مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

ائتلاف چین و مالزی برای تصاحب بازار پوشاک/ تولیدات خراسان رضوی مغلوب اژدهای زرد

سالهاست که کشورهای چین و مالزی برای تصاحب بازار پوشاک خراسان رضوی ائتلاف کرده اند و هم اکنون بخش اعظمی از بازار در سیطره البسه وارداتی است و این امر موجب رکود و کسادی تولید داخلی شده است.
دست درازی چینی ها این بار ضربان بازار پوشاک خراسان رضوی را به شماره انداخته است و بسیاری از تولیدکنندگان عطای فعالیت در این بازار را به لقایش بخشیده اند و سرمایه خود را به جای دیگری انتقال داده اند.
 رقیب اصلی تولید کنندگان داخلی چینی ها هستند

در حال حاظر تولید کنندگان داخلی پوشاک رقیب اصلی را چینی ها می دانند و این امر سبب شده تا آنان رغبت و انگیزه خود را برای فعالیت از دست بدهند؛ طی سالیان اخیر تولید کنندگان با دلسردی از فعالیت در این حرفه منصرف شده و عرصه را برای جولان کالاهای چینی وسیع کرده اند.

یک تولید کننده پوشاک با اعلام اینکه اجناس وارداتی به فضای بی اعتمادی نسبت به تولیدکننده داخلی دامن زده است، می افزاید: سالهاست که بخش وسیعی از پوشاک، وارداتی و قاچاق است و این موضوع سبب دست درازی و چشم طمع رقیبان شده است.

عدم استقلال تولید کننده داخلی

آرش معین می افزاید: بی رونقی بازار داخلی پوشاک مربوط به عدم کیفیت کالای ایرانی نیست بلکه ورود بی رویه کالاها از چین و مالزی به مشکلات تولید کنندگان داخلی افزوده و بازار را بی رونق و کساد کرده است.

یکی دیگر از تولید کنندگان نیز با گله مندی از واردات بی رویه پوشاک خارجی می گوید: این امر باعث تسلط بیگانگان بر بازار داخلی و از بین رفتن استقلال تولید کننده ایرانی می شود.



کالای چینی هووی اجناس داخلی شده است

محسن حسن زاده ادامه می دهد: در حال حاضر کالای چینی هووی اجناس داخلی شده است و این امر در حالیست که در کشور خود به اندازه کافی تولیدات با کیفیت وجود دارد و دلیلی برای واردات گسترده وجود ندارد.

وی عنوان می کند: حضور روزافزون محصولات تقلبی و بی‌کیفیت و ارزان چینی و تصاحب بازار محصولات داخلی توسط آنان باعث شده تا بسیاری از کارگاه های تولیدی به تعطیلی کشیده شود.

تولیدات خراسان رضوی مغلوب اژدرهای زرد

وی تولیدات خراسان رضوی را مغلوب سرزمین اژدهای زرد دانسته و می افزاید: اگر ما در بازار داخلی موفق به جذب مشتری شویم، بی شک بازارهای خارجی را هم می‌توانیم در دست بگیریم و بساط کالاهای خارجی را برچینیم.

این تولید کننده بیان می کند: طی این سالها مسئولان فرهنگی نیز باید آحاد جامعه را به سمت خرید کالای داخلی ترغیب کرده و نشان می دادند که اجناس وطنی کیفیت بهتری و بیشتر نسبت به کالای خارجی دارد.

حسن زاده با بیان اینکه اجناس ارزان قیمت چینی و مالزیایی به دلیل همین ارزانی توانسته دل بازارهای خراسان را به دست آورد، تصریح می کند: سالهاست پوشاک چین و مالزی در بوتیک‌ها و ویترین‌های فروشگاه ها جایی برای خود باز کرده است.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد نیز با اعلام اینکه تولید کنندگان داخلی باید فرصت فعالیت بیشتری داشته باشند،می گوید: در حال حاضر قیمت تولیدات خارجی در بخش پوشاک به دلیل افزایش نرخ دلار با قیمت گران تری عرضه می شود و این امر فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.




برندسازی پوشاک ایرانی

مهدی طوسی عنوان می کند: بی تردید اگر تولید کنندگان داخلی اجناس با کیفیتی را برندسازی کنند می‌توانند با اجناس بی کیفیت چینی رقابت کنند.

وی با تاکید بر اینکه پوشاک ایرانی باید برندسازی شود، می افزاید: باید تلاش کرد تا با کمک تولیدکنندگان داخلی بحث برندسازی پوشاک داخلی تقویت شود زیرا این امر نشانگر کیفیت بالای پوشاک ایرانی است.

خارج کردن بازار پوشاک از رکود

وی تصریح می کند: برندسازی تولیدات داخلی سبب می‌شود که بازار پوشاک از رکود و کسادی خارج شده و تولیدات با کیفیت وطنی بساط کالاهای چینی را برچیند.

وی با اشاره به ورود بی رویه پوشاک چینی بیان می کند: بخشی از پوشاک چینی به صورت قاچاق و بخشی دیگر از طریق واردات داخل کشور می شود طوری که مطابق آمارها همواره پوشاک دومین رتبه واردات و قاچاق را به خود اختصاص می دهد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز در این خصوص  می‌گوید: رانندگان خودروهای ترانزیتی در ورود پوشاک قاچاق از افغانستان به خراسان رضوی نقش دارند.

کشف ۸۹ هزار و ۴۳۱ پوشاک قاچاق

پرویز فروزانفر ادامه می‌دهد: طی شش ماه نخست سال‌جاری میزان کشفیات پوشاک قاچاق ۸۹ هزار و ۴۳۱ ثوب بوده است.

وی عنوان می کند: پوشاک نسبت به سایر کالاها دومین رتبه قاچاق را به خود اختصاص داده و در این راستا باید با کمک تعزیرات حکومتی و اتحادیه پوشاک برخورد قانونی با متخلفان صورت پذیرد.

فروزانفر تصریح می‌کند: برای مقابله جدی با قاچاقچیان، پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با عوامل توزیع آن در بازارچه‌های مرزی به صورت جدی برخورد کنند.

ورود گسترده پوشاک چینی و مالزیایی به داخل استان خراسان رضوی تاکنون تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته است طوری که طی سالهای اخیر بسیاری از تولیدکنندگان عطای فعالیت در این بازار را به لقایش بخشیده اند و سرمایه خود را به جای دیگری انتقال داده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد