مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

استفاده از الیاف پنبه ضایعاتی در تولید کربن فعال

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روشی شیمیایی و دوست دار محیط زیست موفق به تبدیل الیاف ضایعاتی پنبه به کربن فعال شدند.
به گزارش گیل تکس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، احسان اکرامی دانش آموخته مقطع دکتری این دانشگاه گفت: کربن فعال ساختار بسیار متخلخلی دارد که موجب ایجاد مساحت سطحی بالا و ایجاد قابلیت جذب آلاینده های مختلف به شکل فیزیکی از محیط می شود.   وی افزود: از کاربردهای مهم این ماده می توان به استفاده در انواع ماسک های تنفسی و محافظ، انواع فیلترهای جداسازی بو، رنگ و مزه های غیردلخواه از آب، بازیافت حلال ها، دستگاه های تصفیه هوا، صنایع غذائی و شیمیائی اشاره کرد.
اکرامی با بیان این که در این پژوهش از روشی شیمیایی و دوست دار محیط زیست برای تولید الیاف کربن فعال استفاده شده است گفت: فرآیند تولید محصول نیز از جهت بازدهی و نیز خواص جذبی بهینه سازی شد.
وی تصریح کرد: بر اساس نتایج بدست آمده بازدهی فرآیند تولید الیاف کربن فعال از الیاف پنبه ضایعاتی معادل 43 درصد، مساحت سطحی محصول کربن فعال بدست آمده 700 متر مربع بر گرم و همچنین بیشترین گستردگی ابعاد حفره ها در محدوده میکروحفره ها با متوسط ابعاد منافذ معادل 1 و نه دهم نانومتر بوده است.
پژوهشگر طرح گفت: از هر کیلوگرم الیاف پنبه ضایعاتی، 430 گرم (بازده 43 درصد) کربن فعال به دست می آید.
وی افزود: استفاده از الیاف ضایعاتی پنبه برای تولید کربن فعال به کاهش قیمت آن منجر خواهد شد.
اکرمی گفت: برتری دیگر طرح این است که کربن فعال تولید شده از الیاف پنبه ضایعاتی دارای شکل لیفی هستند که به دلیل ویژگی های مکانیکی و قابلیت شکل پذیری مناسب به شکل آسانتری قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارند ضمن این که کربن های فعال لیفی شکل از ظرفیت و سرعت جذب بالاتری نسبت به شکل های پودری و گرانولی برخوردار هستند.
اکرامی کارخانه های صنایع نساجی را از مهمترین عوامل تولید کننده پساب های رنگی و آلاینده محیط زیست برشمرد و گفت: الیاف کربن تهیه شده در این طرح براساس بررسی های به عمل آمده می توانند به شکل موثری این مواد رنگزا را از پساب کارخانه های نساجی جدا و جذب کند.
این پژوهش در قالب رساله دکتری با عنوان «ساخت کربن فعال از الیاف پنبه ضایعاتی و کاربرد آن در حذف مواد رنگزا از پساب های نساجی» به راهنمایی خانم دکتر فاطمه داداشیان در دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام و از آن دو مقاله در نشریات علمی معتبر و 4 مقاله در همایش های بین المللی ارائه و روش ساخت آن نیز در موسسه مالکیت های صنعتی ایران به عنوان اختراع ثبت شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد