مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

مقاله «بافت عصب» جزو پر استنادترین مقالات بین المللی قرار گرفت

 مقاله عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان «طراحی داربست در مهندسی بافت عصب» در رده پراستنادترین مقالات مجله بین المللی «بیو متریالز» (Biomaterials) قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مقاله نگارش یافته توسط «لاله قاسمی» عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با ضریب تأثیر 4.8 (IF) در زمره پراستنادترین مقالات مجله بین المللی بیو متریالز از معتبرترین مجلات پایگاه «الزویر» (Elsevier) و نیز پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) معرفی شد.

در این مقاله، نانوالیاف پلی­کاپرولاکتون - ژلاتین بمنظور کشت سلول های پیش­ساز عصبی در مهندسی بافت عصب بررسی شده است.

  یک سلول پیش ساز از سلول بنیادی اولیه تولید می شود که توانایی خود بازسازی آن محدود است و فقط با چند بار تقسیم سلولی به سلول بالغ متمایز می شود.

سلول بنیادی، مادر تمام سلولهاست و توانایی تبدیل به تمام سلولهای بدن را دارد.

هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مهندسی بافت عصب یکی از نوید بخش­ترین روش ها بمنظور بازسازی سیستم های عصبی آسیب ­دیده است، گفت: طراحی داربست مهمترین بخش از این شیوه نوین را ایفاء می کند.

لاله قاسمی افزود: در این پژوهش، داربست های آرایش­یافته و غیر آرایش­یافته پلی­کاپرولاکتون - ژلاتین با نسبت های متفاوتی از دو ماده پلی کاپرولاکتون و ژلاتین تهیه و آزمایش شد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان به ارزیابی خواص مکانیکی و شیمیایی داربست های نانوالیاف به دست آمده در این شیوه اشاره و اظهار کرد: بررسی زیست­تخریب­پذیری داربست ها از دیگر آزمایش های این طرح تحقیقاتی است.

قاسمی اضافه کرد: در این آزمایش ها ترکیب وب نانوالیاف پلی­کاپرولاکتون - ژلاتین با نسبت 70 به 30 درصد، بهترین خصوصیات شیمیایی، مکانیکی و تخریب­پذیری برای آزمایش های کشت سلول را از خود به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: این فرآیند پژوهشی نشان داد رشد، تکثیر و تمایز سلول های بنیادی عصبی بر داربست پلی­کاپرولاکتون -ژلاتین با نسبت 70 به 30 درصد نسبت به داربست پلی­کاپرولاکتون افزایش قابل توجهی داشته و این داربست بستر مناسبی جهت قرارگیری سلول های عصبی است.

این مقاله برگرفته از رساله دکترای لاله قاسمی با راهنمایی «محمد مرشد» عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و «محمد حسین نصر اصفهانی» عضو هیأت علمی پژوهشکده رویان (پایگاه تحقیقاتی اصفهان) است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد