مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

کاهش ارزش صادرات محصولات نساجی

توقف فروش اعتباری مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی به تبع رشد نرخ ارز
 در ماه های اخیر به واسطه وضعیت بلاتکلیف بازار ارز، فروش اعتباری کاملا حذف شده و واحدها مجبور به خرید نقدی کالای مورد نیاز خود هستند.

ایلنا: دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی عنوان کرد: صنایع نساجی جزو بخش هایی است که برای تامین مواد اولیه و نوسازی تجهیزات به شدت نیازمند نرخ ارز است. به تبع این امر نوسانات اخیر در بازار ارز، به شدت عملکرد واحدهای نساجی را تحت الشعاع قرار داد.

مهدی یکتا با بیان این مطلب در گفتگو با ایلنا توضیح داد: طی ماه های اخیر به واسطه رشد نرخ ارز در بازار، واحدهای صنعتی از یک سو با تامین مواد اولیه وارداتی و از سوی دیگر برای گشایش LC به شدت با مشکل روبرو شدند. به تبع این امر هزینه تامین مواد اولیه کارخانجات به شدت با افزایش روبرو شد.

به گفته وی؛ ظرف دو ماه اخیر قیمت الیاف مصنوعی به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه مورد نیاز صنایع به واسطه نوسانات نرخ ارز بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

یکتا با اشاره به مشکل خرید مواد اولیه توضیح داد: در شرایط عادی اصولا واحدهای صنعتی مواد اولیه مورد نیاز خود از خارج کشور را به صورت فروش اعتباری 3 تا 9 ماهه خریداری می کردند اما در ماه های اخیر به واسطه وضعیت بلاتکلیف بازار ارز، فروش اعتباری کاملا حذف شده و واحدها مجبور به خرید نقدی کالای مورد نیاز خود هستند.

وی اذعان کرد: این مسئله منجر به تحمیل فشار نقدینگی بیشتر به واحدهای تولیدی شده است چرا که باید برای خرید مواد اولیه خود از نقدینگی به روز برخوردار باشند. به تبع این مسئله هم اکنون اغلب واحدها با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شده اند.

دبیر اتحادیه صنایع نساجی با اشاره به افزایش نرخ ارز مرجع توسط دولت نیز تصریح کرد: در حال حاضر هیچ تولیدکننده ای با نرخ دلار کنونی نمی تواند به تولید خود ادامه دهد. با توجه به افزایش حدودا 10 درصدی نرخ ارز دولتی در جریان التهابات اخیر بازار ارز، اگر کسی بتواند نرخ ارز مرجع برای واردات خود تامین کند، یک افزایش حداقل 10 درصدی را در تامین مواد اولیه خود خواهد داشت.

کاهش ارزش صادرات محصولات نساجی

یکتا در ادامه گفتگوی خود از کاهش ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در 9 ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: در 9 ماهه نخست سال جاری صادرات پوشاک و صنایع نساجی کشور از لحاظ وزنی با سه درصد کاهش و از نظر ارزشی حدود 11 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

به گفته وی؛ کاهش ارزش صادرات صنایع نساجی بیانگر آن است که صادرات کالاهای با ارزش افزوده پایین با افزایش روبرو بوده است. هر چند که روند کاهش صادرات که از ابتدای سال جاری آغاز شده بود در ماه های اخیر شدت کمتری یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد