مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

برگزیدگان جشنواره مد و لباس شناخته شدند

چهارمین جشنواره مد و لباس فجر برگزیدگانش را شناخت. وزیر برای مراسم اختتامیه این جشنواره پیام داد و معاون هنری وزیر فرهنگ نیز گفت: خوب است که امکانی مثل موزه‌ی لباس وجود داشته باشد تا مردم ایده‌های مختلف این عرصه را ببینند.

 در آیین اختتامیه‌ چهارمین جشنواره‌ بین‌المللی مد و لباس فجر که شامگاه 19 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شده بود، معاون وزیر در امور هنری نیز در سخنانی گفت:‌ این دومین جشنواره‌ی مد و لباس فجر در دولت تدبیر و امید است که امیدواریم شاهد نتایج خوب و تحولات آن باشیم.

علی مرادخانی ادامه داد: لباس اولین چیزی است که هویت شخصی یک انسان محسوب می‌شود و به نوعی سپر او است.
وی افزود: دوستان در این حوزه زحمت کشیدند و اتفاق خوبی در این حوزه رقم خورد. تلاش‌های زیادی می‌شود تا یک ایده تبدیل به یک نماد واقعی شود. زیرا باید از فیلترهای اجتماعی، سلیقه‌ای و نگاه مختلف مردم عبور کند تا پسندیده شود و در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد.

او بخش دیگری از سخنانش را به اهمیت لباس اقوام ایران اختصاص داد و گفت:‌ خوب است که امکانی مثل موزه‌ی لباس وجود داشته باشد تا مردم ایده‌های مختلف این عرصه را ببینند.

مرادخانی با بیان اینکه فعالان دانشگاهی عملکرد خوبی در این عرصه داشته‌اند، گفت: گاهی بخش‌های مختلف دانشگاه، صنعت و هنر به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و هرکس کار خودش را انجام می‌دهد. در صورتی که اگر این بخش‌ها همکاری کنند، می‌توانیم، شاهد لباس‌هایی باشیم که صلابت،‌ تاریخ و هویتمان را نشان می‌دهند.

مرادخانی در پایان سخنانش یادآور شد:‌ امیدواریم که این جشنواره‌ها کمک کنند تا آنچه را که داریم، به خوبی معرفی کنیم.

 وزیر فرهنگ به مناسبت آیین یایانی چهارمین جشنواره مد و لباس پیام صادر کرد

همچنین وزیر فرهنگ به مناسبت آیین یایانی چهارمین جشنواره مد و لباس پیام صادر کرد.
"علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز به مناسبت آیین پایانی چهارمین جشنواره مد و لباس پیام صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

هنرمندان گرانقدر، طراحان، تولید‌کنندگان و صنعتگران گرامی

طراحی مد بهره‌ بردن از زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک و زیورآلات است؛ فرآیندی که به شدت متأثر از شرایط جغرافیایی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده، به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع است.

متخصصان این حرفه همواره باید مترصد تشخیص به موقع تغییر سلیقه مصرف‌کننده باشند و مدهای جدید را متناسب با خواست مخاطبان هر جامعه ارائه دهند. هرچند این هنرصنعت در برخی کشورها سابقه چند ده‌ساله دارد اما در کشور ما نوپاست و هر سال به یمن برگزاری جشنواره مد و لباس، هم به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی، ابعاد تازه‌ای می‌یابد.

امروز رشته های هنری منحصر به شاخه های شناخته شده پیشین نیستند بلکه رشته های جدیدی پدید آمده اند که تلفیقی از چند بخش اند و به سرعت سودآور و اقتصادی می شوند. هنرصنعت مد و لباس یکی از این رشته هاست که در برخی از کشورها چند دهه سابقه دارد اما در کشور ما نوپاست. این هنرصنعت هم برای حوزه هنر و هم برای حوزه صنعت اهمیت زیادی دارد زیرا اولا تاریخ پر شکوه سرزمین ما بیانگر آن است که ایرانیان در صنعت نساجی سرآمد بوده اند و در ادوار مختلف تاریخی لباس های متنوعی تولید شده است. ثانیا تنوع و تکثر لباس های محلی و اقوام ایرانی چشمگیر بوده و منبعی پایان ناپذیر برای الهام بخشی و الگوگیری هنرمندان طراح مد به شمار می آید. بدین ترتیب با توجه به نیاز و علاقه جامعه به نوع در پوشش، زمینه جهش این هنرصنعت فراهم است و می تواند بخش قابل توجهی از اهداف ما را در حوزه اقتصاد هنر تحقق بخشد.

افتتاحیه جشنواره سی و سوم فیلم فجر

برگزاری جشنواره بین‌المللی مد و لباس، به تدریج زمینه هماهنگی بخش‌های مختلف این هنرصنعت را، هم در حوزه فرهنگ و هنر و هم در حوزه‌های صنعتی و بازرگانی، فراهم می‌آورد. تنوع بخش‌های جشنواره چهارم از جمله مسابقه طراحی،‌ بخش دانشگاهی، بخش فرهنگی‌هنری، حضور فعالان صنعت مد در استان‌ها و در میان اقوام و دیگر بخش‌ها، نشان داد که این رویداد، رفته‌رفته به جامعیت مورد انتظار نزدیک می‌شود و هر سال قدم‌های بلندتر و محکم‌تری برمی‌دارد.

در این دوره از جشنواره، معرفی لباس‌ها و پوشش‌های سنتی و اصیل ایرانی و نمایش توانمندی های این بخش، زمینه تشویق و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان محلی را فراهم کرد و برگزاری نشست‌های تخصصی، به طراحی لباس، حتی لباس‌های محلی، جنبه علمی بخشید. علاوه بر آنکه برگزاری همزمان جشنواره در 4 استان برای نخستین‌بار، اتفاق میمونی بود که هنرمندان گمنام شهرستانی را خوشحال کرد.

حضور تعدادی از کشورهای همسایه و همچنین کشورهای صاحب‌نام در این دوره، نویدبخش آن است که جشنواره بین‌المللی مد و لباس به‌تدریج به عنوان جشنواره‌ای مرجع برای معرفی لباس و مد اسلامی تبدیل شود.

از همه هنرمندان و صنعتگرانی که در این دوره از جشنواره مشارکت فعال داشتند سپاسگزارم و به برگزیدگان تبریک می‌گویم. و برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی هنری صمیمانه سپاسگزارم و در آستانه سال جدید برای همه شما عزیزان آرزوی شادکامی و سرافرازی دارم.

جشنواره جریان ساز نه جایزه محور


در ادامه دبیر چهارمین جشنواره‌ مد و لباس فجر گفت: این جشنواره جریان‌ساز است و جایزه‌محور نیست.

حمید قبادی در سخنانی اظهار کرد:‌ امیدوارم این رویداد هرسال پرقدرت‌تز باشد و در سال 94 هر ماه یک رویدا داشته باشیم.

او ادامه داد: امروز و اختتامیه‌ این جشنواره در واقع خروجی یک سال تلاش دوستان ما در این حوزه است. در سال 94 نیز شاهد برداشتن گام‌های بلندتری در حوزه‌ی مد و لباس خواهیم بود.

قبادی اضافه کرد: ‌از دوستان و داورانی که تلاش کردند، جشنواره به این نقطه بگذارد، سپاسگزاریم. تلاش کردیم، این دوره با دوره‌های قبل تفاوت داشته باشد. البته تا رسیدن به نتیجه‌ی نهایی و خروجی موثر راه زیادی در پیش داریم اما تلاش می‌کنیم تا جریان‌ساز باشیم.

مد

وی افزود:‌ خوشحالم که هر روز شاهد ورق خوردن منظومه‌ی مجموعه‌ی مد و لباس کشور هستیم. ما امسال شاهد آن بودیم که صدها اثر در این راه تولید شود و موسسات مدساز نیز عملکرد خوبی داشتند که البته امیدوارم منطبق با الگوهای اسلامی تلاش کنند تا هویت‌شان مخدوش نشود.

دبیر جشنواره به رشد بخش دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: ما سعی داریم که از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کنیم و در اختیار مد و لباس قرار دهیم؛ زیرا سهم قابل توجهی در شبکه‌های مجازی نداریم.

قبادی در پایان سخنانش تصریح کرد: قرارمان این است که سال 94 را با قدرت، شدت و در چهارچوب ایران اسلامی آغاز کنیم و درصد قابل توجهی از لباس جامعه را ارتقا دهیم.

*****
در بخش دیگری از مراسم جوایز برگزیدگان به این شرح اعلام شد:

بخش علمی و عملی دانشگاهی (طراحی لباس عمومی برای دانشجو):

تقدیر: زهرا ارشدی ابیانه، نغمه زائری

رتبه اول: ژیلا شریعت‌مدار
رتبه دوم: فاطمه عباسی

رتبه سوم: زهره جناب

طراحی لباس دانشجو برای دانشجو:

رتبه اول: هیئت داوران به نتیجه نرسیدند.

رتبه دوم: نازلی معصومیان

رتبه سوم: زهرا تقدمی
کتاب:

رتبه اول: فریده طالب‌پور

رتبه دوم: آرتیمیس هوشیار

رتبه سوم: محبوبه الهی

پایان‌نامه مقطع کارشناسی:

تقدیر:‌ معصومه فهیم‌نیا،‌ زینب گریبانی، لیلا سهیلی

رتبه اول: هادی حسینی، منیژه غلامی

رتبه دوم: زینب لوزانی
رتبه سوم: مرال نظرب

پایان مقطع کارشناسی ارشد:

رتبه اول: ‌سارا زندبار

رتبه دوم: زینب تقدس‌نژاد

رتبه سوم: روشنک داوری

مقاله‌ها:

تقدیر: مریم مونسی، سیامک کاظمی

رتبه اول:‌ آتنا یزدانی

رتبه دوم: معرفی نشد

رتبه سوم: فائزه اسماعیلی

صنعت، عرضه و فروش:

کیف: حمید بنانی

کفش: عبدالحمید محمدی

لباس مردانه: حسین مهدی‌زاده

لباس زنانه: حمید بهکار

صنعت: حمیدرضا نیک‌طبع

رسانه‌های برتر:

شبکه بازار،‌ باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آسیا

بخش مسابقه:

عفاف و حجاب: خدیجه منصوری

کیف و کفش:

رتبه اول: حسین فدایی

رتبه دوم: راضیه بهره‌مند

رتبه سوم: زرینا شیری
پارچه و طراحی پارچه:


تقدیر: مریم نظیف

رتبه اول:‌پریسا زینلی

رتبه دوم: مرضیه آقارضایی

رتبه سوم: ملیسا پورفیضی

لباس اجتماع بانوان:
تقدیر: فائزه زندکریمی

رتبه اول: ساناز رستمی اصل

رتبه دوم: مرجان کشاورز

رتبه سوم: سپیده پارساپور

لباس مجلسی بانوان:

تقدیر: رفیعه راسبانی

رتبه اول: حمیده همتی

رتبه دوم: جغتایی

رتبه سوم: مهرنوش تیمورزاده

بخش تخصصی کودک:

تقدیر: نرگس محسن‌درویش، فوزیه فورت‌نیا

طراح برگزیده سال 93:

مرجان کشاورز، حمیده همتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد