مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت کیف، کفش، پوست و چرم

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت کیف، کفش، پوست و چرم در مشهد دستاوردهای صنعتی بزرگ با ظرفیتهای فراوان را به نمایش گذاشت که از دیدگاه فعالان این بخش رشد مطلوب نداشته و به غول خفته ای می ماند که گویا برای بیدار شدن تلاش زیادی را می طلبد.  فعالان این صنعت از چرم به عنوان غول خفته ثروت ایران نام می برند، غولی که اگر بیدار شود همه فرصتهای شغلی در صنایع دیگر را می بلعد و آنقدر تولید و ارزآوری خواهد داشت که دیگر دغدغه ای به نام اشتغال و صادرات تولید محور احساس نمی شود.

کیف، کفش و پوشاک چرمین همواره در فرهنگ ایرانیان جزو پوششهای لوکس به شمار رفته و اغلب مردم نمی دانند که دلیل لوکس بودن این وسایل کمبود مواد اولیه یعنی پوست و چرم در ایران است یا در کل تولید آن دشوار و بسیار گران تمام می شود.

بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه در نگاه نخست با نگارنده هم عقیده بودند که قیمتهای مربوط به کیف، کفش و پوشاک چرمین بسیار بالا بود و حداقل امکان خرید آن برای قشر متوسط جامعه به آسانی مهیا نبود چه رسد به اقشار ضعیف.

ماشین آلاتی که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت خارجی بودند و نشان می داد که در صنعت چرم نیاز به ماشین آلات جدید وجود دارد و شاید بتوان ماشین آلات فرسوده و افزایش هزینه تولید را یکی از عوامل گرانی محصولات چرمی در کشور دانست.

محصولات چرم در این نمایشگاه متعلق به مراکز اصلی این صنعت در کشور شامل مشهد، تبریز و قم بود که انواع و اقسام کیف، کفش و پوشاک را در رنگهای متنوع و اشکال زیبا به نمایش گذاشته بودند.

در این نمایشگاه 120 شرکت کننده داخلی از استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، البرز، زنجان، قم، فارس و نمایندگان شرکتهای خارجی از کشور های ایتالیا، ترکیه و چین تولیدات خود را در حوزه های تخصصی شامل صنعت کیف و کفش، ماشین آلات، پوشاک و محصولات چرمی، زیره کفش، چرم طبیعی، چرم مصنوعی(فوم)، رنگ و رزین، نخ، پاشنه، تیغه، چسب، صنایع دستی چرمی و صنایع وابسته در پنج هزار مترمربع فضای نمایشگاهی سالن عطار نمایشگاه بین المللی مشهد به نمایش گذاشتند.

در کنار واحدهای صنفی و تولیدی که محصولات چرمین خود را در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار داده بودند مسوولان بخشهای مختلف اعم از خصوصی و دولتی مرتبط با صنعت چرم و کفش نیز در این رویداد اقتصادی حضور یافته بودند.



* 10 سال حیاتی برای صنعت کفش چرمین ایران

رییس هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 175 میلیون جفت کفش در کشور تولید می شود که در کنار حجم بالای کفشی که از خارج وارد ایران می شود دارای کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و مطابق با انواع سلیقه ها است.

علی لشکری افزود: صنعت کفش ایران در رتبه هفتم آسیا و یازدهم جهان قرار دارد، این صنعت به میزان صنعت خودروسازی ظرفیت ارزآوری و اشتغالزایی بالایی دارد اما عمده نیروی کار در آن غیررسمی هستند که در قالب کارگاههای خرد فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تولیدات کفش ایران به خارج صادر می شود ادامه داد: متوسط صادرات کفش در طول سه سال گذشته سالانه 126 میلیون دلار بوده است.

رییس هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران گفت: 500 واحد صنعتی تولید کفش در کشور از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت دارند و در کنار آن 25 هزار واحد خرد نیز به صورت کارگاهی یا خانگی در زمینه تولید کفش فعالیت می کنند.

وی افزود: اغلب فعالان صنعت کفش به صورت خرد در واحدهای کوچک یا خانه مشغول فعالیت هستند که تعداد آنان در آمارها ذکر نمی شود و بعضا نیز از اتباع بیگانه هستند.

لشکری گفت: حدود 58 درصد واحدهای تولیدی کفش کمتر از 9 نفر شاغل، حدود 37 درصد واحدهای تولیدی بین 10 تا 49 نفر شاغل، حدود دو درصد واحدهای تولیدی بین 50 تا 149 نفر شاغل و حدود سه درصد واحدهای تولیدی بیش از 150 نفر شاغل دارند.

وی ادامه داد: در نتیجه 95 درصد واحدهای تولیدی کفش در ایران کمتر از 50 نفر نیروی انسانی دارند و جزو واحدهای کوچک و متوسط به شمار می روند.

رییس هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران افزود: مجموعه تحولات و فراز و نشیبهای اقتصادی موجب کاهش سرانه کفش مصرفی هر فرد شهری و روستایی در سالهای اخیر شده است.

او با اشاره به سناریوی 1404 سندیکای کفش که نتیجه آن پژوهشی برای آینده این صنعت بود گفت: بر اساس این پژوهش طی 10 سال آینده صنعت کفش ایران چهار حالت خواهد داشت که این چهار سناریو در قالب اصطلاحاتی از جمله 'فیل پرنده، گیوه بابانوئل، آل استار کدخدا و عصر دایناسورها' تبیین شده اند.

رییس هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران ادامه داد: نخستین سناریو برای صنعت کفش با عنوان 'فیل پرنده' نشان می دهد که بنگاههای بزرگ با توانایی رقابت در کلاس جهانی امکان سرمایه گذاریهای خارجی، انعقاد قراردادهای همکاری با برندهای معتبر را دارند.

وی افزود: دومین سناریو با عنوان 'گیوه بابانوئل' نشان می دهد که گیوه به عنوان یکی از پاپوشهای ایرانی تولیدی در بنگاههای کوچک آنقدر قدرتمند شده که در سایر کشورها برای آن تقاضا وجود دارد و ثبات مالکیت معنوی و ایجاد برندهای ایرانی در بنگاههای متوسط و کوچک نتیجه این رویکرد است.

لشکری گفت: سومین سناریو با عنوان 'آل استار کدخدا' نشان دهنده وضعیتی است که از یک سو توان رقابتی بنگاهها به ویژه در کلاس جهانی پایین و از سوی دیگر سایز بنگاهها کوچک است که عدم شکل گیری ساختار جامع صنعت کفش ایران نتیجه این رویکرد می باشد.

وی افزود: چهارمین سناریو با عنوان 'عصر دایناسورها' نشان می دهد که بنگاههای بزرگ توانایی انعطاف پذیری و چالاکی مورد نیاز عصر نوین را ندارند و با فروپاشی خود علاوه بر ایجاد موج بیکاری و ناامیدی صنعت کفش را از مزایای مختلف بی بهره می سازند.

او گفت: مطلوبترین سناریو برای صنعت کفش ایران در 10 سال آینده در گام نخست 'فیل پرنده' و در گام دوم 'گیوه بابانوئل' به مثابه فضای خاکستری صنعت کفش ایران است اما دو سناریو 'آل استار کدخدا و عصر دایناسورها' مبین فضای تاریک در صنعت کفش ایران است.

وی با بیان اینکه طیف صنعت کفش از مشاغل پراکنده خانگی و کارگاههای کوچک تا کارخانه های بزرگ صنعتی را دربر می گیرد افزود: ساماندهی مشاغل غیررسمی خانگی فعال به رسمی و شناسنامه دار علاوه بر امکان پایداری اشتغال، فرصت اشتغال جدید و تبدیل بخش قابل توجهی از اشتغال غیررسمی به رسمی را فراهم می کند.

این فعال صنعت کفش ایران گفت: تامین مواد اولیه، کندی چرخه مالی در صنعت، قوانین جدید مالیاتی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده، عدم بهره مندی از حمایتهای دولت برای ورود به بازار جهانی، فقدان بنگاههای بزرگ و رهبری توانمند، ظهور کارگاههای حاشیه ای با فعالیت مهاجران غیرایرانی و نیز کپی برداری از برندهای خارجی یا بعضا داخلی از مشکلات این صنعت است.

وی افزود: 70 درصد صنعت کفش ایران وابسته به صنعت چرم است لذا تغییر مسیر صادرات کفش ایران از غیرچرمی به چرمی در طول 10 سال آینده می تواند به عنوان یکی از سیاستهای راهبردی برای برون رفت از رکود فعلی و حفظ و توسعه اشتغال در دستور کار اصحاب صنعت کفش کشور قرار گیرد.

رییس هیات مدیره جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران گفت: ساماندهی نرخ سود تسهیلات بانکی، آسانسازی تامین مواد اولیه، برندسازی و همچنین حمایت از صادرات و مدیریت بازار می تواند ظرفیت تولید صنعت کفش کشور را هم برای بازار داخلی و هم برای بازار خارجی افزایش دهد.

وی با اشاره به انتخابات پارسال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی نیز گفت: خوشبختانه در این انتخابات سه عضو فعال صنعت کفش ایران در قم و تبریز به عضویت اتاق بازرگانی ایران درآمدند و جامعه صنعت کفش به اتاق بازرگانی ایران ملحق شد که اتفاق خجسته ای بود.

لشکری افزود: همچنین جامعه صنعت کفش ایران به عضویت انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران درآمد که این اتفاق نیز آینده امیدوارکننده ای را برای این صنعت رقم زد.



* چرم تبریز در مبارزه با غول ترکیه

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار گفت: سالانه 60 میلیون فوت مربع چرم رویه و 45 میلیون فوت مربع چرم اشبالت در این استان تولید می شود و 320 کارخانه فعال در آذربایجان شرقی 85 درصد تولیدات چرم کشور را در بر می گیرند.

مسعود بنابیان افزود: کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه از خریداران چرم آذربایجان شرقی محسوب می شوند و ارزآوری ناشی از صادرت چرم زمینه ای مناسب برای توسعه و حمایت از این صنعت است.

وی ترکیه را بزرگترین رقیب ایران در صنعت چرم ذکر کرد و هشدار داد: اگر صنعت چرم در ایران از بین برود دسترسی تولیدکنندگان کفش در ترکیه در مقایسه با تولیدکنندگان کفش در ایران به چرم آسانتر شده لذا در آینده واردات کفش ترکیه بر بازار ایران غلبه خواهد کرد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی گفت: کیفیت چرم تولیدی ترکیه از کیفیت چرم ایران بالاتر و قیمت تمام شده آن پایین تر است لذا با واردات بی رویه چرم از ترکیه در آینده نه چندان دور صنعت چرم تبریز و چرم مشهد از بین می رود.

وی افزود: روز به روز تولیدات کارخانه های چرم ایران کاهش پیدا می کند و دسترسی صنعتگر کفش ایرانی به چرم سخت تر می شود لذا توان رقابت با تولیدکننده کشور ترکیه را ندارد.

بنابیان ادامه داد: تعداد متخصصین صنعت چرم در بدنه دولت کمتر از انگشتان یک دست است و نمی توانند برای این صنعت کاری انجام دهد لذا بخش خصوصی باید در این زمینه خود به تنهایی دست به کار شود.



* 88 درصد صادرات سالامبور، فاجعه صنعت چرم ایران

رییس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ثروت عظیمی در صنعت چرم شامل کفش، پوشاک و کیف و مواد خام آن نهفته اما متاسفانه از این صنعت برای رونق اشتغال و اقتصاد بهره کافی گرفته نمی شود.

رضا حمیدی افزود: اکنون 88 درصد مواد خام صنعت چرم از جمله سالامبور یعنی پوستی که مو یا پشم آنها زدوده شده و با اسید و نمک کنسرو شده، به خارج صادر می شود که این خروج ثروت عظیمی از کشور است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی 90 درصد سالامبور تولیدی به خارج صادر می شد و بعد از گذشت 35 سال این میزان اکنون فقط دو درصد کاهش یافته و نشان می دهد هیچ اقدامی برای فرآوری سالامبور و رونق صنعت چرم ایران انجام نشده است.

رییس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: باید دولتمردان بدانند صنعت چرم طلا است اما با صادرات سالامبور اشتغال عظیمی که در این بخش وجود دارد را به ترکیه، ایتالیا، هند و بنگلادش تقدیم می کنیم.

حمیدی افزود: چهار میلیارد دلار صادرات چرم به جای 150 میلیون دلار صادرات سالامبور هدیه ای است که فعالان صنعت چرم ایران می توانند به اقتصاد ایران بدهند.

وی درباره پراکندگی جغرافیایی صنعت چرم در کشور نیز گفت: آذربایجان شرقی با ٦٠ درصد، تهران با ٢٢ درصد و مشهد با ١٥ درصد بیشترین سهم تولید چرم را در ایران به خود اختصاص داده اند.

او افزود: ایران ٦/٢ درصد دام و ٣/٢ درصد پوست جهان را در اختیار دارد بنابراین توجه به صنعت چرم کشور بسیار مهم است.

رییس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: سالانه ٢٠ میلیون جلد پوست گوسفند در کشور تولید می شود که از این مقدار ٨٨ درصد صادر و ١٢ درصد به چرم تبدیل و در داخل مصرف می شود، همچنین سالانه هشت میلیون جلد پوست بز و ٢٠ هزار و ٣٠٠ جلد پوست گاو در کشور تولید می شود که بیشتر به مصرف داخلی می رسد.

وی با بیان اینکه حدود هزار واحد صنعتی در زمینه چرم، کفش و پوشاک با اشتغالزایی حدود 140 هزار نفر فعال هستند گفت: چنانچه از تمام ظرفیت های صنعت چرم استفاده شود برای ٩٠ هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد که معادل 45 هزار میلیارد ریال کمک به دولت است.

حمیدی افزود: چنانچه کل پوست کشور به چرم و سپس محصولاتی مثل کیف و کفش تبدیل و مازاد تولید آن صادر شود محصولات چرمی یک میلیارد و ٣٢٥ دلار ارز آوری خواهند داشت و صادرات کفش با رفع موانع، می تواند به دو برابر افزایش یابد.

وی کاهش صادرات سالامبور، به روز کردن کشتارگاهها، کاهش واردات و توجه بیشتر دولتمردان به غول خفته صنعت چرم را برای رونق این بخش خواستار شد.



* ورود به بازارهای جهانی راه نجات صنعت چرم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 362 واحد صنعتی نساجی، پوشاک و چرم در این استان زمینه اشتغال 17 هزار نفر را فراهم کرده اند که سهم آن در اشتغالزایی این صنعت در کشور 6.4 درصد است.

راضیه علیرضایی افزود: این واحدها با سرمایه گذاری پنج هزار و 185 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شده اند.

وی گفت: صنایع نساجی، پوشاک و چرم خراسان رضوی 6.6 درصد تعداد واحد تولیدی، 5.8 درصد میزان سرمایه گذاری و 10 درصد اشتغال بخش صنعت استان را تشکیل می دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: صنایع نساجی، پوشاک و چرم این خطه از نظر سرمایه گذاری در رتبه پنجم، از نظر تعداد واحدهای تولیدی در رتبه هفتم و از نظر اشتغال در رتبه چهارم بخش صنعت استان قرار دارند.

وی ادامه داد: صنایع نساجی ، پوشاک و چرم خراسان رضوی از نظر تعداد رتبه پنجم، از نظر سرمایه گذاری رتبه سوم و از نظر اشتغال رتبه هفتم این بخش از صنایع را در کشور دارند.

علیرضایی گفت: صنایع نساجی، پوشاک و چرم سابقه ای دیرینه در خراسان رضوی دارند و از رشته های اشتغالزا در بخش تولید و عرضه به شمار می روند.

وی افزود: فرآورده های این صنایع دارای کیفیت مطلوب است و به کشورهای بسیار در آسیای میانه، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای همسایه صادر می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دولت نهایت تلاش خود را می کند تا بیشترین فرآوری چرم در داخل کشور انجام شود.

وی گفت: تولید سالامبور هم بخشی از فرآوری چرم است و نمی توان زمانی که ظرفیت فرآوری چرم را به حد مطلوب در کشور نداریم دامدار را از صادرات سالامبور منع کنیم.

او افزود: هر چند هر سال که می گذرد یک گام به فرآوری بیشتر چرم در کشور نزدیکتر می شویم که حضور بیشتر واحدهای تولیدی کیف، کفش و پوشاک چرم در همین نمایشگاه در مقایسه با دوره های قبلی برگزاری آن گواهی بر این مدعا است اما تا رسیدن به مقصود فاصله زیادی وجود دارد.

علیرضایی ادامه داد: دولت از همه فعالان حوزه فرآوری چرم در قالب شرکت در نمایشگاهها، جوایز صادراتی و ورود به بازارهای جهانی کمک کرده اما هنوز فرآوری همه پوست تولید شده در کشور نیازمند تکیملی زنجیره تولید اعم از به روز شدن کشتارگاهها، استفاده از ماشین آلات بهتر، ساماندهی کارگاهها و نیروی انسانی و آموزش است.

وی گفت: در گام نخست برای فرآوری مطلوب چرم باید راه ورود به بازارهای بین المللی را یافت و محصولات چرمی را در آنجا عرضه کرد که برگزاری نمایشگاههای بین المللی یکی از راههای ورود به این عرصه است تا زنجیره تولید و مد را به هم وصل کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در شرایطی که صنعت چرم کشور در کیف، کفش و لباس چرمی توسعه مطلوبی یافته و برندهای قوی در این زمینه به منصه ظهور رسیده و واحدهای صنفی بسیاری تقویت شدند باید سعی کنیم زنجیرهای تولید و عرضه را در کنار همدیگر ایجاد کنیم.

وی گفت: اکنون توان تولید مواد اولیه در صنعت کفش چرمی مانند پاشنه را به دست آورده ایم، سال آینده در بخش دیگری از این زنجیره تولید توانمند خواهیم شد و در مجموع هر سال رشد خوبی داشته ایم اما این رشد سرعت بالایی نداشته است.

او هم افزایی بنگاههای اقتصادی و نقش آفرینی تشکلها در کار مشترک حلقه های تولید چرم و پوست را در رونق این صنعت بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه همکاری بنگاهها و تشکلها را نشان می دهد لذا باید دامنه آن گسترش یابد و در کشورهای دیگر نیز برپا شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: اکنون ترکیه در بازار خاورمیانه به یکی از صادرکنندگان بزرگ چرم تبدیل شده و بازار خود را در برخی کشورهای دیگر از دست داده، از سوی دیگر فرصتهای جدیدی برای به دست آوردن مواد اولیه با قیمت ارزانتر در این صنعت بوجود آمده که فعالان این عرصه با استقاده از این فرصتها می توانند وارد بازارهای جدید جهانی شوند.

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت کیف، کفش، پوست و چرم طی روزهای هفتم تا دهم خرداد ماه در مشهد برپا شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد