مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بزرگترین فرش ماشینی جهان در کاشان رونمایی شد

 با حضور سرپرست فرمانداری کاشان از بزرگ‌ترین فرش ماشینی جهان در کاشان جهت مفروش نمودن مسجد امام علی (ع) شهر کپنهاک کشور دانمارک که توسط هنرمندان و صنعتگران کاشانی رقم خورده است رونمایی شد.   حمید رضا مومنیان در این مراسم با بیان اینکه بافت این فراش از دو جهت حائز اهمیت است. نخست بعد معنوی آن است که بزرگ‌ترین مسجد شیعیان در اروپا با فرش کاشان مفروش می‌گردد و دوم آنکه از لحاظ طرح، نقشه و مسائل فنی شاهد کار بزرگی هستیم.
سرپرست فرمانداری کاشان افزود: عرصه هنر به ویژه هنر فرش عرصه‌ای سهل و ممتنع است. هم زیبا و جذاب و هم شوق آفرین است و هم طاقت فرسا. وقتی این همه زیبایی را می‌بینم که در فرش متجلی شده است دلش نمی‌آید پا روی آن بگذارد. وقتی دستان هنرمند طراح و صنعتگر خالق چنین اثری می‌شود و بعد از تلاشی نفس گیر با لحاظ کردن رنگ بندی و طرح و نقشه چنین کاری از آب و گل در می‌آید و به عرصه عمل در می‌آید زیبایی وصف ناشدنی خلق می‌کند که همه را به تحسین وا می‌دارد.
مومنیان تصریح کرد: کاشان نخستین شهر کشور و دومین شهر جهان – بعد از غازی آنتپ ترکیه - در تولید فرش ماشینی است. تلفیق هنر و صنعت در شهرستان کاشان و آران و بیدگل باعث شده است که این منطقه به عنوان قطب تولید فرش ماشینی در کشور شناخته شود.
وی تأکید کرد: کاشان کالایی به نام فرش ماشینی تولید می‌کند که متفاوت با فرش دستباف است. البته وجوه مشترکی دارند ولی هر کدام عرصه متفاوتی را رقم می‌زنند و به نظر من ایجاد مباحث تصنعی در میان اصحاب فرش دستباف و فرش ماشینی است که خدشه و آسیب به هر دو موضوع است.
سرپرست فرمانداری کاشان یادآور شد: آوازه کاشان در حوزه صنعت و هنر، آوازه بلندی است و پیشنیه اطمینان بخش کاشان نیز موید این قدرت است و این باعث می‌شود کار را حتی از دیگر کشورهای جهان به کاشان سپرده و بدینوسیله فرآیند اشتغال، کارآفرینی و توسعه و تحقیقات را بیش از پیش تسریع و تسهیل کنند.
مومنیان همچنین در خصوص اهمیت جایگاه فرش دستباف کاشان در بعد ملی و بین المللی گفت: ثبت مهارت‌های تولید فرش دستباف کاشان در سازمان جهانی مالکیت فکری wipo نشان از آن دارد که کاشان به واسطه ظرفیت‌های بی‌نظیر خود مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.
شایان ذکراست این فرش ماشینی در ابعاد ۱۶ متر و ۷۰ سانتی‌م‌تر و ۱۹ متر و ۷۰ سانتی‌م‌تر به وزن یک‌هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بافته شده است.
این فرش ۳۲۹ متری در ۴۷۳ میلیون و ۷۶۰ هزار گره با تراکم ۳۶۰۰ و الیاف ۱۰۰ درصد آکریلیک با تنوع هشت رنگ بافته شده و مسجد امام علی (ع) در کپنهاک دانمارک در روز عیدغدیر مصادف با دهم مهرماه سال‌جاری همزمان با افتتاح با این فرش مفروش خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد