مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

سرمایه‌ای که در بیابان رها می‌شود!!

مدیر امور عشایری استان سمنان گفت: دامداران این استان عمدتا محصول پشم خود را به علت نبود بازار مناسب در محیط رها می‌کنند.

حشمت‌الله جدیدی با بیان این اینکه پشم و الیاف پشمی سرمایه‌ای است که نباید به سادگی در محیط رها شود، اظهار کرد: متاسفانه برخلاف گذشته که پشم، مشتریان بسیاری داشته امروزه خریداری ندارد و از این رو دامداران آن را در گوشه‌ای تلنبار یا آن را در بیابان رها می‌کنند.  وی با اشاره به دلایل رهاکردن این محصول، ادامه داد: معمولا هزینه‌ای که برای آماده‌سازی پشم انجام می‌شود، بیشتر از قیمت پشم است. از طرفی نبود بازار باعث شده که پشم به قیمت‌های بسیار نازلی از دامداران خریداری شود و از این رو آنها نیز انگیزه‌ای برای فروش این محصول و سرمایه‌گذاری در آن را ندارند.
مدیر امور عشایری استان در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم امکان صادرات پشم در استان، خاطرنشان کرد: متاسفانه این امکان فراهم نیست. ضمن اینکه بازاری هم برای آن وجود ندارد. از طرفی از آنجا که برخلاف گذشته برخی محصولات و خصوصا صنایع دستی که پیشتر بوسیله پشم و الیاف پشمی در استان سمنان تهیه می‌شد نیز از رونق افتاده است، عملا در داخل استان خریدار چندانی ندارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه اگر چه در چند دهه اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در همه صنایع و خصوصا نساجی بودیم اما با این همه هیچ یک از الیاف چه آنها که منشاء گیاهی دارند و چه آنها که منشاء حیوانی یا مصنوعی دارند، هیچ‌کدام از نظر کیفی نتوانسته‌اند با کیفیت پشم برابری کنند، لذا به نظر می‌رسد که می‌توان با بروزسازی استفاده از این الیاف طبیعی تحولی در آن ایجاد کرد.
جدیدی با بیان اینکه پشم در برخی استان‌های سردسیر و خصوصا در شمال‌غربی و غرب کشور مشتریانی دارد، اضافه کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود که پشم تولیدی استان‌های مرکزی و نقاط گرمسیر به این استان‌ها منتقل شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

‌منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد