مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

بافت‌های ابریشمی خراسان شمالی به جهت داشتن رنگ ونقش هندسی زیبا

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، زندگی اقوام مختلف درخراسان شمالی صنایع دستی متنوعی را به وجود آورده ودر سالهای اخیر تلاش مسئولین میراث فرهنگی استان برای رونق هر چه بیشتر این صنعت واشتغال زایی برای روستائیان و بعضا احیاء برخی رشته های منسوخ شده ویا کم رونق موثر بوده است.

یکی از آن صنایع دستی ابریشم بافی سنتی خراسان شمالی است که به گفته معاون هنر های سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی قدمت وتاریخچه معلومی ندارد اما از زمانی که ابریشم کشی در استان متداول شده به عنوان یک کار لوکس تهیه شده ودر اختیار اعیان واشراف و قشر خاصی قرار می گرفته است.

علی عابدی افزود: پارچه های ابریشمی به دلیل اینکه تماما از ابریشم بافته می شود در جاهایی که قابلیت پرورش کرم ابریشم داشته باشد این صنعت نیز رواج دارد.

وی گفت: برای جلوگیری ازمنسوخ شدن ابریشم بافی با فعال کردن کارگا ها و برگزاری 2 دوره آموزشی هم اکنون 16 نفر در منطقه راز وجرگلان به ابریشم بافی مشغول هستند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از بافندگان این منطقه سال 89 به عنوان ابریشم باف برتر کشوری معرفی شده است ، تصریح کرد: امسال نیز شال ابریشمی دست باف این منطقه مهر اصالت ملی را گرفته و برای گرفتن مهر اصالت یونسکو داوری نهایی آبان ماه برگزار می شود.

وی مشکلات عمده بافندگان را قیمت بالای ابریشم و نبود فناوری تبدیل پیله به ابریشم عنوان کرد وگفت: این مشکلات قیمت تمام شده محصول را بالا می برد که این باعث می شود بازار فروش خوبی نداشته باشد .

عابدی همچنین ورود پارچه های جای گزین و مواد اولیه نامرغوب از کشورهای همجوار را از مهمترین موارد بی رونقی بازار این صنعت برشمرد و اضافه کرد: سعی می کنیم با فعال نگه داشتن کارگاه ها و آموزش علاقه مندان به طریق استاد شاگردی از فراموشی این صنعت زیبا و گرانبها جلوگیری کنیم .

شایان ذکر اشت: ابریشم بافی یکی از مهم ترین و گران بهاترین الیاف نساجی سنتی است که درخراسان شمالی بیشتر در مناطق دویدخ، یکه صعود، گیفان، راز و جرگلان رواج دارد ودر سال جاری در پنجمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثارتاریخی و میراث ناملموس که در استان البرز از تاریخ 18-21 شهریورماه سال جاری برگزار شد، در لیست فهرست آثار ملی قرار گرفت و همچنین ابریشم بافی استان نیز دارای مهر اصالت شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد