مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

جذب سه‌هزارم سرمایه‌‌گذاری خارجی دنیا!

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی با بیان اینکه سال گذشته سهم ایران از سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در دنیا ۳،۷ میلیارد دلار معادل ۳ هزارم دنیا بوده است،برخی مشکلات و موانع داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تشریح کرد

بهروز علیشیری در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به این پرسش که آیا سازمان عریض و طویل سرمایه‌گذاری خارجی با جذب سالانه 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کرده است،گفت: اولا سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ساختمان و تشکیلات عریض و طویل ندارد، ما فقط یک آژانس تشویق سرمایه‌گذاری خارجی نیستیم، وظایف دیگری هم داریم.


وی افزود: در گذشته دو معاون وزیر در مجموعه این ساختمان قرار داشتند که یکی معاون بین‌الملل بود که هم اکنون تبدیل به دفتر امور بین‌الملل شده، در این ساختمان مستقر است و همان وظایف معاون قبلی بین‌الملل را انجام می‌دهد.

علیشیری ادامه داد: در واقع معونت سابق هم اکنون تبدیل به قائم مقام وزیر در امور بین‌‌الملل شده. همچنین وظیفه ارتباط با مجامع و مؤسسات بین‌المللی خارجی و اخذ هرگونه وام و فاینانس خارجی از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های فنی و اقتصادی انجام می‌شود.

علیشیری اضافه کرد: فاینانس یا وام خارجی از بانک توسعه اسلامی IFC  ، ICD، طرح کلمبو، صندوق اوپک و سایر موسسات از طریق اداره کل دفتر مجامع در این سازمان انجام می‌شود که البته ارتباطی به سرمایه‌گذاری خارجی ندارند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ادامه داد: همچنین بخش ذیحساب و مالی سازمان سرمایه‌گذاری که مسئول بازپرداخت اقساط دولت جمهوری اسلامی ایران نزد صندوق‌های خارجی است،بنابراین فقط یک دفتر در مجموعه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی وجود دارد که کار جذب سرمایه‌گذاری خارجی را برعهده دارد که در طبقه دوم این سازمان ۷ طبقه مستقر است و کار یک آژانس تشویق سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد.

وی در واکنش به خبرنگار فارس گه گفت این که دفتر تشکیلات ایزو که دنیا را گرفته در طبقه سوم یک ساختمان در ژنو قرار دارد،پس تشکیلات شما چنان کوچک هم نیست، پاسخ داد: حتما یکی از دفاتر ایزو در آنجا بوده، اما به هر حال ما تشکیلات عریض و طویل نداریم.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی تاکید کرد: گرچه معتقدم باید تشکیلات سرمایه‌گذاری خارجی باید گسترده شود، اما دفتر سرمایه‌گذاری از نظر اندازه کوچک است و همه پرسنل آن تخصصی هستند و آدم‌های بین‌المللی که آشنا به حقوق بین‌الملل هستند، در آن قرار دارند.

 

*نظام هماهنگ پرداخت و مدیریت خدمات کشوری  ۲ مشکل جذب سرمایه 

علیشیری اضافه کرد: یکی از مشکلات سازمان سرمایه‌گذاری خارجی این است که قانون نظام هماهنگ پرداخت‌ها و قانون مدیریت خدمات کشوری دست ما را در پرداخت بیشتر به مدیرانی که در مقیاس جهانی کار می‌کنند، بسته است و همه کارمندان دولت را اعم از نیروهایی که در شرکت آب و فاضلاب کار می‌کنند، تا کسانی که در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت دارند، یک دست می‌بیند.

وی در واکنش به این گفته خبرنگار فارس که قانون مدیریت خدمات کشوری به جای مقیاس روزمزدی بر اساس کارمزدی تهیه شده و ضرایب حقوق افراد از 6 هزار تا 18 هزار در تغییر است و امکان پرداخت به نیروهای با بهره‌وری بیشتر وجود دارد، پس نمی‌توان قانون را بهانه‌ای برای کار نکردن دانست؟ گفت: به عنوان مثال کارمندی در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی بود که رئیس یک اداره بود، اما امروز در بخش خصوصی قرارداد ماهیانه 15 هزار دلار منعقد کرده ، یا یک نفر دیگر از سازمان رفته و امروز ماهانه 6 هزار پوند و یا دیگری با یک شرکت خصوصی ماهانه 6.5 میلیون تومان قرارداد بسته است و من چگونه می‌توانم در سیستم دولتی چنین پرداخت‌هایی به این مدیران داشته باشم، حداکثر حقوق دولتی ماهانه ۱.۵ میلیون تومان است.

علیشیری اضافه کرد: بودجه عملیاتی یعنی همین است که فرد کارمند و کارشناس در کدام سیستم قرار می‌گیرد و سازمانی که قوی‌تر عمل کرد، باید پرداخت بیشتری به نیروهای تخصصی بپردازد.

 

 * مقایسه سازمان سرمایه‌گذاری ایران با سودان

 علیشیری گفت: اگر سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی اقتصادی ایران را با آژانس سرمایه‌گذاری سودان مقایسه کنید، متوجه اختلاف پرداخت بین کارکنان تخصصی می‌شوید.

علیشیری اضافه کرد: قبول دارم رقم جذب سرمایه‌گذاری ما اندک است، اما امروز این ظرفیت وجود دارد.

وی گفت: من وقتی به استان اصفهان سفر کردم، دیدم ظرفیت فراوان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌تواند همه رقم سرمایه‌گذاری جذب شده در یک سال کشور را به خود اختصاص دهد، اما وقتی به شیراز سفر کردم، دیدم امکانات و سرمایه‌گذاری در آنجا هم بیش از اصفهان است و وقتی به اهواز رفتم ، دیدم دنیایی از ظرفیت و امکانات مانند انرژی برای سرمایه‌گذاری در آنجا نهفته است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: اما این همه ماجرا نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا سرمایه‌گذار جذب شود، البته وظیفه سازمان سرمایه‌گذاری این است که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بالا رود، اما این را توجه داشته باشید که شما در سخت‌ترین زمین‌های بازی در سطح بین‌المللی کار می‌کنید. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید ‌آدم‌های مذاکره کننده قوی داشته باشید.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی یادآور شد: برای مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری قابل عرضه به زبان بین‌المللی ارائه شود، در سرمایه‌گذاری خارجی راجع به پروژه شسته و رفته صحبت می‌شود که حتی 10 درصد هم با واقعیت تفاوت نکند.

وی افزود: وقتی می‌خواهید سرمایه‌گذار خارجی جذب شود، باید نسبت به سایر رقبا تشویق‌های بهتری ارائه کنید، تا سرمایه‌گذار جذب شود.

علیشیری افزود: اگر سرمایه‌گذاری خارجی اشتغال به همراه می‌آورد و ریسک تجاری هم برای کشور میزبان ندارد، باید این نکته را بدانید که در فرآیند سرمایه‌گذاری خارجی باید قواعد بین‌ المللی رعایت شود و پروژه‌های آماده و شسته و رُفته به آنها معرفی شود.

علیشیری گفت: اگر فضای کسب و کار در کشور بهبود یابد در داخل کشور باید 10 هزار شرکت نساجی رشد کند و متناسب با آن 10 هزار پروژه آماده به سرمایه‌گذار خارجی معرفی شود تا بتواند 10 مورد موفق شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در کشور حتی به عدد انگشتان یک دست آدم متخصص نداریم که بتواند پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی را بنویسد معرفی کند و شرکت بین‌المللی حرفه‌ای وجود ندارد که پروژه‌ها را طراحی کند و زمینه‌هایی که مورد قبول سرمایه‌گذاران خارجی است را معرفی کند.

وی ادامه داد: کدام یک از مطبوعات کشور می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری کشور را برای سرمایه‌گذار خارجی به زبان دنیا منتشر کند.

علیشیری گفت: در جریان فتنه ۸۸ و نا آرامیها، یک سرمایه‌گذار خارجی وقتی به دفترم آمد عکسهای اتفاقات آن روز را که در صفحه اول یک روزنامه چاپ شده بود را نشان داد و گفت‌: من چگونه در این شرایط سرمایه‌ام را به کشور شما بیاورم؟

وی افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که ما در سرمایه‌گذاری خارجی تازه وارد هستیم و اتفاقات محیط اقتصاد کشور نیز یک دفعه انجام نمی‌شود و نمی‌توان انتظار داشت یکباره حجم سرمایه‌گذاری خارجی از 3 میلیارد دلار به  30 میلیارد دلار برسد.

علیشیری گفت: معتقدم علیرغم همه کاستی‌ها موفقیت‌های ما در 2 تا 3 سال گذشته بالا بوده و ما برترین رتبه رشد اقتصادی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرده‌ایم.

خبرنگار فارس گفت، با توجه به پایین بودن سطح سرمایه‌گذاری خارجی رسیدن به رشد بالا آسان است، اما در شرایط رقابتی عددهای رشد به کندی صورت می‌گیرد آیا این یک موفقیت است؟

علیشیری پاسخ داد: در سال 88 ایران جزء 6 کشور برتر از نظر رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است و سال 89 حدود 20 درصد رشد جذب سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، گرچه قبول دارم هر چه بالاتر می‌رویم، سطح رقابت سخت تر می‌شود و رقابت سخت‌تر انجام می‌شود. وقتی رتبه فضای کسب و کار در دنیا از 146 به 129 ارتقاء پیدا کرد، دوباره ما را به عقب راندند.

علیشیری افزود: ما اقداماتی انجام دادیم که در طول تاریخ بی‌نظیر بود. 10 همایش بین‌المللی در یک سال برگزار کردیم، بخش خصوصی خودش پروژه معرفی کرد و همایش برگزار کرد و قوانین سرمایه‌گذاری خارجی به 11 زبان بین‌المللی به همراه آئین‌نامه‌ها منتشر شد.

علیشیری افزود: در گذشته وقتی از من سؤال می‌کردید آیا در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی ایران به زبان اسپانیولی مطلبی وجود دارد، من می‌گفتم آیا اسپانیولی خوردنی است یا پوشیدنی، اما امروز این قوانین به 11 زبان دنیا از جمله اسپانیایی ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد

وی افزد: برای اینکه میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از 4 میلیارد دلار به 4.1 میلیارد دلار برسد باید 6 ماه زحمت  و جان کندن تحمل کرد با یکسری دستکاری ساده در رفتارها و تعریف پروژه‌ها می‌توان فضای کسب و کار کشور را بهتر کرد.

علیشیری افزود: از وقتی که قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی نوشته شده که حدود 6 سال می‌گذرد، امروز همه می‌گویند سرمایه‌گذاری خارجی خوب است در حالی که در سالهای قبل این وفاق در کشور وجود نداشت و عده زیادی با جذب سرمایه‌گذاری خارجی مخالف بودند.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی در پاسخ به این پرسش که عدد 3.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده نسبت به کل جریان سرمایه ‌گذاری خارجی در دنیا چه میزانی است ،گفت: سال گذشته در دنیا یک تریلیون دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی انجام شد که سهم ایران 3.7 میلیارد دلار یعنی 3 در هزار بوده است.

علیشیری در مورد همایش آذر ماه سال جاری در برج میلاد گفت: بعد از برگزاری این همایش سرمایه‌گذاری 11 تفاهم‌نامه نوشته شد که در مرحله نهایی انعقاد قرارداد قرار دارد البته گفت‌وگو بین شرکای سرمایه‌گذاری خارجی زیاد انجام شد، اما 3 مورد به قرارداد رسیده است.

علیشیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله ، آیا سهم سرمایه‌گذار خارجی ۲۰ درصد از رشد اقتصادی پیش‌بینی شده، گفت: در سند چشم‌انداز آمار کمی وجود ندارد، هدف‌گذاری کلی شده است که ایران به جایگاه اول در منطقه برسد و خود ما پیش‌بینی کردیم برای رسیدن به آن جایگاه سالانه نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

وی در مورد مجموع سرمایه‌گذاری خارجی گفت:آمار 3 میلیارد دلار مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم است که در کشور انجام شده، اما در سال گذشته 17 میلیارد دلار سایر پروژه‌ها از منابع خارجی مانند اوراق مشارکت خارجی، فاینانس ، یوزانس و سایر وام‌های خارجی استفاده کرده‌اند و جذب منابع مالی خارجی با رشد 150 درصدی مواجه شد و به 17 میلیارد دلار رسید.

علیشیری در پاسخ به این پرسش که ایران به عنوان بزرگترین سهامدار بانک توسعه اسلامی چقدر از منابع این بانک استفاده کرده است، گفت: ایران به تناسب سهم خود بیشترین تسهیلات از منابع بانک توسعه اسلامی استفاده کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد