش از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت احتمال افزایش سود پیش‌بینی شده برای خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی به‌وجود آمده است. استقبال چشمگیر متقاضیان از طرح خرید خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی یکی از دلایلی است که برخی از فعالان صنعتی حذف این بخش از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را به آن نسبت می‌دهند. به گفته این فعالان با توجه به طولانی شدن زمان اجرای طرح و برگزاری جلسات متعدد بدون اعلام اخبار جلسات این امکان وجود دارد که مسوولان به دنبال ایجاد تغییرات در روند اعطای تسهیلات به متقاضیان باشند. برخی خبرها حاکی از این است که از آنجا که تزریق 2750 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید خودرو می‌تواند تبعات تورمی به دنبال داشته باشد، مسوولان طرح فروش قسطی کالا که نیازمند نقدینگی بیشتری نیز هست را به تعویق انداخته‌اند.

حذف درگاه پیش‌بینی شده برای ثبت‌نام تولیدکنندگان در حالی صورت گرفت که همزمان با انتشار فهرست کالاهای مصرفی بادوام ایرانی، برخی از تولیدکنندگان به فراگیر نبودن این لیست معترض بودند. فهرست اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی شامل چهار گروه صنایع نساجی و پوشاک، صنایع برق و الکترونیک، لوازم ‌خانگی و صنایع معدنی می‌شد؛ فهرستی که پس از اعلام از سوی این وزارتخانه گروه صنایع شیمیایی و سلولزی نیز به آن افزوده شد تا به این طریق گروه‌های بیشتری شامل این طرح شوند. در فهرست اعلامی از سوی این وزارتخانه برندهای ایرانی که شامل این طرح می‌شوند نیز مشخص شده است.

تولیدکنندگان جا مانده

حذف درگاه ثبت‌نام تولیدکنندگان متقاضی شرکت در طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی در حالی صورت گرفته که پیش از این مسوولان اجرای این طرح اعلام کرده بودند که محدودیت زمانی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده و تولیدکنندگان می‌توانند تا زمانی که طرح خرید کالای مصرفی بادوام در حال اجرا است، برای حضور در طرح ثبت‌نام کنند. از سوی دیگر، اضافه شدن کالاهای مونتاژی به لیست کالاهای مصرفی بادوام در فاز دوم اجرای این طرح نیز از سوی مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع‌رسانی شد اما با توجه به بسته شدن این درگاه در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وضعیت این گروه کالایی نیز در حال حاضر نامشخص خواهد بود.
براساس اعلام وزارت صنعت،معدن و تجارت تولیدکنندگان متقاضی جامانده برای شرکت در این طرح باید برای ثبت‌نام به سامانه kala.ecommerce.gov.ir که در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده بود، مراجعه می‌کردند و پس از تکمیل موارد مورد نظر منتظر اعلام نظر وزارت صنعت برای حضور در این طرح می‌ماندند و در صورت داشتن شرایط پیش‌بینی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت «کیفیت کالای تولیدی، خدمات پس از فروش و خوشنامی در بازار» شرایط حضور در لیست تامین‌کنندگان کالای طرح فروش اقساطی را پیدا می‌کردند. با توجه به اقدام صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص نیست که آیا لیست در نظر گرفته شده برای توزیع کالا تکمیل شده یا تغییر در روند ثبت‌نام‌کنندگان دلیل توقف ثبت‌نام از تولیدکنندگان است. محمدرضا دیانی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اعلام بی‌خبری از حذف درگاه ثبت‌نام تولیدکنندگان متقاضی برای شرکت در طرح خرید کالای مصرفی بادوام، می‌گوید: اجرای طرح با اما و اگرهایی مواجه شده و تولیدکنندگان منتظر اعلام زمان آغاز طرح از سوی بانک مرکزی هستند. به گفته وی، چند هفته‌ای است که بانک مرکزی در حال تجدید نظر در اجرای طرح است و با این شرایط می‌توان گفت هنوز آمادگی لازم برای اجرای طرح فراهم نشده است.
محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور نیز در این زمینه می‌گوید: بسته شدن درگاه پیش‌بینی شده برای ثبت‌نام از تولیدکنندگان، بدون اطلاع‌رسانی صورت گرفته است. رفع نواقص موجود در طرح از جمله دلایلی است که رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: برخی از تولیدکنندگان کوچک فروشگاه عرضه کالا ندارند و محصولات آنها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در کشور صورت می‌گیرد که ثبت کالای این گروه در حال حاضر با مشکلاتی مواجه شده است. به گزارش دنیای اقتصاد ، در نظر گرفتن کارتخوان‌هایی که امکان ثبت کد GS1 در آنها وجود داشته باشد یکی دیگر از مشکلاتی است که طحان‌پور به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: تهیه چنین دستگاه‌هایی با مشکلاتی مواجه است؛ چراکه باید امکان تفکیک شرکت‌های تولیدکننده توسط این کارتخوان‌ها وجود داشته باشد. رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور مشکلات به‌وجود آمده در اجرای این طرح را از جمله دلایل تاخیر در توزیع کارت‌های اعتباری می‌داند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد