مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تولید ممنوع، واردات ممنون

ایام پایانی سال 1393 را پشت سر می‌گذاریم، بد نیست به همین بهانه شرایط یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع استان را در سال 93 مورد بررسی قرار دهیم.
صنعت نساجی، صنعتی مادر، یکی از کهن‌ترین صنایع این استان که روزی زبان‌زد خاص و عام بود، حالا تنها کافی است گشتی در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شهر اصفهان بزنید تا شاهد بقایای چندین کارخانه بزرگ و قدیمی نساجی اصفهان باشید.
  شاید وجود چنین کارخانه‌هایی بود که سبب شد اصفهان لقب منچستر شرق را به خود بگیرد و اجناس نساجی آن به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر شود.

اما حال صنعت نساجی اصفهان در این روزها چندان مساعد نیست، صدای سرفه نساجان اصفهانی بسیار به گوش می‌رسد، دلیل این سرفه‌ها را می‌توان دستانی دانست که گلوی فعالان صنعت نساجی را می‌فشارند.

اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به مشکلات صنعت نساجی استان اصفهان داشته باشیم باید گفت، تعداد مشکلات زیاد است و نیاز به اتخاذ تدابیر جدی برای رفع این مشکلات و توجه بیشتر به صنعت نساجی به خوبی حس می‌شود.

* واردات بی‌رویه مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی است

می‌توان گفت واردات اصلی‌ترین مشکل صنعت نساجی استان در سال 93 بود، وارداتی که به راستی کمر این صنعت را شکست.

از ابتدای سال جاری تا ابتدای بهمن ماه بیش از 220 هزار تن پارچه از هند وارد کشور شده است.

طبق آمار گمرک در هفت ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال 92 شاهد افزایش 65 درصدی واردات انواع پارچه، افزایش 91 درصدی واردات انواع پوشاک، رشد 457 درصدی واردات انواع کف‌پوش و رشد 212 درصدی واردات انواع پتو به کشور بوده‌ایم.

علاوه بر این در همین مدت واردات انواع منسوجات با 298 درصد افزایش و انواع رنگ 346 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این اعداد و ارقام به خوبی هجمه واردات به سمت تولید داخلی را نمایش می‌دهد، آیا در شرایطی که کشور ما با مشکلاتی فراوانی در ارتباط با ایجاد اشتغال و تامین منابع مالی برای تولید روبه‌رو است، این حجم واردات الزامی است؟

آیا نمی‌توان این همه ارز را به جای خرج کردن برای واردات محصولات نساجی، برای بهبود وضعیت تولید در کشور به کار گرفت؟

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، سران و مسئولان کشور همگی بر حمایت از تولید داخلی اصرار دارند و خرید کالای داخلی را توصیه می‌کنند اما برخی به این رهنمودها توجه ندارند و تنها به فکر منافع شخصی خود هستند.

* کالاهای تولید داخل کیفیت خوبی دارند

از طرفی بسیاری از محصولات تولید داخل با مارک یا برندهای خارجی به فروش می‌رسند، این اقدام از چه اندیشه‌ای نشأت می‌گیرد؟

آیا نشان از فقر فرهنگی در میان مردم ما برای خرید محصولات داخلی و حمایت از صنعت و تولید کشور نیست؟

امروز بسیاری از کالاهای نساجی تولید داخل کیفیتی بسیار مرغوب‌تر از مشابه خارجی خود دارند اما به دلایل مختلفی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، مشکلات سبب شده هزینه تمام شده تولید محصول در کشور افزایش یابد و این در حالی است که بی‌کیفیت‌ترین اجناس چینی با قیمت‌های مناسب در بازارها عرضه می‌شود و طبیعی است در بازار پر نوسان امروز و با توجه به مشکلات مالی توده مردم، استقبال از کالاهای ارزان قیمت چینی بیش از کالاهای با کیفیت تولید داخل باشد.

برخی سیاست‌های نادرست وارداتی سبب شده شعار «تولید ممنوع، واردات ممنون» در ذهن برخی ایجاد شود.

* تولیدکنندگان جرأت نزدیک شدن به بانک‌ها را ندارند

یکی دیگر از مشکلاتی که نساجان اصفهان را به شدت آزار می‌دهد، عدم همراهی و همکاری بانک‌ها با واحدهای صنعتی و تولیدی است، به نحوی که سود تسهیلات پرداختی بسیار بالا است و تولیدکنندگان در بسیاری از موارد امکان پرداخت اقساط را ندارند و به همین دلیل به سراغ تسهیلات بانکی نمی‌روند و ترجیح می‌دهند در چاه بمانند و به چاله نیفتند.

از دیگر مشکلات فعالان صنایع نساجی می‌توان به مشکلات مالیاتی، بروکراسی‌های اداری و بالا بودن هزینه‌های انرژی اشاره کرد.

*نساجان اصفهانی در سال 93 نمره قبولی می‌گیرند

با تمام این تفاسیر می‌توان به صنعت نساجی اصفهان در سال 93 نمره قبولی داد چرا که با وجود تمامی مشکلات موجود توانست همچنان سرپا بایستد و ابراز وجود کند.

امیدواریم در سال 94 و با اتخاذ تدابیر حمایتی، افزایش تعرفه‌های وارداتی، همکاری بیشتر بانک‌ها، کاهش کاغذ بازی‌های اداری و... شاهد بهبود وضعیت صنعت نساجی باشیم، صنعتی که می‌تواند به خودکفایی کشور، ارزآوری، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به نفت کمک فراوانی داشته باشد.
منبع:خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد