مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

تاثیر خاکستر حاصل از زائدات خرما در حذف رنگ از فاضلاب نساجی

در یک طرح تحقیقاتی بررسی شد
تاثیر خاکستر حاصل از زائدات خرما در حذف رنگ از فاضلاب نساجی
پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی به بررسی مقایسه ای کارایی نانولوله کربن چند جداره با خاکستر حاصل از زائدات درخت خرما به عنوان جاذب طبیعی در حذف رنگ از فاضلاب نساجی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، در این طرح تحقیقاتی که در قالب پایان نامه توسط حسن کریمیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت محیط و دکتر حسین علیدادی و دکتر ادریس بذر افشان به عنوان اساتید راهنما انجام شد در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت ناپیوسته با استفاده از نانو لوله کربن چند جداره، خاکستر حاصل از زائدات درخت خرما جهت حذف رنگ از فاضلاب نساجی مورد بررسی قرار گرفت.

  

در این طرح تحقیقاتی، خاکستر زائدات درخت خرما در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از کوره الکتریکی در دمای 600 درجه سانتیگراد و زمان 2 ساعت تهیه و دانه بندی خاکستر با استفاده از الک استاندارد ASTM بر اساس پارامترهای مورد نظر و موثر بر فرآیند از جمله pH ، غلظت اولیه رنگ فاضلاب نساجی و غلظت نانو لوله کربن چند جداره، خاکستر حاصل از درخت خرما افزوده شده به فاضلاب نساجی و زمانهای  تماس انجام گرفت.

بر اساس نتایج بدست آمده میزان حذف رنگ از فاضلاب نساجی با افزایش زمان واکنش، جرم جاذب افزایش می یابد و همچنین میزان حذف رنگ و حذف COD توسط نانو لوله کربن چند جداره و خاکستر خرما در حد مطلوبی بوده ولی کارایی نانو لوله کربن چند جداره در pH اسیدی و کارایی خاکستر خرما در pH خنثی بیشتر است.

به نظر می رسد با توجه به فراوانی زائدات خرما، استفاده از خاکستر خرما در حذف آلاینده های زیست محیطی مقرون به صرفه تر است.

از نتایج این تحقیق تاکنون دو مقاله استخراج و در همایش ملی بهداشت محیط در مهرماه 1392 در شهر تبریز ارائه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد