مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

زخم قاچاق بر تن تولید پلی استر

 ضعف تولید الیاف مصنوعی کشور در قابلیت رنگ پذیری سبب می شود
زخم قاچاق بر تن تولید پلی استر
با کم و گران شدن تولید پنبه در کشور، الیاف پلی استر جای خود را در صنایع نساجی بازکرد. البته مصرف زیاد پوشاک و منسوجات نیز موجب شد تا نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز صنعت نساجی به سمت تولیدات مصنوعی و الیاف مصنوعی متمایل شود.  روزگار رونق الیاف پلی استر نیز دوام نیاورد. با سایه انداختن پوشاک وارداتی در بازار منسوجات اکنون تولیدکنندگان الیاف پلی استر از کاهش تقاضای واحدهای صنعتی پوشاک و منسوجات گلایه دارند. در نظر داشته باشید «نساجی» و «غذا» ۲ صنعت ضروری برای انسان ها هستند که همیشه مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین صنعت نساجی نمی تواند رو به انقراض گذارد. تولید الیاف پلی استر نیز از صنایع پایین دستی در گروه نساجی محسوب می شود و به گفته کارشناسان حدود ۴۰ واحد صنعتی در تولید الیاف پلی استر فعالیت دارند. این در حالی است که ورود کالای نهایی به کشور از مبادی رسمی و غیررسمی موجب می شود تا تمام تولیدکنندگان در چرخه تولید پوشاک آسیب دیده و با کاهش تقاضا از فعالیت باز ایستند. زمانی که کالای نهایی به صورت قاچاق وارد می شود میزان تولید داخلی را کاهش می دهد، به این ترتیب به جای آنکه پوشاک تولید کنیم این پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شده و تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه می کند. تولیدکنندگان نیز در چرخه صنعت نساجی ازجمله الیاف پلی استر، موضوع قاچاق را جدی ترین معضلی می دانند که صنعت نساجی با آن مواجه است.

پتک نقدینگی و قاچاق بر سر تولیدیکی از تولیدکنندگان عمده الیاف پلی استر که توانسته ۴۰درصد نیاز بازار داخلی را پوشش دهد، واردات و تعرفه کم پلی استر را عامل اصلی در رکود تولید داخلی می داند. اکبر ترکان در گفت وگو با صمت می گوید: قاچاق تولیدات خارجی مشکل عمده در تولید پلی اکریل است. این کالا سرمایه ای ملی است اما واردات این کالا برای تولیدکنندگان دردسرساز و موجب دپوی تولیدات داخلی شده است. این رقابت ناسالم در موضوع قیمت تمام شده کالا وجود دارد به طوری که الیاف پلی استر هند و چین با قیمت ارزان تر به بازارهای داخلی وارد می شود و تولید داخلی را کنار می زند. این در حالی است که می توان با افزایش تعرفه واردات از این پدیده جلوگیری کرد. او با اشاره به هزینه بالای کارگری و اشتغال ۳هزار نفری کارخانه خود می افزاید: الیاف پلی استر در ریسندگی ها با پنبه مخلوط و به نخ تبدیل می شود. سپس در صنایع بافندگی و نساجی تبدیل به پارچه می شود. با همکاری پتروشیمی تندگویان، مواد اولیه مورد نیاز از داخل کشور تامین می شود اما اکنون تولیدکنندگان بسیار پایین تر از ظرفیت واقعی خود فعالیت می کنند. به گفته ترکان، نقدینگی صنایع نساجی ضعیف است و مصرف کنندگان پلی استر نیز نقدینگی کافی در دسترس ندارند. این امر موجب فعالیت واسطه ها و کسب سودهای بسیار شده است.
تهیه۷۰ درصد پارچه های بازار از پلی استریک فعال بخش خصوصی نیز با تایید آفت قاچاق در صنایع نساجی از مشکلات دیگر این صنعت خبر می دهد به طوری که کاهش تولید پنبه در کشور را عامل اصلی مشکلات صنعت نساجی می داند. محمد مروج حسینی، رییس انجمن صنایع نساجی ایران در گفت وگو با صمت می گوید: نقدینگی، تحریم و کوچک شدن بازار ناشی از کم شدن قدرت خرید مردم از مهم ترین مواردی است که تولیدکنندگان در صنعت نساجی با آن مواجهند. اما کم شدن تولید پنبه مهم ترین عاملی بود که در سال های اخیر صنعت نساجی را با مشکل مواجه کرد. او با اشاره به اینکه اکنون پنبه مورد نیاز صنایع نساجی کشور از ازبکستان و هندوستان وارد می شود ادامه می دهد: کیفیت پایین پنبه هندوستان موجب توقف واردات شده است. در واردات پنبه از ازبکستان نیز به دلیل نبود سیستم انتقال پول ناچار به خرید نقدی هستیم. به گفته مروج حسینی، الیاف پلی استر از مواد اولیه مهم و پرکاربرد در تولیدات نساجی و فرش ماشینی، پارچه، تولید نخ و.... است. بیش از ۷۰درصد پارچه های لباسی در بازار از الیاف پلی استر تهیه شده است. تولیدکنندگان بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند و مرکزیت آن نیز در شهر «دلیجان» است. او می افزاید: الیاف پلی استر به منظور جایگزینی برای پنبه تولید می شود و در تمام دنیا به این صورت است. در ایران نیز از زمانی که تولید پنبه کاهش یافت و هزینه تولید آن نیز بالا رفت، برخی واحدهای صنعتی به تولید پلی استر روی آوردند و کیفیت تولیدات پلی استر ایران تا ۸۵درصد قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی است اما اکنون موضوع قاچاق، آفتی برای صنعت نساجی کشور شده است. رییس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه تنها تولیدکننده چیپس پلی استر در ایران «پتروشیمی تندگویان» است، اظهار می کند: بعضی انواع الیاف پلی استر که بسیار ظریف است به کشور وارد می شود اما حدود ۹۲درصد مواد الیاف پلی استر در داخل تولید می شود. تولید پنبه در ۲، ۳ سال گذشته حدود ۵۰هزار تن بوده در حالی که در سال ۱۳۵۳ حدود ۲۳۷هزار تن پنبه تولید می شده است. ۸۰هزار تن از پنبه های تولید شده به مصرف صنایع کشور رسیده و مابقی صادر می شده است. بنابراین کاهش تولید پنبه به میزان یک چهارم، اصلی ترین مشکل در فرآیند تولید صنایع نساجی است. تولیدکنندگان، ظرفیت تولید الیاف پلی استر در داخل کشور را مناسب می دانند اما مسئولان قابلیت رنگ پذیری و نیز ارتقای کیفیت را لازمه کاهش واردات می دانند. این الیاف پلی استر ماده اولیه و اصلی در صنایع نساجی محسوب می شود.

رونق دست یافتنی در صنایع نساجیگلناز نصراللهی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با صمت تنها در شرایطی واردات الیاف پلی استر را کاهشی دانست که تولیدکنندگان داخلی قابلیت رنگ پذیری و تنوع رنگ را در تولیدات خود لحاظ کنند و نیز کیفیت این الیاف را بالا ببرند. او اظهار می کند: تا ۱۰ سال پیش ۲۵ تا ۳۰هزار تن الیاف پلی استر سالانه به کشور وارد می شد اما واردات این کالا در ۱۰ سال گذشته به میزان حدود ۵۰ تا ۶۰هزار تن افزایش یافته است. نصراللهی اهمیت تولید پلی استر در کشور را به دلیل ماده اصلی در صنایع نساجی عنوان و تصریح می کند: الیاف طبیعی و شیمیایی هر ۲ در صنعت نساجی استفاده می شود اما الیاف پلی استر، ماده اولیه و نهاده اصلی تولید در ریسندگی هاست. ظرفیت تولید سالانه ۴۸۰هزار تن الیاف پلی استر در ۴۰ واحد تولیدی کشور وجود دارد اما این صنایع نیز به دلیل مشکلات عمومی صنعت مانند کاهش نقدینگی و تقاضا در رکود به سر می برند. به گفته مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان برای ارتقای کیفیت و ارتباط مستمر با مصرف کننده اقدامات مناسبی انجام داده اند. الیاف پلی استری که در صنایع ریسندگی مصرف می شود باید در بهبود کیفیت و رنگ پذیری ارتقا یابد و در صورت ادامه همین مسیر نیاز به واردات الیاف پلی استر به حداقل ممکن خواهد رسید. نصراللهی یادآوری می کند: الیاف پلی استر به طور معمول با الیاف پنبه و سلولز بافته و به نخ تبدیل می شود که بسته به نوع تقاضا در میزان ترکیب متفاوت است. با افزایش توانمندی تولیدکنندگان داخلی و تولید چیپس پلی استر در «پتروشیمی تندگویان» به جرات می توان گفت که ۲۵درصد الیاف پلی استر وارداتی است. او با ابراز امیدواری از آینده صنعت نساجی می گوید: سند راهبردی و سند چشم انداز با الزاماتی در بهبود فضای کسب وکار، زمینه بالابردن بهره وری و سایر موارد ارتقای تولید را فراهم می کند. بنابراین با وجود سرمایه گذارانی که قصد ورود به صنایع نساجی را دارند رونق صنعت نساجی دور از دسترس نخواهد بود. مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان می کند: صنعت نساجی و صنایع زیرمجموعه آن به دلیل اشتغالزایی، نیاز جامعه و تامین بازارهای داخلی و صادراتی از صنایع دارای ظرفیت برای سرمایه گذاری است. رکود موجود در بخش صنعت عمومی و فراگیر است و این عامل، مانعی برای توسعه صنعت نساجی در قالب سند راهبردی نشده است. اکنون سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت اعلام آمادگی کرده اند. درحال حاضر انبارهای محصولات نساجی به واسطه نبود مصرف کننده پر است و به طور قطع تا زمانی که مصرف کننده ای چه در داخل و چه در خارج کشور برای این محصولات وجود نداشته باشد، میزان تولید نیز کاهش نخواهد یافت. در شرایطی که بازار در انتظار فروش بیشتر است، تولیدکننده برای تولید نیاز به نقدینگی بیشتری دارد که با رکود در بازار این امکان وجودندارد.

منبع: گسترش صنعت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد