مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

سود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی واردات چادر مشکی

برنامه تلویزیونی ثریا شب گذشته برای بار دوم چالشهای صنعت نساجی کشور را به خصوص موضوع واردات فراوان و عدم تولید چادر مشکی در داخل کشور را مورد کنکاش و بررسی قرار داد.
در این برنامه با اشاره به اینکه ایران با وجود دارا بودن بزرگترین بازار چادر مشکی دنیا و پرمصرف ترین کشور این حوزه تولیدی در داخل ندارد بیان شد : بازار کشور در دست چادرهای کره ای ، ژاپنی و چند کشور دیگر است. در برنامه شب گذشته همچنین عنوان شد که سود هنگفت واردات چادر مشکی، تغییر مداوم تعرفه های واردات ، قاچاق فراوان و واردات چمدانی از جمله مهمترین علتهای عدم تولید چادر مشکی در داخل است .
در این برنامه اسلام پناه مدیر کل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه واردات پارچه چادر مشکی با هزینه ای حدود یک و نیم تا دو دلار تمام می شود اما با ۳ برابر تا ده برابر قیمت در بازار کشور به فروش می رسد از سود های کلان ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی در این زمینه خبر داد.
وی با پذیرش اینکه حرکت مناسبی در این زمینه در کشور صورت نپذیرفته گفت: معتقدیم در زمینه سیاست گذاری و خط مشی ها کار عمیق و جدی در کشور صورت نگرفته و می توانستیم به جای اینکه الان صحبت از چرایی تولید نشدن چادر مشکی را در کشور بکنیم پرچمدار تولید و حتی صادرات چادر مشکی باشیم. اسلام پناه از تدوین سند جامعی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که در آن با توجه به سند چشم انداز کشور در حوزه نساجی و چادر مشکی و نیز حمایت از تولید داخل اقداماتی خوبی پیش بینی پیشش بینی شده است.
نیاز سالانه ۲۰۰میلیون متر مربع به پارچه مشکی

مهندس سید مهدی صادق عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که سالهایی طولانی در حوزه مدیریت و تولید نساجی فعال بوده است میهمان تلفنی برنامه ثریا بود که با بیان اینکه ما سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مربع نیاز به پارچه چادر مشکی داریم در حالی که آمار واردات رسمی ما در سال ۸۸ – ۸۹ ۴۰ میلیون متر مربع واردات رسمی بوده است گفت: این اختلاف نشان دهنده حجم عظیم واردات غیر رسمی و قاچاق این کالا به داخل کشور است. وی همچنان با اشاره به اینکه نمی شود پذیرفت با این همه پیشرفتهای فناوری که کشور داشته نمی توانیم چادر مشکی تولید کنیم و نمونه های خوبی از تولید داخلی نیز موجود است گفت که سود بالای واردات و قاچاق مانع اصلی تولید در کشور شده است.
قاچاق کانتینری پوشاک
عباس نخعی از مدیران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیگر میهمان این برنامه بود که در پاسخ به سوال مجری برنامه که فکر می کنید واقعا مبارزه با قاچاق پوشاک به نتیجه رسیده با وجود حجم عظیمی از کانتینرهای قاچاق و در حالی که بیش از ۶۰ درصد بازار را کالای قاچاق پر کرده است گفت: آنچه را که ما در سطح بازار می بینیم به صرف داشتن آرم خارجی نمی شود گفت قاچاق است چون امکان ورود از طریق قانونی مثل معافیت، کالای همراه مسافر و …در برخی مواقع وجود دارد. به اعتقاد ما اقدامات سخت افزاری و فیزیکی تنها راه مبارزه با قاچاق نیست و این مبارزه نیاز به اقداماتی در حوزه پیشگیری و نرم افزاری از جمله حمایت از تولید داخل و نیز شفاف سازی گردش پول نیز دارد. البته ما در حوزه اقدامات سخت افزاری نیز از سال ۸۵ تا به حال جمعا حدود ۴۰۰۰ میلیارد کشفیات داشته ایم وی همچنان با اشاره به اقدامات سیستمی جدیدی همچون تهیه نرم افزاری برای اعلام وصول در گمرکات کشور گفت در سال ۹۱ با سیستمی که راه افتاده تا به حال عدم وصول نداشته ایم مگر اینکه جعل صورت پذیرفته باشد. همچنین وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما موضوع پایین آمدن تعرفه ها که وارد کندگان بر آن اصرار می ورزند مهمترین راهکار کاهش قاچاق است با وجود اینکه نمونه های زیادی وجود دارد که با وجود کاهش تعرفه حتی قاچاق افزایش نیز یافته است؟ گفت: عواملی که باعث قاچاق می شود توقف، خواب سرمایه، موضوع تعرفه و موضوعاتی مثل تفاوت قیمت و کیفیت جنس خارجی و داخلی است و در خصوص تعرفه به نظر ما تعرفه باید منطقی باشد. ما نیازی در کشور داریم که باید از طریق تولید داخلی تامین شود اگر نشد باید تولید و واردات قانونی تامین کند و اگر تامین نکرد به علت سود بالا از سایر طرق تامین می شود و ما خودمان نباید این فرصت را ایجاد کنیم که ریسک قاچاق پایین بیاید
هفته آینده در جلسه با معاون اول رییس جمهور موضوع نساجی مازندران حل خواهد شد
همچنین در ادامه این برنامه اسلام پناه مدیر کل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به پیگیری های برنامه ثریا در خصوص مشکلات کارخانه های بزرگ نساجی کشور از جمله نساجی مازندران و پوشینه بافت قزوین ب گفت که یک شنبه هفته آینده جلسه ای با آقای رحیمی معاون اول رییس جمهور خواهیم داشت که قرار است تصمیم گیری در این خصوص انجام شود و مشکل این کارخانه برای همیشه حل شود .همچنین کارخانه پوشینه بافت قزوین نیز امروز یک رقم مناسبی بابت سفته زیان آور پیش بینی شده و تامین اجتماعی نیز قرار است کمک نماید.
ایجاد دو کارخانه عظیم تولید چادر مشکی در کشور
اسلا م پناه در خصوص اینکه چه زمانی مردم شاهد استفاده از چادر مشکی ایرانی خواهند بود گفت:۱۹ میلیون یورو تخصیص داده شده است برای ایجاد کارخانه چادر مشکی در شهر کرد که در فرآیند قرار داد و نیز ورود ماشین آلات به داخل است و در استان یزد نیز هیات وزیران مصوبه ای داشته در اواخر سال ۸۹ برای حمایت ویژه خط اعتبار بانک مرکزی از ایجاد کارخانه چادر مشکی در اردکان یزد . و همچنین امروز جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین تولید کننده نخ فیلامنت ابریشم در خاور میانه فعال است که این نخ ماده اولیه بهترین نوع چادر مشکی با تکنولوژی فعلی است.
در دهمین قسمت از برنامه ثریا همچنین دومین انیمیشن طنز و نقادانه برنامه در خصوص نساجی پخش شد .در این انیمیشن تراژدی چار مشکی به تصویر کشیده شد و مشخص شد چگونه با پایین آمدن یک شبه تعرفه ها تولید موفق چادر مشکی در داخل کشور به شکست انجامید.
گزارشی مستند از خرید پارچه و چادر مشکی زوار ایرانی از بازار کشورهای همسایه و خروج میلیونها دلار ارز از کشور ، تریبون دانشجویی از دانشکده طراحی پارچه و لباس دانشگاه شریعتی تهران و گزارشی از تولید موفق چادر توسط تولید کننده داخلی و عدم حمایت سازمانهای مربوطه از این تولید و متوقف شدن آن از دیگر قسمتهای برنامه شب گذشته ثریا بود .همچنین در این برنامه موفقیت یک کارخانه در تولید الیاف نانویی نیز به نمایش در آمد.
گفتنی است برنامه زنده ثریا کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما هر چهارشنبه حدود ساعت یازده شب از شبکه یک پخش می گردد. پایگاه این برنامه در اینترنت sorayatv.ir می باشد و آخرین اطلاعات و مستند های برنامه در این پایگاه قابل مشاهده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
آفتاب سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:39 ق.ظ

خب دیگــــــــــــــــــــــــــــــــــــــهآهان....
روسرس مشکی چی؟؟؟؟!!!!!

آفتاب دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:18 ب.ظ

ببینم مانتو مشکی چقد سود داره؟؟؟؟

اونم خیلی..............................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد