مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک
مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

مهندسی نساجی گیلان:. گیل تکس

سایت تخصصی نساجی و پوشاک

نوید خودکفایی در تولید پارچه چادر مشکی

وزارت صنایع و معادن به اعطای تسهیلات از واحدهای تولیدی حمایت می‌کند:  نوید خودکفایی در تولید پارچه چادر مشکی
بهمن نظری: از دیر باز «چادرمشکی» در میان ایرانیان به‌عنوان پوشش و حجاب برتر اسلامی پذیرفته و استفاده از آن مرسوم شده است.

این رسم شرعی و عرفی باعث شده ایران بیشترین بازار مصرفی این محصول را در میان کشورهای منطقه و حتی جهان به خود اختصاص دهد.

اما با این وجود کشورمان جایگاه مناسبی در تولید پارچه چادرمشکی ندارد و به ناچار عمده نیاز کشور از طریق واردات قانونی و غیرقانونی (قاچاق) تامین می‌شود.

تولید پارچه چادرمشکی تکنولوژی خاصی را می‌طلبد که تنها در اختیار چند کشور دنیا قرار دارد.

این کشورها حاضر نیستند فناوری تولید پارچه چادر را به هر کشوری بدهند، به عبارت دیگر  این تکنولوژی، انحصاری شده و چند کشور دارای آن، از این طریق درآمدهای هنگفتی نصیب خود کرده‌اند. محدودیت‌های اعمال شده از سوی این کشورها باعث شد تا کشورمان در راه دستیابی به تکنولوژی تولید پارچه‌ چادر مشکی گام بردارد و خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بتواند به جمع چند کشور دارای این تکنولوژی ملحق شده و نام خود را در جهان به ثبت برساند. اواسط سال 85 بود که خبر دستیابی ایران به فناوری رنگ پایدار (که نقش اساسی در تولید پارچه چادرمشکی دارد) از سوی شرکت نساجی ایران، نور امیدی را در دل تولیدکنندگان ایجاد کرد. پس از این اتفاق چند شرکت بزرگ نساجی، برای تولید و تامین پارچه چادرمشکی کشور، اعلام آمادگی کردند. در اندک زمانی تولیدات داخلی هر چند با کیفیتی پائین‌تر نسبت به مشابه خارجی، وارد بازار شد و مشتریان بی‌شماری پیدا کرد اما به دلایلی که در ادامه خواهید خواند تولیدات داخلی با مشکل مواجه شد و اوضاع به همان روزهای قبل از تولید برگشت.

توقف تولید

امروز حدود سه سال از دستیابی ایران به فناوری رنگ پایدار پارچه برای تولید چادرمشکی می‌‌گذرد. در همان اوایل، متقاضیان بی‌شماری برای تولید پارچه چادر اعلام آمادگی کردند و اکثر آنها نیز مشغول به‌کار شدند. اما کاهش ناگهانی تعرفه واردات این محصول، تمام تولیدی‌ها را به تعطیلی کشاند؛ چرا که تعرفه واردات پارچه چادرمشکی که تا آن زمان 66 درصد بود و موجبات توسعه و افزایش تولید داخلی را فراهم آورده بود، با کاهشی 54 درصدی به 12درصد رسید. در این میان تولیدکنندگان داخلی که توان رویارویی با این تغییر را نداشتند و روزهای خوش تولید را تمام شده می‌دیدند، عطای تولید پارچه مشکی را به لقایش بخشیدند؛ چراکه با کاهش تعرفه، حجم واردات با سرعتی سرسام‌آور روند صعودی به خود گرفت. با توجه به این‌که قیمت محصولات خارجی نیز به مراتب از نمونه‌ داخلی آن ارزان‌تر بود، تولیدکنندگان با انباشت پارچه‌های تولیدی در انبارهای خود مواجه شدند و یکی پس از دیگری کارخانه‌‌های خود را بستند.

هم‌اکنون تنها چند واحد تولیدی در این زمینه مشغول به‌کارند که البته به‌دلیل کیفیت پایین، مشتری چندانی ندارند.

تولید در سایه واردات

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی دفتر صنایع نساجی و پوشاک، هم ‌اکنون تنها چهار شرکت در کشور به تولید پارچه چادرمشکی مشغول هستند.

«حجاب» شرکتی است که با ظرفیت پروانه بهره‌برداری 4/5 میلیون مترمربع پارچه چادرمشکی، کار خود را در سال 83 آغاز کرد. اما از همان ابتدا پارچه‌های چادر این واحد به‌دلیل کیفیت پایین در بازار با استقبال چندانی روبه‌رو نشد. بنابراین شرکت حجاب خط تولید خود را از پارچه‌های چادری به پارچه‌های رنگی تغییر داد. البته طرح توجیهی در زمینه تولید پارچه چادرمشکی با کیفیت و تنوع مناسب به ارزش ۲۱‌میلیون یورو توسط این شرکت به بانک صنعت و معدن ارائه شده است که این طرح در مرحله بررسی نهایی در بانک مذکور قرار دارد.

«کرپ ناز» شرکت دیگری است که در زمینه تولید پارچه چادری فعالیت می‌کند. این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون متر مربع انواع پارچه و 5/1 میلیون مترمربع پارچه چادر مشکی را دارد که از بدو تاسیس (۱۳۷۸) سالانه حدود ۵۰۰  هزار مترمربع پارچه چادر مشکی تولید کرده است.

طرح تکمیلی این شرکت به ارزش هفت میلیون دلار در اسفند 85 به بانک ملت ارائه شده که تا به امروز این بانک به‌عنوان سرمایه‌گذار شرکت کرپ ناز با آن موافقت نکرده است. «نای زرین» دیگر شرکت فعال در تولید پارچه چادرمشکی است که با ظرفیت 5/2 میلیون مترمربع در سال 81 به بهره‌برداری رسید. این شرکت قادر به تولید پارچه چادر با کیفیت کلاسیک اما محدود است. به‌دلیل عدم توان رقابت با محصولات  وارداتی موجود در بازار روز تولید شرکت « نای زرین» با مشکل مواجه شده و با کندی پیش می‌رود.

«ایران مرینوس»، تنها شرکتی است که توانسته است فناوری رنگرزی چادرمشکی را به‌دست آورد و اطلاع از چگونگی تولید فیلامنت پلی‌استر با ساختار مولکولی خاص به جهت افزایش جذب رنگ از دیگر دستاوردهای این شرکت است. اما با تمام این توانمندی‌ها این شرکت فاقد ماشین‌آلات مناسب جهت بافت پارچه‌‌های چادرمشکی است و از ادامه کار منصرف شده است.

راهکار حل مشکل

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تنها راه برون‌رفت از وضعیت تولید پارچه چادرمشکی و در کل نساجی کشور را جذب سرمایه‌گذار خارجی در این صنعت می داند. عزت‌اله اکبری در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» گفت: به‌دلیل این‌که تکنولوژی تولید پارچه چادرمشکی از ابتدا در اختیار چند کشور بخصوص بوده، این فناوری به انحصار این کشورها درآمده است.

وی افزود: اما با این وجود تلاش‌هایی برای دستیابی به رنگ پارچه چادر مشکی در کشور صورت گرفت و در نتیجه توانستیم در سال 1385 به این فناوری دست‌یابیم.

اما کیفیت پائین محصولات داخلی توان رقابت با نمونه خارجی را ندارند و این عاملی شد برای انزوای تولیدکننده داخلی و خروج آنها از چرخه تولید.

وی تصریح کرد: دولت در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار خارجی است تا آخرین تکنولوژی روز این صنعت وارد کشور شود. در این میان نیز مجلس همپای دولت و در جهت کمک به خروج از این بحران با وضع قوانین مناسب، از تولید داخل حمایت خواهد کرد. وی در رابطه با نیاز کشور به انواع پارچه، گفت:‌ در حال حاضر میزان نیاز کشور به انواع پارچه حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمربع است که تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین 300 میلیون مترمربع آن هستند.

پایان کلام

تولید پارچه چادرمشکی همواره یکی از دغدغه‌های دولت و یکی از اولویت های سرمایه‌گذاری بوده است. اما به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات نظیر عدم‌دستیابی به کیفیت مورد قبول بازار و همچنین وجود رقابت شدید در بازار به دلیل واردات این محصول‌، هیچکدام از واحدها قادر به تولید پارچه چادر‌مشکی با کیفیت مورد نظر بازار نشده‌اند.

اما تلاش متخصصان داخلی این نوید را می‌دهد که در آینده‌ای نه‌چندان دور کشور در تولید این محصول به خودکفایی رسید و از خروج مقدار قابل ملاحظه‌ای ارز جلوگیری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد