مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

خودکفایی در تولید پنبه با اجرای طرح توسعه پایدار

ایرانپور مطرح کرد:

خودکفایی در تولید پنبه با اجرای طرح توسعه پایدار

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه برخی از کارخانجات ریسندگی و بافندگی کشور در حال حاضر دچار مشکل و رکود شده اند، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ هزار تن نیاز پنبه کشور است که در حال حاضر ۷۰ هزارتن در داخل تامین و ۵۰ هزار تن باید وارد شودوباید توجه داشت که با اجرای طرح توسعه پایدار می توان به خودکفایی در این محصول دست یافت.   

علی ایرانپور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت به تشریح وضعیت پنبه کاران و همچنین طرح توسعه پایدار پنبه پرداخت و تصریح کرد: کشور به دلیل نوع آب و هوایی که دارد برای کشت بسیاری از محصولات کشاورزی مستعد است که باید از پنبه نیز به عنوان یکی محصول استراتژیک نام برد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پنبه محصولی است که سهم بسیار زیادی در تولید و اشتغال کشور را به همراه دارد و از جایگاه ممتازی نیز برخوردار است، افزود: از دیرباز کارخانجات ریسندگی و بافندگی در کشور وجود داشته که متناسب باظرفیت کشور، نیاز داخل و از سوی دیگر متناسب با میزان تولید پنبه به فعالیت مشغول بودند که متاسفانه این کارخانجات در حال حاضر دچار مشکل و رکود شده اند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید پنبه در کشور بسیار بیش از آن چیزی است که اکنون تولید می شود، ادامه داد: با یک برنامه ریزی مناسب و با توجه به مستعد بودن برخی از مناطق کشور به وضوح می توانیم افزایش میزان تولید پنبه را نه تنها برای تامین نیاز داخلی بلکه حتی در افق آینده به عنوان یک محصول استراتژیکی که می تواند صادرات و ارز آوری خوبی به همراه داشته باشد مدنظر داشته باشیم که این موضوع مستلزم این است که هم از کشاورز حمایت های لازم صورت گیرد و هم  تمهیدات لازم در راستای رسیدن به سند چشم انداز و تبدیل شدن به یک صادرکننده تمام عیار پنبه انجام گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ضعف هایی وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ هزار تن نیاز پنبه کشور است که در حال حاضر ۷۰ هزارتن در داخل تامین می شود و ۵۰ هزار تن باید وارد شود که در این شرایط اما و اگرهایی در این خصوص وجود می آید و مولفه هایی به اسم واردات مطرح می شود و مجبور به تامین بخشی از نیاز داخلی از طریق واردات در شرایط تحریم ها و جنگ اقتصادی هستیم که در تولیدات، اشتغال و همچنین صنایع ریسندگی و بافندگی اثر منفی به جای می گذارد.

ایرانپور افزود: با یک برنامه ریزی مناسب حتی می توانیم طی یک الی دو سال و بدون نیاز به یک برنامه بلند مدت اما با ایجاد انگیزه و داشتن یک عزم جدی نیاز داخلی خود را به ساده ترین راه ممکن تامین کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: طرح توسعه پایدار یکی از مهمترین موضوعاتی است که هر دولتی باید آن را در سرلوحه کاری خود قرار دهد و این انتظار نیز از دولت آینده وجود دارد که هم در زمینه تولید پنبه و سایر محصولات استراتژیک مانند گندم، برنج و غیره بتوانیم به یک خودکفایی دست یابیم تا مشکل تامین امنیت غذایی کشور رفع شود.

وی گفت: با توجه به اینکه صنایع نساجی به محصول پنبه وابستگی دارند، جایگاه این محصول از حساسیت بیشتری برخوردار است که یقینا طرح توسعه پایدار باید همچنان مد نظر باشد و اجرایی شود.

ایرانپور با بیان اینکه با توجه به استقبال نسبتا بالایی که صنایع نساجی از محصول پنبه دارند و از طرفی ارزش افزوده ای که به لحاظ تبدیل پنبه به محصولات دیگر در صنعت نساجی وجود دارد، افزایش تولید این محصول و دست یابی به خودکفایی و صادرات نیز باید با جدیدت بیشتری مدنظر باشد که اگر غیر از این باشد یقینا تاثیر مستقیی در اشتغال موجود در صنایع خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس در پایان با اشاره به مهمترین مشکل پنبه کاران خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکل پنبه کاران و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی عدم برنامه های حمایتی مشخص دولت از تولیدکنندگان است که اگر برنامه ی مناسبی در زمینه خرید تضمینی و در رابطه با سایر مشکلات وجود داشته باشد قطعا دچار مشکل خواهیم شد که این مشکلات در محصول پنبه کاملا مشخص است./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد