مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

هم تراز شدن نانو الیاف با نواختن موسیقی

پژوهشگران ژاپنی نشان دادند که موسیقی می تواند نانو الیاف ساخته شده از مشتقات آنتراسن ( یک ترکیب شیمیایی) را به حرکت در آورده و موجب هم تراز شدن این نانو ساختارها شود.

   این اولین باری است که اثر موسیقی روی ابرمولکول ها گزارش می شود.اخیرا مقاله ای در نشریه ChemPlusChem به چاپ رسیده که در آن محققان ژاپنی نشان دادند که برهم کنش فیزیکی با موسیقی امکان پذیر است.

این گروه ثابت کردند که با نواختن موزیک کلاسیک ، ابرمولکول های حاوی نانو الیاف در فاز محلول می توانند هم تراز شوند.

صوت نوعی نوسان ماده با فرکانس ویژه است که در آن برهم کنش میان فضایی که صوت در آن جاری است با مولکول های اطراف اتفاق می افتد.

موسیقی نوعی هنر صدا است که در آن سکوت و صدا به شکل هنرمندانه ای با هم ترکیب شده اند که به این ترکیب ریتم ، هارمونی و ملودی گفته می شود.

سوالی که مطرح می شود این است که موسیقی می تواند موجب اتفاقی میان مولکول ها شود؟

این سوال مدت هاست که میان دانشمندان مطرح شده است. پیش از این هیچ مقاله یا گزارشی درباره برهم کنش میان مولکول ها توسط موسیقی گزارش نشده بود.

محققان دانشگاه کوپ در ژاپن موفق به ساخت نانو الیافی از مشتقات آنتراسن شدند که با نواختن موسیقی می تواند تراز شود.

این گروه با استفاده از طیف سنجی ال دی (Time course linear dichroism spectroscopy) موفق شدند تراز شدن دینامیک الیاف را در محلول نشان دهند.

این گروه تحقیقاتی نانو الیاف را در معرض اصوات قابل شنیدن برای گوش انسان یعنی فرکانس های بالاتر از هزارهرتز قرار دادند ، جریان صوت ایجاد شده در اطراف نانو الیاف موجب جهت دادن به این نانوساختارها شد.

محققان سمفونی شماره 5 بتهوون و سمفونی شماره 40 موزارت را برای نانو الیاف پخش کردند ؛ نتایج نشان داد که موسیقی کلاسیک موجب تراز شدن این نانوالیاف می شود.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان Acoustic Alignment of a Supramolecular Nanofiber in Harmony with the Sound of Music در نشریه ChemPlusChem به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد