مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

احتمال قطع کامل کشت پنبه درکشور

با اجرایی شدن طرح توسعه پایدار و اختصاص یارانه به بخش تولید پنبه بسیاری از مشکلات کشاورزان این حوزه حل می‌شود.

علی مظفری رئیس اتحادیه پنبه کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه علیرغم پیش‌بینی‌ها میزان تولید پنبه طی سال جاری افزایش پیدا نکرده، اظهار داشت: با توجه به اینکه طی سال جاری سطح زیر کشت پنبه افزایش پیدا کرده بود پیش‌بینی می‌شد میزان تولید 10 درصد افزایش یابد؛ اما کاهش یافت!
  وی افزود: چراکه مشکلات مربوط به کیفیت بذر، اختلاط اقلام بذری، عدم کنترل تولید در واحد سطح و همچنین هزینه‌های بالای تولید باعث شد که امسال افزایشی در میزان تولید نداشته باشیم.

رئیس اتحادیه پنبه کاران با بیان اینکه سال آینده هم از کشت پنبه استقبال نمی‌شود، گفت: اگر دولت یارانه بخش تولید پنبه را پرداخت نکند این محصول دچار بحران شده و کشت آن به کلی قطع می‌شود.

مظفری توضیح داد: یکی از دلایل کم بازده بودن کشت پنبه طولانی بودن مدت زمان برداشت است، دیگر محصولات کشاورزی را می‌توان دوبار در سال کشت کرد اما در مورد پنبه وضعیت متفاوت است. ضمن اینکه هزینه برداشت این محصول بالاست است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود نقدینگی از جمله مشکلاتی است که کشاورزان با آن دست به گریبانند و  با توجه به اینکه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به محصول و پول دست پیدا کنند باعث شده بعضی پنبه کاران در خراسان به کشت خربزه و در استان های شمالی نیز به کشت برنج و دانه‌ای روغنی مبادرت ورزند.

وی ادامه داد: کشور ما در حال حاضر 60هزار تن پنبه تصفیه شده تولید می‌کند در حالی که کارخانجات کشور 120 هزار تن نیاز دارند و باید مابقی این کسری از خارج از کشور جبران شود.

رئیس اتحادیه پنبه‌کاران در ادامه با تاکید بر لزوم به جریان افتادن طرح توسعه پایدار پنبه خاطرنشان کرد: تنها راه نجات پنبه اجرایی شدن طرح مذکور است که در کمیته اقتصادی دولت قبلی بررسی شد اما تاکنون بلاتکلیف باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب و اجرایی شدن طرح توسعه پایدار پنبه در دولت جدید منابع مالی این بخش تامین شده و همچنین تعاونی، اتحادیه و کارخانجات نساجی به‌صورت زنجیره کامل تلقی شده و جهت افزایش سطح و مکانیزاسیون و ارتقای کمی و کیفی یارانه تعلق می‌گیرد.

مظفری تصریح کرد: با اختصاص یارانه شناور به بخش تولید پنبه، قیمت‌ها بر اساس نرخ های جهانی تعیین شده لذا چنانچه قیمت فروش پنبه در بورس پایین‌تر از قیمت جهانی باشد به کشاورز یارانه تعلق می‌گیرد و اگر قیمت ها در ایران بالاتر از قیمت جهانی باشد یارانه به بخش نساجی تعلق می‌گیرد و این مسئله مشکلات بخش تولید را تا حد زیادی حل می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد