مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

انتظارات ، مزیت ها و چالش های صنعت نساجی

تولید کننده پوشاک گفت : مناطق آزاد کشور به دروازه های ورود کالاهای بی کیفیت خارجی تبدیل شده است.
محمد ضرابیه مدیرعامل یزدباف در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما گفت: در 60 سال اخیر بیش از 11 درصد بازار پارچه ایران را در اختیار داشتیم و وضع صنعت نساجی ایران نسبت به کشورهای منطقه بهتر بود اما اکنون بدلیل فراهم نشدن زمینه های صادرات تولید کاهش یافته است.  وی افزود: یکی از مشکلات اساسی تولید کنندگان ، واردات کالاهای خارجی است که از مبادی دروازه های ایران که مناطق آزاد است ، وارد می شود و به نوعی دروازه ورود کالاهای مصرفی است.
ضرابیه تصریح کرد: برنامه ریزی های مناسبی در این بخش صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: تولید در داخل کشور پاسخگوی نیاز داخل است اما ورود کالاهای خارجی باعث کاهش تمایل مردم به خرید تولید داخلی شده است.
ضرابیه افزود: بسیاری از وارد کنندگان اجناس های خارجی ، اجناس را در فصل حراج با یک سوم قیمت خریداری و وارد بازار پوشاک داخل می کنند.
این تولید کننده پوشاک تصریح کرد: باید با خرید کالای ایرانی از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم تا ورود کالاهای خارجی باعث ورشکستگی تولیدات ایرانی نشود.
وی ادامه داد: کارشناسان لازم برای مدیریت در تولید و فروش در کشور وجود ندارد که سبب افت تولید با کیفیت در کشور شده است.
ضرابیه تصریح کرد: پوشاک ایرانی در دهه 70 صادرات خوبی داشت اما اکنون با وجود تحریم ها و
دریافت حقوق گمرک کشورهای اروپایی از ایرانیان باعث شده است میزان صادرات بسیار کاهش یابد و در مقابل کالاهای پاکستان و چین که گمرکی پرداخت نمی کند بازارهای اروپا را در اختیار بگیرد.

* ایران توان تولید چادر مشکی را دارد

اقای حسین تولید کننده دیگر پوشاک هم گفت : تولیدکنندگان پوشاک توانایی تولید چادر مشکی به اندازه نیاز را دارند اما به دلیل نبود حمایت این تولید از رونق افتاده است.
وی ادامه داد: 40 سال پیش ایران بازار چادر مشکی کشورهای عربی را در دست داشت اما اکنون این روند برعکس شده و ایران کانون بزرگ خریداران چادر مشکی از سایر کشورها شده است.
این تولید کننده تصریح کرد: بسیاری از وارد کنندگان مجوز واردات چادر مشکی دارند اما بیشتر محصول ما وارداتی پوشاک و پارچه است.
وی ادامه داد : به دلیل نبود حمایت ها از تولید داخل ، تولید چادر مشکی جنبه اقتصادی ندارد و در ایران بسیار کم تولید می شود اما همین تولید کم چادر مشکی قابل رقابت با سایر کشورها است.

* حمایت از تولید کنندگان با خرید کالای ایرانی

محمدرضا دوزدوزانی تولید کننده پوشاک هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: به دلیل اینکه مردم کشورها توان خرید پوشاک با قیمت بالا را ندارند اقدام به خرید کالاهای چینی ارزان قیمت و بی کیفیت می کنند.
وی تصریح کرد: یکی از معضلات تولید کنندگان در کشور ، واردات محصولات تکمیل شده است که با نصف قیمت با کالاهای ایرانی رقابت می کنن.
این تولید کننده ادامه داد: صنعت نساجی کشور از سال 90 میلادی تأسیس شده است و بدلیل نبود نقدینگی ، کارخانه جدیدی تأسیس نمی شود.
دوزدوزانی ادامه داد: فناوری های صنعت نساجی باید بروز شود تا تولید کننده کالای با کیفیت تولید کند که نیازمند حمایت دولت برای واردات محصولات بروز دنیا است.
این تولید کننده تصریح کرد: با خرید جنس ایرانی ، باید از تولید ایرانی و کارگر ایرانی حمایت کنیم.


* تعطیلی تولید کنندگان پوشاک با ورود کالاهای قاچاق

محمد اصفهانیان تولید کننده پوشاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: تولید کننده ای که با هزینه خود و با کمی مشکلات هنوز در حال فعالیت است ، انتظار دارد دولت از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کند.
وی ادامه داد: ورود کالاهای قاچاق در کشور به حدی است که بسیاری از واحدها به علت تجمیع جنس ها در انبار ، از تولید دست کشیده است.
تولید کننده تصریح کرد: کالاهای ایرانی از نظر کیفیت قابل رقابت با سایر کالاهای خارجی است.
وی ادامه داد: بسیاری از کالاهای با کیفیت خارجی اگر از طریق مبادی رسمی وارد کشور شود قیمت آن از کالای با کیفیت ایرانی بیشتر است.
وی افزود: متأسفانه ورود کالاهای بی کیفیت چینی روز به روز در ایران افزایش می یابد و در بسیاری از موارد این کالاها از نظر بهداشتی بسیار نامرغوب و نامناسب است.
اصفهانیان تصریح کرد: برای صادرات کالاها به سایر کشورها نیازمند حمایت دولت هستیم.

* کیفیت بر قیمت کالا مقدم تر است

احمد منصورنژاد تولید کننده پوشاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: پوشاک ایرانی از نظر کیفیت ، تنوع و رنگ از مرغوب ترین کالاهاست اما بدلیل حمایت نکردن و نبود تبلیغات مورد بی مهری قرار گرفته است.
این تولید کننده تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده تولید کنندگان داخلی ، نبود تبلیغات مناسب است و مردم اطلاع ندارند کالایی که خریداری می کنند مشابه داخلی هم تولید می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته کشور ترکیه نمایشگاه پوشاکی برگزار کرد که تبلیغات آن باعث هجوم افراد به نمایشگاه شده بود اما متأسفانه ، نمایشگاه پوشاک داخل تبلیغ چندانی نداشت و بسیاری از مردم از کیفیت و توانمندی بی اطلاع هستند.
وی افزود: صنعت نساجی پشتوانه می خواهد و دولت می تواند با جلوگیری از کالای قاچاق و تبلیغ کالای ایرانی ، این صنعت را حمایت کند.
تولید کننده در ادامه افزود: باید فرهنگ خرید کالای ایرانی را در کشور گسترش دهیم تا مردم به سمت کالاهای خارجی بی کیفیت نروند.

*

دستگاه های نساجی کشور بسیار قدیمی است

یک صنعتگر صنعت نساجی با بیان اینکه دستگاه های نساجی کشور بسیار قدیمی و پرهزینه است ، گفت: متاسفانه دولت برای بروزرسانی دستگاه های این صنعت هیچگونه حمایتی نمی کند.

بهرام مقدم افزود: دولت نه تنها از صاحبان صنایع نساجی و بنگاه های کوچک و زودبازده حمایتی نمی کند بلکه برای دریافت مالیات از این بنگاه ها رغبت و تمایل بیشتری دارد.
وی ادامه داد: واردات کالاهای چینی سبب می شود تا چرخه تولید داخل در سایه رکود فرو رود.
بهرام مقدم در ادامه گفت: دستگاه های قدیمی ما دارای تکنولوژی های ریزچاپ و ریزبافت نیست و مجبوریم پارچه های مصرفی کالای خود را بعضا از کشورهای همسایه و گاهی از اروپا تامین کنیم که البته قیمت تمام شده آنها بسیار بالاتر است و از آنجا که قیمت تمام شده و دستمزد کارگر در کشور ما بالاست مجبور به ارائه کالاهای خود با قیمتی بالاتر از نرخ طبیعی آن هستیم.
وی افزود: شرکت های صنعتی که از برند معروف و نامی برخوردار است به دلیل فروش بیشتر بهتر است که ارزان تر کالای خود را ارائه کند اما در عمل این اتفاق نمی افتد و به علت تعهدات مالی و مخارج بالای برند خود مجبور به گران فروشی است.
این تولیدکننده درباره حوزه قاچاق و لطمات این امر گفت: قاچاق عامل کمرشکن صنعت نساجی کشور است زیرا مادامی که برخی ممیزی ها و داخل پرانتزی ها کالایی که در کشور تولید می شود و فقط چشم انتظار اندکی کمک و حمایت دولت هستند آن را با قیمتی گزاف تر به اسم کالای خارجی وارد می کنند و برای اینکه بتوانند محصول وارداتی خود را عرضه کنند با تبلیغات رنگ و لعاب دار بیشتر به مردم عرضه می کنند در صورتی که اگر همین تبلیغ را برای کالاهای تولید داخل انجام بدهند بی شک چرخه تولید داخل با سرعت بیشتری به حرکت درخواهد آمد.


* صنعت نساجی نیازمند واردات علم است نه محصول جمع بندی شده.

محمدرضا غروی نجفی تولیدکننده نساجی هم با بیان اینکه صنعت نساجی کشور از خشکسالی نقدینگی رنج می برد، گفت: فقدان نقدینگی از عمده سدهای بر سر راه ارتقای کیفیت اجناس تولید داخل است.

این تولیدکننده افزود: تا زمانی که تاجران ایرانی اقدام به واردات کالاهای چینی آن هم از نوع درجه دو و سه و ارزان قیمت می کنند همچنان باید شاهد حضور سایه خطر بر سر تولید داخل بود.
وی ادامه داد: اجناس تکمیل شده (محصولاتی بجز مواداولیه) از دیگر مشکلات نساجی کشور است که اجازه عرض اندام به اقلام و کالاهای تولید و بافت داخل کشور را نمی دهد آن هم تنها به یک دلیل ارزان و متنوع بودن محصول.
این تولیدکننده در ادامه به کمبود نقدینگی برای ارتقای کیفیت و گسترش بازار هدف تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تا زمانی که صاحبان صنعت (نساجان) درگیر دستمزد کارگر و تامین مواداولیه قیمت بالا از کشورهای خارجی هستند و حمایت دولت وجود کمرنگی دارد نمی توان انتظار داشت که در دل تولیدکنندگان و بافندگان صنعت نساجی امیدواری برای رشد و ارتقا و گسترش و حفظ بازار داخل و خارج ایجاد شود.

احسان اکبری فر هم از تولیدکنندگان و بافندگان پارچه فقرحمایت های تبلیغاتی دولت از این صنعت را گوشه ای از مشکلات صنعت نساجی و پارچه بافی کشور عنوان کرد.
وی ادامه داد: شرم آور است در خیابان های تهران قدم بزنم و تبلیغات برگزاری نمایشگاه محصولات خارجی را بارها ببینم اما حتی دو سه روز قبل از برگزاری نمایشگاه پوشاک و صنعت نساجی کشور اثری از حمایت های تبلیغاتی بر بیلبوردهای شهر نباشد.
اکبری فر با بیان اینکه اگر حمایت از تولید داخل از سوی مردم هم شکل بگیرد جای شکرش باقی است زیرا نوع نگاه مشتریان داخلی باید این باشد که اگر کالایی را با برند ایرانی و تولیدکشورمان تهیه کنند تمام درآمد و منفعت آن در داخل کشور خرج خواهد شد اما اگر به جای خرید کالای ایرانی محصول مشابه خارجی را تهیه کنند بیش از نیمی از هزینه آن صرف کارگاه تولیدی کشور دیگری می شود.
وی ادامه داد: اگر حمایت از تولید داخل بیشتر شود مشکل نقدینگی حل می شود و می توان مشکل قدیمی بودن دستگاه ها و دستمزد بالای کارگران را برطرف کرد.
* مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک : ساماندهی واردات پوشاک نیاز صنعت نساجی است
مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت : مناطق آزاد بستری برای ورود غیر رسمی کالاهای نساجی به کشور هستند.
خانم گلنار نصرالهی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در نمایشگاه بین المللی نساجی گفت : در مورد برخی کالاها که از طریق گمرک وارد می شد ممکن بود با جابجایی تعرفه مواجه شود که در این باره با همکاران گمرک به یکسان سازی تعرفه ها رسیده ایم و تعرفه کالاهای نساجی 7 تا 10 درصد ، نخها 15 و 20 درصد ، پارچه 32 و پوشاک 75 درصد با کاهش طبقات تعرفه ایی همراه بوده است.
وی با اشاره به موضوع قاچاق کالا از مبادی ورودی کشور هم ضمن اینکه رسیدگی به این موضوع بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالاست ، گفت : در 5 ماه نخست امسال در این حوزه سخت گیری هایی اعمال شده است اما کافی نیست .
نصرالهی ادامه داد : مناطق آزاد ، بستری مناسب برای ورود کالاهای صنعت نساجی است که این عمل نیاز به رسیدگی دارد و در بحث پوشاک آنچه از کانالهای رسمی وارد می شود 10 درصد از کل کالاهای قاچاق را در بر می گیرد.
وی در باره کیفیت و قیمت محصولات تولید داخل و تفاوتهای آن با محصولات وارداتی ادامه داد : در بخشهایی از صنعت نساجی که در کشور قابلیت تولید دارد کیفیت بسیار خوبی برخورداریم
زیرا از رنگها و الیاف کاملا استاندارد و طبیعی استفاده می شود اما کالاهایی که از طریق غیر رسمی وارد کشور می شود کیفیت و استاندارد اصلا قابل تضمین نیست زیرا کانالهای غیر رسمی کالا مشمول نظارت های کالایی نمی شود.
نصرالهی به کالای پتو اشاره کرد و افزود : در پتو وارداتی که از طریق غیر رسمی وارد می شود از ضایعات نخ و الیاف و رنگهایی غیر استاندراد استفاده می شود و کیفیت آنها قابل تضمین نیست اما در پتوهای تولید داخل نظارتهای لازم قدم به قدم انجام شده و از کیفیت بالاتری برخوردار است پس اگر گرانتر باشد هم توجیه قابل قبولی دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد