کاربرد پارچه های سه بعدی دوجدار
  • صنایع اتومبیل سازی
  • کاربرد در منسوجات پزشکی
  • کاربرد در پوشاک و لباس هاس ئرزشی
  • کاربرد در صنایع نظامی
  • زمین چمن

صنایع اتومبیل سازی : پارچه های سه بعدی دو جداره (Spacer fabric ) در قسمت های مختلف یک اتومبیل به کار می­روند. از جمله موارد کاربرد این پارچه در صنایع خودرو می توان به روکش صندلی، لایه داخلی صندلی به جای فوم ، به عنوان لایی در ستون ها، داشبرد(dash board)،سقف و درب خودرو و قسمت های مشابه دیگر اشاره نمود. (مقاومت در برابر عبور بخار آب از آنها حدود 40% کمتر از فوم های قالب بندی شده معمول در صندلی، مشاهده شده است).همچنین پارچه های سه بعدی دارای چرخش هوای چندین برابر نسبت به ساختار های چند لایئه ساندویچی( Sandwich laminated ) بوده که امروزه بیشتر از آنها در زمینه استفاده می شود













کاربرد در منسوجات پزشکی: مزیت پارچه های سه بعدی برای کاربرد در منسوجات پزشکی در داشتن حالت بهینه از لحاظ برگشت پذیری بعد از اعمال فشار و همچنین توزیع فشار وارده به آن می باشد. همچنین انتقال رطوبت وحرارت تولید شده توسط بدن به لایه داخلی خود و نگهداشتن این دو در حد قابل قبول برای بدن می باشد. از جمله مزیتهای دیگر این پارچه، قابلیت شستشوی این پارچه با مواد ضدعفونی کننده و حفظ کردن حالت خود پس از شستشو می باشد.
داشتن فاصله مناسب بین دو لایه پارچه و ثبات ابعادی و مقاومت فشاری خوب، جهت حصول اطمینان از گردش هوای کافی و کنترل درجه حرارت بدن از جمله مزایا و ویژگی هایی می باشد که پارچه های سه بعدی را برای کاربرد در لایی و رویه تشک ها، کفشهای بیماران دیابتی و یا ویلچرها مناسب ساخته است. خصوصیات ذکر شده ابتلا به زخمهای بستر در بیمارانی که دوره درمان طولانی مدت دارند و یا افرادی که روی صندلی های چرخ دار می بایست باشند را کاهش می دهد. استفاده از پارچه های سه بعدی برای روکش تشک، خطر ابتلا به زخمهای بستر را تا حدود 25% کاهش می دهد..











کاربرد در پوشاک و لباس های ورزشی: تعریق حاصل از پوست بدن می تواند از طریق لایه داخلی پارچه جذب شده و به لایه میانی پارچه انتقال داده شود و سپس با تبخیر سطحی از لایه خارجی موجب خنک شدن بدن گردد. این در حالی است که به واسطه عبور رطوبت به لایه میانی، پوست بدن تماس کمی با رطوبت داشته و احساس راحتی مناسبی برای فرد حاصل می گردد. خصوصیات مذکور، سبب شده تا علاوه بر کاربرد این پارچه در کفش های ورزشی، از آن برای تولید کیف، کوله پشتی، البسه ورزشی، زانو بند و آرنج بند های مخصوص ورزش اسکیت و ژاکت های مخصوص کوه نوردی نیز استفاده شود.











کاربرد در صنایع نظامی: مزیت پارچه های سه بعدی spacer fabric برای کاربرد در منسوجات نظامی مقاومت حرارتی بالا، مقاومت سایشی بالا، سبکی، داشتن راحتی حرارتی و رطوبتی بالا جهت تنظیم درجه حرارت و میزان رطوبت بدن و همچنین قابلیت اضافه کردن خصوصیاتی نظیر دفع آب، ضد آتش، و خواص محافظتی دیگر مثل محافظت در برابر گازهای شیمیایی و مضر میباشد.











زمین چمن:از دیگر کاربردهای پارچه های سه بعدی دو جداره می توان چمن مصنوعی را نام برد.





منبعhttp://www.aliafpp.com/fa/index.htm