مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نساجی ورشکسته نیست، مشکل سومدیریت است

مدیرعامل فرش سهند، در خصوص چالش‌های موجود بر سر راه صنعت نساجی کشور گفت: ورود بی‌رویه فرش خارجی از طریق گمرک و دیگر مرزها به کشور موجب شده تولید فرش داخلی با چالش روبه‌رو شود به طوری که تعداد زیادی از کارخانجات به مرز ورشکستگی رسیده‌اند

مصطفی حکیمی در خصوص وضیعت امروز بازار صنایع نساجی به ویژه فرش، به «نساجی نیوز» گفت: در حال حاضر میزان تولید فرش ماشینی در کشور بیش از نیاز مصرف داخلی است و با توجه به اینکه فرش جزو کالاهای مصرفی مهم کشور محسوب می‌شود باید با تدابیر صحیح مشکلات این صنعت حل شود.
وی با بیان اینکه ثابت بودن نرخ ارز در کشور یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان این صنعت است، ادامه داد: بر خلاف ایران، در کشورهای دیگر نرخ ارز شناور بوده و تولیدکنندگان فعالیت‌های تجاری خود را قیمت واقعی ارز پیگیری می‌کنند. متاسفانه تعیین دستوری نرخ ارز مشکلات بسیاری را بر سر راه تولیدکنندگان ایرانی قرار داده است.
حکیمی در پاسخ به این سوال که آیا صنعت نساجی واقعا ورشکسته شده است؟ گفت: به راستی این صنعت ورشکسته نیست. هرچند در سال‌های اخیر تعداد زیادی از کارخانجات به مرز ورشکستگی و حتی تعطیلی رسیده‌اند اما همچنان نساجی، یک صنعت مادر محسوب می‌شود که اگر سوء مدیریت‌ها و سوءسیاست‌های اعمال شده از بین برود صنعت نساجی کشور جانی دوباره گرفته و همانند گذشته پویا و زنده خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه اظهار داشت: بالا رفتن قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی از یک سو و کمبود نقدینگی در بازار داخلی از سوی دیگر باعث شده تا معاملات میان تولیدکنندگان و خریداران به شکل نسیه انجام ‌شود و تا زمانی که محصول در بازار به فروش نرود فروشنده به پول خود نمی‌رسد.
وی با اشاره به اینکه این مسئله کم‌کم میان تجار و خریداران به یک مسئله عادی تبدیل شده است، گفت: این مساله در بازار فرش ماشینی که فرصت رقابت با کالاهای خارجی در آن کمتر است، بیشتر مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی ادامه داد: نقدینگی ضعیفی که در دست شرکت‌ها است پرداخت حقوق کارگران را با مشکل مواجه کرده است. همچنین بهره‌ سنگین وام‌ها و تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات امروز بازار نساجی ایران محسوب می شود.
حکیمی در خصوص تاریخچه فرش سهند، گفت: شرکت فرش سهند در سال 1370 با تعداد 40 نفر نیرو در استان زنجان کار خود را آغاز کرد که هم اکنون تعداد نیروی انسانی این شرکت به 20 نفر نیروی تکنسین و مهندس و 350 نفر پرسنل کاری افزایش یافته است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: شرکت فرش سهند کار خود را با تولید سالانه هفت ‌هزار و صد و پنجاه تن نخ bcf رنگی از جنس پروپیلن برای استفاده در فرش‌های ماشینی، موکت و فرش ماشینی پروپیلن و تولید سالانه یک میلیون و ششصد‌ هزار مترمربع فرش آغاز کرد که در مدت زمان فعالیت، میزان تولید شرکت ثابت مانده است.
وی با اشاره به اینکه از همان ابتدا محصولات شرکت سهند به دلیل عرضه به تمام نقاط کشور و قیمت مناسب از سوی مصرف‌کنندگان با استقبال خوبی روبه‌رو شد، ادامه داد: متاسفانه در ماه‌های پایانی سال جاری به دلیل مشکلاتی که بازار را فراگرفته با افت فروش مواجه شده‌ایم به طوری که می‌توان گفت امسال روند پررونقی را پیش رو نداشته‌ایم.
مدیرعامل فرش سهند اذعان داشت: بیشترین واردات مواد اولیه در سال‌های گذشته از کشورهای کره، عربستان و کشورهای اروپایی انجام می شد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، با راه‌اندازی شرکت‌های پتروشیمی در ایران مواد اولیه خود را در داخل تهیه کرده و فقط نخ جوت(کنف) را از بنگلادش وارد می‌کنیم.
حکیمی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های اقتصادی کشورهای اروپایی علیه ایران سرعت واردات مواد اولیه به کشور را کند کرده است، ادامه داد: این مساله باعث شده تا خرید و ارسال مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی توسط یک کشور واسطه انجام شود که نتیجه آن تاخیر در تولید و عرضه محصولات به بازار بوده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران درباره طرح توسعه شرکت سهند گفت: با توجه به اینکه میزان تولید فرش ماشینی در کشور بیش از نیاز داخلی است و هر روز نیز یک واحد جدید در زمینه فرش ماشینی راه‌اندازی می‌شود؛ همچنین از آنجا که به دلیل کمبود امکانات معمولا توسعه‌ در خط تولید چندان منطقی نیست، شرکت سهند یک طرح توسعه‌ایی به اداره کل صنایع استان زنجان ارائه کرد که مورد تائید وزارتخانه قرار گرفت اما پس از مدتی از سوی وزارت صنایع ومعادن به شرکت اعلام شد که تسهیلات انجام این طرح تنها به شرکت‌های بزرگ و صاحب برند تعلق می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق موجب دلسردی شرکت و کارکنانش شده است، تصریح کرد: چگونه است که شرکتی که سالیان سال با ظرفیت بالای تولید، ایجاد اشتغال کرده است را کوچک و خرده‌پا می‌دانند در حالی که اداره کل صنایع نساجی باید حامی صنعتگران این صنف باشد.
حکیمی در پایان اذعان داشت: شرکت سهند در تلاش است که محصولات خود را مطابق سلیقه مصرف‌کنندگان تولید کند که تا امروز هم در زمینه موفق عمل کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد