مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

جشنواره طراحی صنعتی برگزار می‌شود

 جشنواره طراحی صنعتی ایران با حضور طراحان صنعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این جشنواره روزهای ۱۵ تا ۱۸ مهرماه ۱۳۹۴ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی‌پور برگزار خواهد شد.    روابط عمومی این جشنواره در این‌باره توضیح داده است: امروزه، پیشرفت در صنایع مختلف مرهون وجود طراحان صنعتی در تمامی مراحل از طراحی تا ساخت است. از اولین لحظات ایده‌پردازی تا آخرین مرحله تولید همراهی طراحان صنعتی امری اجتناب‌ناپذیر شده و موفقیت در عرصه‌های مختلف تولیدی وابسته به حضور و دخالت آن‌ها است. گستره وسیع و زمینه‌های گوناگون تخصص باعث شده تا طراحی صنعتی به‌عنوان یک مهره کلیدی و عضوی مهم از خانواده صنعت به‌شمار آید.

از نظر تنوع موضوعات درگیر می‌توان به جرأت گفت تمام صنایع از صنایع غذایی تا صنایع فضایی از صنایع پتروشیمی تا صنایع نساجی، خودروسازی، کشتی‌سازی، همه و همه جزو دسته‌بندی‌های موضوعی این رشته است. همچنین نگاه مفهومی به صنایع، نوع دیگری از حضور طراحی صنعتی را طلب کرده است. بسته‌بندی، تبلیغات، فروش، بازاریابی، حمل‌ونقل و … از تخصص‌های یک طراح صنعتی است. همه این‌ها روی هم چهره یک طراح صنعتی را نمایان می‌کند.

با توجه به پتانسیل بسیار زیاد نهفته در مجامع علمی این مرز و بوم و نیز شور و اشتیاق دانشجویان برای رشدعلمی و انجام پروژه‌های صنعتی و کسب مهارت‌های زیادتر و تجربیات سودمندتر، موسسه طراحان صنعتی ایرانیان در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد تا با ارتباط سازی بین این دو رکن علمی و عملی باعث سرافرازی و افتخار کشور شود. این موسسه در سال ۹۳ تصمیم به راه‌اندازی اولین مسابقات جامع طراحی صنعتی در حوزه‌های مختلف صنعت گرفت و این مسابقات با حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز به فعالیت کرد.

برای شکوفایی صنعت کشور و رشد و بالندگی تولید لازم است تا در زیرساخت‌های تولید بازنگری شود. از جمله مهمترین عوامل رونق یا شکست یک محصول، طراحی آن است که براساس عوامل بسیار متعددی شکل گیرد. مطالعات تحقیقاتی، زیبایی، بازاریابی، عوامل انسانی، محیط زیست و… عواملی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها باعث اقبال بازار به یک محصول و غفلت از آن‌ها قطعا موجب روی آوردن مشتریان به محصولات دیگر می‌شود. از این رو برگزاری این قبیل مسابقات و ارزیابی محصولات تولیدی کارخانه‌ها می‌تواند قدم سازنده‌ای در جهت نیل به این هدف باشد، بخصوص که با این اقدام می‌توان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات از جهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آن‌ها رقم زد.

بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین‌تر به دلایل متعدد مانند تبلیغات، از توجه بیشتری در بازار برخوردار می‌شود و محصولی با کیفیت بالا فقط به‌دلیل نبودن برنامه‌ریزی و ضعف در معرفی، در دست مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گیرد و در نهایت، این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. بنابراین با برگزاری این مسابقات سالانه، ارزیابی صحیح و درستی از محصولات به عمل خواهد آمد و باعث رونق رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد شد که این می‌تواند در آینده نزدیک باعث اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولیدگنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.

بنابر این گزارش، سخنرانی‌های افتتاحیه این جشنواره به این ترتیب معرفی شده‌اند:

رالف ویگمن متولد سال ۱۹۵۷ هانوور - آلمان است. وی از سال ۱۹۹۵ در شهر هانوور مدیریت مجموعه صنایع iF design را برعهده گرفت. رالف از سال ۲۰۰۷ مدیرعاملی انجمن طراحان GmbH، مرکز استعداد طراحی iF design GmbH و مرکز رسانه iF design را برعهده داشت. مجموعه iF از سال ۱۹۵۳ در آلمان قرار دارد که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین برگزارکنندگان فراخوان‌های هنری با رویکرد تجاری - صنعتی در جهان شناخته می‌شود. این موسسه در سطح دنیا به‌عنوان نخستین شرکت اعطای جوایز طراحی شناخته می‌شود. این موسسه هر سال رویدادهای بزرگ تجاری را رهبری می‌کند و از طراحان معتبر دنیا برای ساخت و طراحی صنعتی جواهرآلات، کامپیوتر، گوشی همراه و دکوراسیون گرفته تا طراحی گرافیک بسته‌بندی، وب‌سایت و تایپوگرافی در فراخوان‌های این موسسه شرکت می‌کند.

محمدعلی شفیعا دارای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد فناوری صنعتی، کارشناسی تولید صنعتی، استاد دانشکده‌های مهندسی صنایع و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۵۲ است. انتشار۱۱۰ مقاله علمی در سطح ژورنال‌های داخلی و بین‌المللی، ترجمه و تألیف ۱۱ جلد کتاب در حوزه‌های تخصصی، هدایت گروه برنامه‌ریزی مهندسی صنایع ستاد انقلاب فرهنگی و تدوین ۹ رشته تخصصی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، هدایت و مشاوره ۱۰ پایان‌نامه دکتری، ۷۷ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۸۹ دانشجوی کارشناسی در رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی پیشرفت، کارآفرینی و انتقال فناوری، عضویت در هیئت موسس انجمن‌های مهندسی صنایع، مدیریت فناوری، کیفیت، ارگونومی، ایمنی صنعتی، عضویت در هیئت تحریریه نشریه‌های علمی از جمله فعالیت‌های او است.

این جشنواره از 15 مهرماه آغاز می‌شود و طراحان صنعتی داخلی به مدت چهار روز در مرکز انقلاب اسلامی با ارائه محصولات خود در غرفه‌های مشخص‌شده در محل مجموعه سرچشمه حضور می‌یابند. بازدید برای عموم نیز آزاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد