مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

چاپ پارچه های سلولزی با رنگینه های مستقیم

چاپ پارچه های سلولزی با رنگینه های مستقیم


 چاپ پارچه های سلولزی با رنگینه های مستقیم با توجه به ثبات شستشویی پایین این رنگینه ها مقبولیت زیادی ندارد،و بیشتر در جایی که ثبات شستشویی بالایی مدنظر نباشد استفاده می شود.معمولا چاپ پارچه های پرچمی با رنگینه های مستقیم انجام می گیرد.رنگینه مستقیم مناسب برای چاپ باید دارای حلالیت خوب در آب ومقاوم در برابر بخار باشد.

برای تهیه خمیر چاپ ابتدا رنگینه را با آب داغ حل کرده و سپس آن را با گلیسرین ،اوره و غلظت دهنده(کتیرا) مخلوط می کنند.اوره و گلیسرین به عنوان جذب کننده رطوبت استفاده می شوند.این مواد حلالیت رنگینه را راحتر کرده و در نتیجه باعث افزایش جذب رنگینه به کالای سلولزی می شوند.
بخش اصلی خمیر چاپ را غلظت دهنده تشکیل می دهد.در واقع یک پارامتر بسیار مهم در  خمیر چاپ ویسکوزیته خمیر است.در چاپ رنگینه مستقیم معمولا از کتیرا به عنوان غلظت دهنده استفاده می شود.کتیرا یک نوع صمغ گیاهی است که حلالیت خوبی در آب داشته وتولید محلول غلیظ می کند.ویسکوزیته کتیرا در اثر افزایش حرارت و افزایش نمک کاهش می یابد.محلول 4 تا 5 درصد از کتیرا به عنوان غلظت دهنده دارای ویسکوزیته مناسب است.
غلظت دهنده خوب باید دارای انعطاف پذیری و چسبندگی مناسب باشد.تا لایه فیلم مناسبی از خمیر روی الیاف تشکیل شود.
جذب اعظم رنگینه در مرحله تثبیت صورت می گیرد.هرچه نیروی جاذبه بین رنگینه و غلظت دهنده کمتر باشد سرعت انتقال رنگینه به روی پارچه سریعتر خواهد بود.برای چاپ مستقیم عمل تثبیت با بخار اشباع 98 تا 100 درجه سانتی گرادبه مدت 45 تا 60 دقیقه انجام می شود.در چاپ مستقیم رنگینه به وسیله پیوندهای هیدرو‍ژنی و واندروالسی در لیف نگه داشته می شود.

بعد از تثبیت پارچه باید شست وشو داده شود،تا غلظت دهنده ها و رنگینه های تثبیت نشده از سطح پارچه خارج شود.در چاپ مسقیم با توجه به اینکه رنگینه ثبات شست وشویی پایینی دارد.در نتیجه رنگینه بیشتری در هنگام شست وشو از روی پارچه جدا می شود و این باعث لکه دار شدن زمینه های سفید پارچه می شود. برای کاهش این نقیصه بهتر است پارچه را با آب سرد شست وشو دهیم.چون در آب گرم رنگینه بیشتری از لیف جدا می شود و در نتیجه زمینه سفید پارچه را لکه دارتر  می کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد